• Pauly

Svenska Stage moms = Mammor och minimodeller

Den 16e januari så dyker det upp ett program på tv3 som heter Mammor och minimodeller,någon som sett reklamen?

Det ska vara som Toddlers and Tiaras men svenskt och istället för skönhetstävlingar så blir det modellbranschen

Verkar vara helt galet,kände hur mina ögonbryn höjdes bara av att se en av mammorna förklara att hon rakar benen på sin dotter och att de provat vaxa dom också...flickan såg mycket,mycket ung ut.

Har alltid undrat hur dessa mammor resonerar genom att utsätta sina barn för en bransch som är så krävande och smutsig,hoppas på att få svar på alla mina frågor i samband med detta program.

Någon mer som tänker kolla in det?

• Svar på tråden Svenska Stage moms = Mammor och minimodeller
  • FruZäll

Kommer nog kolla det ja. Helt idiotiskt med sådant . Raka benen på ett barn herregud

• Pauly

Jag tycker att det är intressant,det har aldrig pratats högt om dessa mammor i sverige. Nästan så att man trott att det inte har existerat när det har varit så stort i andra länder.

Såg nu att SVT ska göra en dokumentär om dessa mammor i januari också...mer ingående  

• Sofia99

Men vari ligger de stora problemet egentligen? Det är inte värre än att bleka sönder sitt barns hår eller låta en 8-10 åring gå sminkad till skolan. Barn utvecklas olika med det innebär att vissa barn får rätt mycket hår på benen mycket tidigare än de andra. Barn kan tyvärr vara väldigt elaka oxå, men jag ser ärligt inte varför det är fel att raka bort håret om barnet själv vill det och om de faktikst är så pass mycket.

• Pauly

Det handlar inte om att det fel eller inte rent allmänt,alla för som dom vill.

Det handlar om att man gör det för att det bör/måste göras för att barnet ska ha en chans att få modelljobb. Det kostar mycket pengar att retuschera bort hårstrån så man har större chans att få jobb om man är slät.

Så det är inte så att det behövs,inte så att barnet nödvändigtvis vill eller av "hälsoskäl" utan enbart för att få mer jobb i en bransch som nästan praktiskt taget kräver det.

Är det lika ok då i dina ögon?

Flickorna som är med är inte mer än 5-10 år gamla om man ser på trailern.

Ju äldre det blir desto mer krav blir det.

• Sofia99
    Pauly skrev 2011-12-26 15:19:04 följande:
    Det handlar inte om att det fel eller inte rent allmänt,alla för som dom vill.

Det handlar om att man gör det för att det bör/måste göras för att barnet ska ha en chans att få modelljobb. Det kostar mycket pengar att retuschera bort hårstrån så man har större chans att få jobb om man är slät.

Så det är inte så att det behövs,inte så att barnet nödvändigtvis vill eller av "hälsoskäl" utan enbart för att få mer jobb i en bransch som nästan praktiskt taget kräver det.

Är det lika ok då i dina ögon?

Flickorna som är med är inte mer än 5-10 år gamla om man ser på trailern.

Ju äldre det blir desto mer krav blir det.
    Ja och fortfarande förstår jag inte problemet?
    Finns en massa andra föräldrar som pressar sina barn med olika altiviteter varför är detta så hemskt?  

Att raka benen förstör ju ingenting vilket derimot färgning av hår gör.  
  • Pauly

Men varför ska man pressa sitt barn till något?
    Är du ens medveten om den skeva syn på skönhet som modellbranschen har?

Ätstörningar,grova utseendekomplex,dålig självkänsla etc är ju sjukt onödigt att pressa på sitt barn redan som liten.

Se bara hur det går med barnskådisar.

Att pressa sitt barn till att prestera fast det inte vill,orkar eller tycker att det är kul (för ja det kommer dagar då barnet är sjuk,vill bara leka eller göra annat än jobba) tycker jag är hemskt.

• Sofia99
    Pauly skrev 2011-12-26 16:13:58 följande:
    Men varför ska man pressa sitt barn till något?
    Är du ens medveten om den skeva syn på skönhet som modellbranschen har?

Ätstörningar,grova utseendekomplex,dålig självkänsla etc är ju sjukt onödigt att pressa på sitt barn redan som liten.

Se bara hur det går med barnskådisar.

Att pressa sitt barn till att prestera fast det inte vill,orkar eller tycker att det är kul (för ja det kommer dagar då barnet är sjuk,vill bara leka eller göra annat än jobba) tycker jag är hemskt.

Pressar gör man väl på nästan alla aktiviteter mer eller mindre. Sen finns de faktikst barn som trivs inom modebranchen gillar att fotograferas, fixa till sig o.sv varför är det så svårt att tro på?
    Varför tar man för givet att dessa barn blir tvingade in i detta?
    Så länge det inte handlar om tvång så ser jag inget fel i det.

Tävlingar finns inom hästridning , fortboll, hockey m.m varför skulle detta vara så mycket värre?  
  • Furstinna

Har sett reklamen men tänker inte titta. Blir så jäkla ledsen över idioter som gör så med sina barn

• Pauly
    Sofia99 skrev 2011-12-26 16:19:31 följande:
    Pressar gör man väl på nästan alla aktiviteter mer eller mindre. Sen finns de faktikst barn som trivs inom modebranchen gillar att fotograferas, fixa till sig o.sv varför är det så svårt att tro på?
    Varför tar man för givet att dessa barn blir tvingade in i detta?
    Så länge det inte handlar om tvång så ser jag inget fel i det.

Tävlingar finns inom hästridning , fortboll, hockey m.m varför skulle detta vara så mycket värre?  
    Det är inte alltid barn vill fotograferas och göra sig fina. Dom vill det ibland men får barnet mycket modelljobb så kan det bli  rätt ofta och man kan inte strunta i en fotning om hon tex är sjuk eller vill göra annat. Det kan resultera i att hon inte får fler jobb. 
    Därför så många tar illa vid sig,för att barnen får ställa upp även om de INTE har en dag de vill göra sig fina och vill bli plåtade.

Sen tror jag knappast att chansen att man får ätstörningar och skev kroppsyn om man rider,spelar fotboll osv är lika stor som när man börjar modella som 5 åring. Vuxna pallar inte ens modelbranschen som det ser ut nu.

Men det som är bra är att alla får tycka precis som dom vill,jag personligen skulle aldrig utsätta mitt barn för något sådant. Inte när jag har den insynen som jag i det hela.

Svar på tråden Svenska Stage moms = Mammor och minimodeller