• Anonym (Skräckslagen)

Kommer jorden gå under?

Nu när nyår närmar sig börjar ångesten krypa i kroppen. Min jul har blivit helt förstörd och jag bara gråter och gråter och gråter. Jag är så rädd för att dö. Jag vet att jag måste någon dag. Men inte nu. Jag är 18år och har hela livet framför mig. Mår så fruktansvärt dåligt och fattar inte hur jag ska ta mig igenom nästa dag. 

Ni som absolut inte tror på att jorden kommer gå under, snälla skriv varför ni inte tror det och vilka teorier ni har om det. Känner att jag verkligen behöver lugna ner mig nu.. :( 

• Svar på tråden Kommer jorden gå under?
  • Velour

Jag tror inte att Jorden kommer att gå under i år. Inte heller nästa år. Jag har ingen teori om varför jag inte tror det och jag har inte forskat riktigt kring det. Men jag har heller inte hittat något som säger att Jorden ska gå under i år. Inte heller nästa år, även om många har hakat upp sig på Mayaindianernas kalender. Vi VET dock att Jorden dör ut NÅN gång. Men det är några miljoner (eller var det miljarder) år i framtiden. Tror inte att du och jag kommer att vara vid liv tills dess ändå. Så no worries.

Man kan spekulera hur mycket som helst om detta. Vissa kanske tror att myndigheterna undanhåller information från oss för att bespara panik i omvärlden medan de "viktigaste" personerna själva har säkerhetszoner de kan förvara sig i medan vi andra dör. Det kanske de har på riktigt också. Men är det så, så kan vi inte göra nåt åt det ändå.

Den här dödsångesten du har är inte bra för dig. Ha det så kul så länge och haka inte upp dig alldeles för mycket. Och hey, om Jorden går under så dör väldigt många människor samtidigt med dig. Så de flesta av oss sitter ändå i samma båt, och det är ju lite festligt

Skål och god jul Skål 

• Anonym

Nån dag kommer jorden gå under men inte nästa år jag lovar! Om alla teorier slagit in har jorden gått under många gånger sedan vi gick in i 2000 talet. Jag lever än och det gör du med för du ts kommer läsa detta inlägg

• La Lola

Ja den kommer att gå under.
    Om 1000 år eller nåt.

Har du sån svår ångest över detta så tycker jag att du ska söka samtalshjälp.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Skräckslagen)

Jag vill verkligen ha hjälp. Jag vet bara inte vart jag ska vända mig.. 

• Anonym
    La Lola skrev 2011-12-24 21:33:13 följande:
    Ja den kommer att gå under.
    Om 1000 år eller nåt.

Har du sån svår ångest över detta så tycker jag att du ska söka samtalshjälp.
    Om 1000 år? Det var en spännande siffra.

TS. Jag tycker att du skall fråga dig vilka argument som talar för att jorden skall gå under, snarare än tvärt om. Den mest troliga orsaken till att jorden skulle gå under innan de ca 5 miljarder år som är kvar innan den slukas av solen är att den skulle träffas av en stor massa, typ asteroid eller liknande. Detta är mycket osannolikt. Att människan går under innan är högst troligt, t.ex. genom självutplåning. Inte ens säkert att man kan kalla de varelser som eventuellt lever om någon miljon år för människor. Dr har troligen evolverat till något annat.
  • apsolut

Den kommer att gå under. Sen när det händer kan man aldrig veta. Inget att oroa sig för. Hellre att dö med alla andra än att vara ensam kvar väl?

• Anonym
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2011-12-24 21:37:16 följande:
    Jag vill verkligen ha hjälp. Jag vet bara inte vart jag ska vända mig.. 
    Du skall vända dig till vetenskapen. Det finns massvis med fakta och kvalificerade gissningar om detta. Du skall inte vända dig till religion och tramsiga domedagsförespråkare.
  • Anonym (Skräckslagen)

Har läst om det att jorden skulle stå i en viss position mot ett svart hål i vintergatan och att polerna då skulle byta plats. Även läst om en planet som skulle komma in i solsystemet och kollidera med vår planet. 

Det är inte bara sådana här saker som skrämmer mig, men detta skrämmer mig nog mest därför att jag inte tror att jag kommer dö direkt. Ser mig själv och min familj stå och se katastroferna på tv och veta att om några minuter är det vår tur att gå bort..:( 

• Anonym
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2011-12-24 21:44:30 följande:
    Har läst om det att jorden skulle stå i en viss position mot ett svart hål i vintergatan och att polerna då skulle byta plats. Även läst om en planet som skulle komma in i solsystemet och kollidera med vår planet. 

Det är inte bara sådana här saker som skrämmer mig, men detta skrämmer mig nog mest därför att jag inte tror att jag kommer dö direkt. Ser mig själv och min familj stå och se katastroferna på tv och veta att om några minuter är det vår tur att gå bort..:( 
    Jordens magnetiska poler kommer att byta plats "relativt snart", kanske inom 1000 år. Men det har de gjort många gånger förr, ca var halvmiljonte år. Inget konstigt och inget som kommer att påverka oss speciellt mycket.
  • Nape

Jorden kommer absolut inte att gå under nästa år. Min mamma är insnöad på samma spår, så jag har läst på lite här och lite där. Hur många forskare (seriösa forskare) finns det som säger att jorden kommer gå under? Svar= noll.

Nasa har ingen höjd beredskap, regeringar världen över planerar ekonomi osv måååånga år framåt osv. Mayaindianerna hade en kalender som tog slut men det var meningen att nästa kalender skulle börja sedan, "den nya tiden". Den hann de inte göra, kalendern var så lång.

Du har hela livet framför dig så var inte orolig-det är lugnt! Du kommer få rynkor och barnbarn och hela köret.

Svar på tråden Kommer jorden gå under?