• JhjärtaK

Någon mer som fått hydronefros (förstorat njurbäcken) under graviditeten?

Hejsan!

I förra veckan (var då i vecka 27) åkte jag in till sjukhuset för jag hade så in i helvete ont i ryggen rent ut sagt. Där konstaterade de rätt så snabbt att min högra njure var förstorad på grund av att min livmoder täppte till gången mellan njuren och urinblåsan så att urinet inte kom fram som det skulle. 

På grund av detta fick jag ett dränage insatt direkt i njuren med en kateter till utsidan för att tömma njuren på urin och som det ser ut nu så kommer jag att behöva ha dränaget insatt under resten av graviditeten och att det tas ut först efter förlossningen.  

Någon mer än jag som har detta just nu eller har haft det? Känner mig som värsta freaket med ett dränage och en urinpåse på magen och jag har nog varit i ett chocktillstånd senaste veckan för i onsdags så bara grät och grät och grät jag (antar att chocken började släppa lite då) för att allt kändes så överjävligt. Detta är ju ingenting som man förväntar sig när man planerar att bli gravid direkt.

Det är min första graviditet och all kontakt med andra som har/haft hydronefros skulle vara mycket uppskattat! Ni behöver inte som jag fått ett dränage insatt.

Hoppas att ni finns där ute           

• Svar på tråden Någon mer som fått hydronefros (förstorat njurbäcken) under graviditeten?
  • JhjärtaK

Verkar vara en ovanlig åkomma helt enkelt

Har i alla fall blivit av med dränaget och njuren verkar fungera normalt igen så jag håller tummarna för att det onda inte återkommer.

• JhjärtaK
    myessence skrev 2012-03-16 20:08:00 följande:
    Hej, jag har letat och hittade nu din tråd. Jag har haft "anfall" sedan v 22 och först trodde läkarna att det berodde på gallstensanfall men nu förra veckan (v 34)  fick jag konstaterat att det är hydronefros jag  har. 

Har bebisen kommit ut nu eller är du fortf gravid? hur gick det isf för dig?

Till mig har de bara sagt att jag ska åka in vid anfall och har blivit erbjuden att bli inlagd (tyvärr funkar inte det då jag måste vara hemma eftersom det bara är jag som har körkort). De har nämnt att de kan sätta in ett dränage men jag vill helst undvika det då jag hört att smärtan från det kan vara minst lika obehaglig som själva anfallen.

Har fått mycket tätare anfall nu och precis som du säger gör det jävligt ont, de pågår oftast 1-2 timmar och jag är helt stel och öm efteråt.. Senaste anfallet höll dock i sig hela natten:(

Hör gärna av dig och berätta.

mvh frida 
    Hej Frida!

Ledsen att höra att du har fått hydronefros, inget kul alls! 

Jag är fortfarande gravid (har beräknad födsel imorgon ) och har inte känt av hydronefrosen någonting alls sedan de tog ut dränaget drygt två veckor efter att det sattes in.

Jag fick det insatt i vecka 27 och de tog ut det i vecka 30 eftersom det inte hade kommit i princip något urin alls i det under en vecka. Det berodde på att det hade blivit någon slags "knut" på dränagedelen som var inne i kroppen men eftersom jag inte hade fått ont alls den veckan och njuren inte var lika förstorad när de undersökte mig på röntgen så beslutade den röntgenläkaren att han skulle ta ut dränaget och inte sätta in ett nytt. Hade jag fått ont efter det så hade man behövt sätta in ett nytt dränage men kroppen löste det åt mig.

Kan säga att det gjorde inte alls ont att sätta in dränaget, eftersom jag hade så ont hela tiden så var det snarare en enorm lättnad när det var insatt och jag plötsligt inte hade ont längre. Dock var det INTE roligt att gå omkring med en urinpåse på magen den tiden jag hade dränaget och veta att jag skulle behöva göra det i drygt tre månader till eftersom alla läkare jag pratade med sa att man ALDRIG tog bort dränaget innan förlossningen. Sen hade jag bara tur att träffa en läkare som gick lite utanför normerna så att säga och tog bort det utan att sätta in ett nytt.

Eftersom du är såpass nära BF så är det svårt att ge något råd, det är inte kul att ha dränaget insatt men samtidigt så är det ju inte kul att ha så ont och speciellt inte när anfallen verkar komma oftare och oftare och dessutom håller på längre. Tror att det eventuellt finns en möjlighet att dränera njuren vid ett enskilt tillfälle om den inte är helt blockerad, du kan ju fråga läkarna i alla fall?

Mitt tips annars för att "oblockera" den njure som är blockerad är att enbart ligga på den sidan vars njure är "normal" när du sover. Jag hade hydronefros på min högra njure och i och med dränaget låg jag alltså enbart på min vänstra sida och sov vilket hjälpte till att "avlasta" min högra njure då livmodern inte tryckte så mycket på den.

Jag hoppas att du har blivit sjukskriven i alla fall så att du inte behöver jobba mitt uppe i allt detta dessutom.

Du får gärna höra av dig i den här tråden (eller direkt till mig) hur det har gått och vilket beslut du tog tillsammans med läkarna.  

Jag hoppas så att det löser sig för dig och känner verkligen med dig! 
  • JhjärtaK

Mibeli: Usch vilken upplevelse och du har rätt, mycket beror på vilken läkare man träffar. Den BM jag träffade när jag åkte in till förlossningen sa med en gång att antingen var det hydronefros eller ryggskott så de ordinerade ett UL av mina njurar vilket visade exakt det som BM sa. Se till att få prata med någon såhär i efterhand, annars är det lätt att man går och bär detta med sig i onödan.

• JhjärtaK

Händer det mot all förmodan igen så vet du i alla fall vad det är och att det kan bli bra av sig själv (som det blev för en kompis till mig, hennes försvann av sig själv efter tre veckor) eller blir bra efter att dränage har satts och att man kan ta bort det innan förlossningen.

Vad jag vet så är sannolikheten inte högre att få detta igen under nästa graviditet bara för att man haft det en gång så oroa dig inte för det.

Och ja, byt BM nästa gång, hon verkar inte ha alla hästar hemma

• JhjärtaK

Härligt att höra! Sitter precis och ammar min och det är totalt värt det kan jag säga

• JhjärtaK

Jobbigt att läsa att det är så många fler än jag som har drabbats men ni är superstarka och kan säga att förlossningssmärtorna var väldigt hanterbara efter det vi gått igenom.

Jag fick också spasmofen innan de satte in dränaget men som jag har uppfattat det så får man det bara fram till en viss graviditetsvecka, efter det så är det citodon eller liknande som ges.

Inser när jag läser era inlägg vilken tur jag ändå hade som blev korrekt diagnostiserad med en gång. Men kände i likhet med er andra att det inte riktigt var någon som hade full koll på hydronefros med inopererad nefrostomi under graviditet just, inte ens läkarna på specMVC tråkigt nog.

• JhjärtaK

Angående att inte lyfta mer än bebisens vikt två månader efter födseln så är det samma rekommendation om man föder vaginalt så ni behöver inte ta med det i åtanke om ni väljer mellan igångsättning och snitt.

Jag förstår så era känslor kring att inte kunna glädjas åt graviditeten pga smärtorna. Jag bröt ihop fullständigt veckan efter de hade satt mitt dränage och bara grät och grät. Fråga era BM om ni kan få gå och prata med någon om era känslor kring det hela. Jag kände i alla fall skuld över att inte njuta av graviditeten och oro för att min sinnesstämning skulle påverka bebisen negativt.

Jag hejar på er och snart slipper ni detta och får snusa bebisar istället (även om det har sina utmaningar).

Svar på tråden Någon mer som fått hydronefros (förstorat njurbäcken) under graviditeten?