• Pauly

Svenska Stage moms = Mammor och minimodeller

Den 16e januari så dyker det upp ett program på tv3 som heter Mammor och minimodeller,någon som sett reklamen?

Det ska vara som Toddlers and Tiaras men svenskt och istället för skönhetstävlingar så blir det modellbranschen

Verkar vara helt galet,kände hur mina ögonbryn höjdes bara av att se en av mammorna förklara att hon rakar benen på sin dotter och att de provat vaxa dom också...flickan såg mycket,mycket ung ut.

Har alltid undrat hur dessa mammor resonerar genom att utsätta sina barn för en bransch som är så krävande och smutsig,hoppas på att få svar på alla mina frågor i samband med detta program.

Någon mer som tänker kolla in det?

• Svar på tråden Svenska Stage moms = Mammor och minimodeller
  • Grätchen
    Kai skrev 2012-01-16 22:22:17 följande:
    Men du kanske hörde att det var Amanda själv som ville göra poserna. Eller det kanske är du som ska definiera hur barn ska uppföra sig och vad "barnposering" är?

Om man ser något sexigt i ett barn som putar lite på rumpan så bör man nog själv ta sig en funderare över vilka definitioner man har.  
    Hoppsan. Skrev jag det? Att det var sexigt?

Jag tycker att det är tragiskt att de poserar som  vuxna gör.
  • Kai
    johannna skrev 2012-01-16 22:23:01 följande:
    blev lite fel där men kai skrev ju  Amanda var ju grym! Hon gillade verkligen det hon gjorde och var dessutom riktigt duktig och snygg och söt!

Tycker heller inte att läxor är något att jämföra med.. Det är ju något man SKA lära sig, att modella är inget man MÅSTE eller SKA! !!!!!!!!!!!!!! 
    Fick mycket skit i skolan man aldrig får användning för, det har jag lärt mig av erfarenhet (och jag tror många kan hålla med). Barn är dessutom inte medvetna om skolans betydelse i så unga år, och därför tycker jag man kan jämföra reaktionerna eftersom det handlar om ett barn som blir purket då det inte får som det vill.

Sedan tycker jag Amanda var väldigt snygg. Inte på ett "attraktivt" sätt men på ett estetiskt sätt. Och att modellera handlar inte bara om utseende, utan även om självförtroende, utstrålning och hållning. Det är ingen som behöver lära sig att se snygg ut - man föds vacker eller "mindre vacker" - men resten kräver övning och vana. Vissa av flickorna var uppenbarligen inte vana att stå framför tv och främmande människor så där, det syntes tydligt.

Jag tycker det ska bli spännande att se hur barnen utvecklar sina talanger i kommande avsnitt! 
  • Topcom
    Kai skrev 2012-01-16 22:22:17 följande:
    Men du kanske hörde att det var Amanda själv som ville göra poserna. Eller det kanske är du som ska definiera hur barn ska uppföra sig och vad "barnposering" är?

Om man ser något sexigt i ett barn som putar lite på rumpan så bör man nog själv ta sig en funderare över vilka definitioner man har.  
    Att Amanda gillar hennes "sexystyle" gör det hela bara ännu mer skrämmande.
  • Kai
    Sthlmsparlan skrev 2012-01-16 22:27:39 följande:
    Hon hade en halvöppen mun, körde upp ansiktet för att se lite lagom överlägsen ut och putade lite bajsnödigt med rumpan a la carolina gynning. Är inte porren i detta fall ganska uppenbar?
    Om Amandas poser var porriga i dina ögon så får det stå för dig. Man uppfattar saker och ting olika, och definierar saker och ting olika.

Jag tycker hennes poser utstrålade självsäkerhet, och de var dessutom väldigt gulliga och söta. 
  • Grätchen
    Kai skrev 2012-01-16 22:26:31 följande:
    Haha, nej. Mitt användarnamn är mitt riktiga namn.

För att det handlar om precis samma princip, men två olika saker.

Barnet känner inte för att göra läxorna, men måste tillrättavisas och blir då kanske sur och börjar gråta för att visa uppror.

Barnet känner inte för att posera som mamman vill, men måste då tillrättavisas och blir kanske sur och börjar gråta för att visa uppror.

Jag tror att Katja kunde mycket mer än det som syntes på tv nu, men det är en stor skillnad att vara hemma och klä upp sig och posera mot att göra det i tv inför okända människor. Jag tror det var mycket ovana som låg bakom reaktionerna så här i starten.
    Skärp dig.
    Att vara modell bör ses som en fritidsaktivitet/hobby, något som barnet själv väljer. Förälder ska inte behöva att tillrättvisa.
    För att leva ut sin dröm iom att de själva är för fula för att kunna bli modeller.
  • Rocket Mania
    Kai skrev 2012-01-16 22:31:45 följande:
    Fick mycket skit i skolan man aldrig får användning för, det har jag lärt mig av erfarenhet (och jag tror många kan hålla med). Barn är dessutom inte medvetna om skolans betydelse i så unga år, och därför tycker jag man kan jämföra reaktionerna eftersom det handlar om ett barn som blir purket då det inte får som det vill.

Sedan tycker jag Amanda var väldigt snygg. Inte på ett "attraktivt" sätt men på ett estetiskt sätt. Och att modellera handlar inte bara om utseende, utan även om självförtroende, utstrålning och hållning. Det är ingen som behöver lära sig att se snygg ut - man föds vacker eller "mindre vacker" - men resten kräver övning och vana. Vissa av flickorna var uppenbarligen inte vana att stå framför tv och främmande människor så där, det syntes tydligt.

Jag tycker det ska bli spännande att se hur barnen utvecklar sina talanger i kommande avsnitt! 
    Nu var det ju du, och inte jag, som tog upp likheten mellan läxor och modella.

Skola och läxor vet min 6-åring att det är viktigt så det beror ju kanske på hur man ser på utbildning själv ;)
  • Mariohn
    Kai skrev 2012-01-16 22:26:31 följande:
    Haha, nej. Mitt användarnamn är mitt riktiga namn.

För att det handlar om precis samma princip, men två olika saker.

Barnet känner inte för att göra läxorna, men måste tillrättavisas och blir då kanske sur och börjar gråta för att visa uppror.

Barnet känner inte för att posera som mamman vill, men måste då tillrättavisas och blir kanske sur och börjar gråta för att visa uppror.

Jag tror att Katja kunde mycket mer än det som syntes på tv nu, men det är en stor skillnad att vara hemma och klä upp sig och posera mot att göra det i tv inför okända människor. Jag tror det var mycket ovana som låg bakom reaktionerna så här i starten.
    Ok. Jag är väl pedofil då. Kai. 
  • Kai
    Rocket Mania skrev 2012-01-16 22:28:57 följande:
    Ok.

Njae, det är inte samma sak. Läxor och skola är viktigt, modella och posera är det inte.
    Fast den överblicken och uppfattningen har inte ett barn i den åldern. Det handlar fortfarande om samma sak ur barnets perspektiv - att göra något som man kanske inte riktigt vill - men som gagnar en och är bra i slutändan.

Ett gråtande barn är inte ett tecken på misshandel, det är ett sätt för barnet att visa sitt uppror gentemot föräldern som uppfostrar barnet. Och dessutom en väldigt tillfällig humörsvängning, det var ju inte så att Katja blev konstant sur på sin mamma. Det var där och då känslorna rann över. 
  • Pedagog200701
    Grätchen skrev 2012-01-16 22:16:17 följande:
    Barn ska inte bedömas efter hur snygga eller söta de är. I tv dessutom. Vidrigt.

Snacka om att skapa framtida deltagare i Big Brother eller Paradise HotelKräks
    Håller med!
    Det läggs i regel mycket fokus på att flickor är "söta". Det är lätt hänt att uttrycka sig så. Jag jobbar på en fsk där vi medvetet försöker att inte säga att en flicka är söt, en pojke är cool osv. Vi försöker lägga vikten i barnet barkom de fina kläderna och söta looken.
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Grätchen
    Kai skrev 2012-01-16 22:31:45 följande:

Vilka talanger? De är där för att bli bedömda för sitt utseende.
     De misslyckade mammorna ska vara coacher.
Svar på tråden Svenska Stage moms = Mammor och minimodeller