Anonym (Maya) skrev 2011-12-26 10:16:22 följande:
Jag var faktiskt i Mexico i höstas och fick då lite mer information om Mayakalendern och den påstådda "undergången" som för övrigt väntas ske på vintersolståndet nästa år, d.v.s. den 21-23 december 2012.
Låt mig börja med att säga att Mayaindianerna imponerade MYCKET på mig och att de hade goda astronomiska kunskaper för sin tid, som är häpnadsväckande än idag, ja det råder det inget tvivel om. Så att något stort kommer att hända nästa år vid den här tiden, det är jag faktiskt inte alls främmande för.
Men för det första är det faktiskt ingen som vet riktigt om det är just nästa år som det händer. Mayaindianernas kalender är nämligen "översatt" till vår tideräkning så det kan mycket väl vara så att året de pratar om ligger längre fram i tiden.
Sen är det knappast någon själv av Mayaindianerna som verkligen tror att jorden kommer att gå under. Mayaindianerna trodde på cykler och det är just detta som händer, det har gått ett "varv" och så börjar den nya tiden. Vi går in i den galaktiska dagen (tänk er att det är som en ny dag som börjas) och med detta får vi större kunskaper och ett annat sätt att leva. Detta kommer inte heller ske över en natt dock.
Att jordens poler håller på att skifta är också sant. Det kan vara en av anledningarna till att vädret beter sig lite märkligt och att vi kommer ha mer stormar, jordbävningar, tsunamis o.s.v. under ett par decennier eller t.o.m. sekel innan det verkligen slår om i polerna.