Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Kommer jorden gå under?

Anonym (Skräckslagen) skrev 2011-12-24 21:14:05 följande:
    Nu när nyår närmar sig börjar ångesten krypa i kroppen. Min jul har blivit helt förstörd och jag bara gråter och gråter och gråter. Jag är så rädd för att dö. Jag vet att jag måste någon dag. Men inte nu. Jag är 18år och har hela livet framför mig. Mår så fruktansvärt dåligt och fattar inte hur jag ska ta mig igenom nästa dag. 

Ni som absolut inte tror på att jorden kommer gå under, snälla skriv varför ni inte tror det och vilka teorier ni har om det. Känner att jag verkligen behöver lugna ner mig nu.. :( 

Jorden kommer att gå under. Men det är minst tre miljarder år kvar till dess (och troligen närmare fyra-fem miljarder år), så du behöver liksom inte oroa dig. Glad
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Smulan87 skrev 2011-12-24 21:55:41 följande:
    Detta med 2012 och allt det. Tänkt själv, de är  flera tusen år sedan dom "kom på detta". Vilken teknik hade dom?  de har varit massor med olika "gå under datum" och här kvar är vi. Jag tror jorden kommer gå under om flera tusen år när människan har tagit av sisat oljan, och när vattnet försvinner.. asså, de kan inte bara en dag börja explodera sedan pang är vi borta. Vi har många experter idag som kan "ana" och veta lite mer än vad dom gjorde för 2000 år sedan.

För 100 år sedan påstod man att jorden var plattt. Men de vet vi ju alla att den inte är.

Rättelse - de kom inte "på" detta. De sade aldrig att jorden skulle gå under när kalendern tog slut. Lika litet som vi menar att jorden ska gå under når VÅR kalender tar slut varje 31 december. De gjorde en kalender som fick plats, och som skulle räcka ett tag. No more, no less.

Vet man dessutom litet om deras mytologi och tidsperspektiv, så trodde de på ett slags karmisk cykel, där jorden går under och återskapas vart 63 miljonte år ungefär (förutsatt att offren fortsatte och balansen i universum höll sig).   
  • Dorian Ertymexx
    McIris skrev 2011-12-25 12:11:28 följande:
    Du, att hemska, läskiga, överjävliga och fruktansvärda saker händer är inte ditt problem. Det är hur du förhåller dig till det. Tänk på det Di leva sjöng; Även den som inte vågar leva dör en gång.

Du kommer dö en gång, det är säkert. Men det hemska i detta är att du inte lever. Sök upp någon som kan hjälpa dig!

Indeed!
  • Dorian Ertymexx
    Nattmackan skrev 2011-12-25 15:01:35 följande:
    Men det står ingenstans att jorden skulle gå under bara för Mayafolkets kalender slutar, det betyder att vi står inför en NY TID som kan tolkas positivt bara, för många. Läs mer vad Carl Johan Callemans skriver..

Det betyder inte att vi står inför en "ny tid" heller. Det står för att de hade behövt göra en ny kalender om deras kultur stått kvar. Precis som 31 december betyder "dags för en ny kalender" för oss varje år.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Maya) skrev 2011-12-26 10:16:22 följande:
    Jag var faktiskt i Mexico i höstas och fick då lite mer information om Mayakalendern och den påstådda "undergången" som för övrigt väntas ske på vintersolståndet nästa år, d.v.s. den 21-23 december 2012.

Låt mig börja med att säga att Mayaindianerna imponerade MYCKET på mig och att de hade goda astronomiska kunskaper för sin tid, som är häpnadsväckande än idag, ja det råder det inget tvivel om. Så att något stort kommer att hända nästa år vid den här tiden, det är jag faktiskt inte alls främmande för.

Men för det första är det faktiskt ingen som vet riktigt om det är just nästa år som det händer. Mayaindianernas kalender är nämligen "översatt" till vår tideräkning så det kan mycket väl vara så att året de pratar om ligger längre fram i tiden.

Sen är det knappast någon själv av Mayaindianerna som verkligen tror att jorden kommer att gå under. Mayaindianerna trodde på cykler och det är just detta som händer, det har gått ett "varv" och så börjar den nya tiden. Vi går in i den galaktiska dagen (tänk er att det är som en ny dag som börjas) och med detta får vi större kunskaper och ett annat sätt att leva. Detta kommer inte heller ske över en natt dock.

Att jordens poler håller på att skifta är också sant. Det kan vara en av anledningarna till att vädret beter sig lite märkligt och att vi kommer ha mer stormar, jordbävningar, tsunamis o.s.v. under ett par decennier eller t.o.m. sekel innan det verkligen slår om i polerna.

Ja, mayaindianernas kunskaper om matematik var imponerande.

Västerlänningars förståelse för deras mytologi är inte lika imponerande. Det är en kalender som tar slut. INGET MER. Våran kalender tar slut varje 31 december, världen går inte under för det. Den här maya-nojan som folk har är inget annat än en fånig variant på Y2K. Då skulle också världen gå under för att datorernas kalendrar skulle ta slut. Seriöst, gott folk, skärp er. Maya trodde ingenting om att deras kalender skulle ta slut, annat än att de skulle behöva göra en ny kalender. Hade de ristat i litet större stil hade den tagit slut 1908 istället, och då hade ni inte haft det att noja över. Hade ristat i mindre stil hade den kanske räckt till 2023 istället, och då hade ni nojat då, om ni levde då. DET ÄR BARA EN KALENDER!  
  • Dorian Ertymexx
    Sannive skrev 2011-12-26 14:04:46 följande:
    Heh.. Det finns några saker vi kan garanterat vara säkra på. Det ena är att vi kommer att dö, det andra är att att jorden kommer en dag att gå under. Det vi inte vet på båda ovanstående punkter är NÄR det kommer att ske. Så, summan utav det hela är; Ta hand om er och uppskatta varje dag.

Indeed.
  • Dorian Ertymexx
    Nattmackan skrev 2011-12-26 16:47:39 följande:
    Det är det ingen som vet, den som lever får se Dina ord är ingen lag

Mina ord är inte lag, men mina ord bygger på kunskap och fakta. Och på ganska enkel logik faktiskt. En kalender tar alltid slut, eftersom det är skrivet (eller ristat) på ett ändligt medium. Att mayakalendern tar slut just 2012 är faktiskt inget annat än en ren slump, precis som att det är ren slump att vi levde under millenieskiftet. Det finns inget magiskt med det, inget konstigt eller mystiskt i det. Folk trodde att världen skulle gå under 1999 eller 2000 också, både av numerologiska och av "rationella" skäl (Y2K, som du kanske minns).

Det är litet som om någon hittar en tappad kalender, ser att den tar slut den 31 december, och börjar tro att kalendermakarna förutspått att världen går under då. Totalt nonsense.

Som sagt - mayaindianerna trodde på en cyklisk värld, där varje cykel var på ca 63 miljoner år. Vi har rätt gott om tid på oss alltså.     
  • Dorian Ertymexx

Litet snabbfakta från wikipedia (som är allt annat än uttömande eller perfekt, men ger i alla fall litet mer kött på benen):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mayakalendern

Litet om mayas mytologi:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mayansk_mytologi

(vilket är viktigt att förstå, om man ska hålla på och dilla om deras kalender - att tro på att deras kalender skulle vara profetisk, utan att tro på resten av deras mytologi är litet som att tro på jesus återkomst utan att tro på gud och jesus som guds son till att börja med.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalender

Här kan ni se en hel rad andra kalendrar. Fråga er nu varför just mayas kalender skulle vara så mycket viktigare än, säg, den kurdiska eller den bysantinska. Eller baha'is kalander. Eller går jorden under litet bitvis, beroende på vilken kalender som just för stunden råkar ta slut?          

• Dorian Ertymexx
    Themis skrev 2011-12-26 17:38:51 följande:
    Jorden har förutspåtts gå under mer än 242 gånger redan som vi vet om, och ingen har haft rätt hittills.

Här är hela dragningslistan!

www.bible.ca/pre-date-setters.htm

Och sen är de ju inte överens om ens när 2012 jorden skulle gå under heller ens. En del säger maj, nån juli, nån oktober...det är ingen ordning med dom där spågubbarna alls.

Hela Y2K (år 2000-nojan) blev ju bara så mycket bullshit, och då tyckte jag kanske det fanns någon risk för problem eftersom datorer som flippar datum kan göra konstiga saker, men 2012?

Äsch liksom, det är bara några som vill sno naiva personer på pengar eller sälja föreläsningar om andlighet som kör det rejset...

Science says NO to armageddon.

Men SHIT, 242 är ju talet som Front 242 har i sitt namn, och de sjunger mycket dystopiska sånger... SÅ DEN HÄR GÅNGEN GÄLLER DET!!!!!!! GråterFörvånadTungan ute

Nummerologi är en så banal liten hobby.   
  • Dorian Ertymexx
    Nattmackan skrev 2011-12-26 18:46:26 följande:
    Vi får väl se vem som har rätt

Indeed we will.

En fråga bara, vad hände med den där "age of aquarius" som skulle kommit kort efter sjuttiotalet?  
  • Dorian Ertymexx
    Nattmackan skrev 2011-12-26 20:55:46 följande:
    Inte vet jag, inte hört talas om.

Det är vad som kommer sägas om 2012-nojan om ett gäng år också. ;)
Svar på tråden Kommer jorden gå under?