• hannapanna84

Aurora samtal Jönköping

Hur tidigt kan man boka in tid för autora samtal?
    Går det att ordna sådant innan ´man blir gravid?
    Kan man prata med ex förlossningsläkare om vad de tycker är bäst för mig??

Är grymt rädd för en ny förlossning då min förra inte alls blev som jag hade tänkt.
    Allt slutade med akut snitt då bebisens hjärtljud började att ändras och
    jag va helt slut.
    Det hela slutade med en ny op då jag även fick infektion i snittet.... =(

• Svar på tråden Aurora samtal Jönköping
  • hannapanna84

Har inte varit inloggad på ett tag såg detta först idag...

Då är vi ju jämngamla =)
    Vi bor lite utanför stan, du då?

• hannapanna84

Har inte fått tid än men jag är mer och mer säker på vanlig förlossning ändå.
    Ska ta och prata med med min bm nästa gång jag ska dit men det är inte än på ett tag.

Hur går allt för dig?   

• Krompirusa

Jag har haft en helvetes vecka.. På tul visade sig att jag inte hade tillräckligt foster vatten och att bebis inte tömde urinblåsan.. Dom kunde inte se va de berodde på så jag fick en tid till förlossning på fredan för ett annat ultraljud... De visade då att allt var bra, bebis kissar som hon ska och att de finns gott om vatten... Gick runt i 3 dgr som en zombie o bara grät hela tiden..

Jag är oxå mer säker på en vaginal förlossning... Det känns bättre på något sätt, vill lixom inte missa den chansen att föda vanligt.. Väljer jag snitt så tror jag att jag kommer ångra mig...

Hur gick det på din första förlossning? Vad var de som inte blev som du tänkt dig.. Svara bara om du vill eller orkar..

• hannapanna84

Oj usch vilka dagar du måste haft. Skönt att det visade sig vara bra iaf och att bebis mår bra.

Min första förlossning va väl sådär, man vet ingenting och tror att alla bm/ sköterskor har rätt om allt.
    Gick över tiden 2v, det va 2 helvetes veckor då det va typ 25 grader varmt ute.
    Sen när vi väl blev igångsatta så hade jag värkar men det hände inte ett smack, kroppen ville inte öppna sig så det hela slutade med akutsnitt då jag va helt slut och dotterns hjärtljud började ändra sig.
    Jag mådde prima tyckte jag efteråt men alla tjatade om ammning som inte heller kom igång, men det visade sig sen att det va tur att jag aldrig fick nån mjölk för jag fick en hems infekton i snittet och blev inlagd på kvinnokliniken för att få pencilin 4ggr om dygnet via dropp =(
    Mindre rolig start men snittet men när allt väl läkt så måde jag toppen men då var det september, dottern är förr i juni. Lite därför jag är tveksam till snitt igen....

Hur var din första??            

• Krompirusa

Oh herre gud det lät ju förjävligt... Det är därför jag tvekar för snitt samtidigt som det känns smidigt och enkelt...

Detta är mitt första barn så jag vet inte hur det blir.. Allt är nytt o man vet inte vad man ska förvänta sig så man e lite nojjig... Man vill ju att det ska gå så smidigt som möjlig men sånt kan man aldrig veta i förväg...

• hannapanna84

Man vet aldrig vad som händer men det bästa är att lyssna på kroppen.

Gör det som känns bäst för dig, och börjar du med vaginal förlossning och den inte kommer igång så finns det ju hjälp med mediciner och fungerar inte det så slutar det ändå med snitt.
    Men lyssna på ditt hjärta det är mitt råd för det är du som ska må bra och ingen annan ska styra över
    hur du ska ha det.   

När jag åkte in med min första hade jag inga förväntningar direkt men jag testade nog all smärtlindring som finns och mediciner för att få igång min kropp men ingenting funkade för mig, men det är ju ingenting som säger att det inte går för dig.

Enl läkare och bm så är det inte så vanligt med dom komplikationerna jag hade efter snittet men vissa har otur...

• Krompirusa

Ja alla är ju olika, det enda jag är orolig över är att jag inte klarar av situationen.. Vet inte vad man ska förvänta sig.. Nu börjar rädslan komma smygandes igen, känns som om jag inte är psykiskt redo för en förlossning.. Ibland hoppas jag på att hon ligger i säte så man slipper göra ett val mellan förlossning o snitt... Om jag väljer att göra ett snitt då känns det som om jag går miste om något otroligt...

Usch vad jobbigt detta ska vara.. Vill bara att de är över snart.. Hur går det för dig?? Illamående? Trött?

• hannapanna84

Förstår dig i beslutet.

Men kan du inte prata med med bm om detta och även din man?
    Du är inte ensam, du har mannen vid din sida hur du än gör och det
    finns helt underbar personal vid din sida som stöttar dig hela vägen =)

Jodå här går det framåt hållt mig vaken på dagarna i nästan 3 dagar, vet inte när jag gjorde det senast,
    Helt underbart och igår orkade jag tom åka på en liten shoppingtur =)
    Illamåendet kommer och går tycker jag men det går nog framåt där också som tur är!        

• Krompirusa

Jag träffar aurora bm o min vanliga bm.. Min man är väldigt förstående så jag har all stöd jag behöver :)

Visst är det skönt när man har orken att göra saker, jag sov nog 20 av 24 timmar dom första 15 veckorna hahaha :) ska ni ta reda på kön när ni går på rul?

• hannapanna84
    Krompirusa skrev 2013-03-22 23:02:10 följande:
    Jag träffar aurora bm o min vanliga bm.. Min man är väldigt förstående så jag har all stöd jag behöver :)

Visst är det skönt när man har orken att göra saker, jag sov nog 20 av 24 timmar dom första 15 veckorna hahaha :) ska ni ta reda på kön när ni går på rul?

Skönt det =) viktigt med bra stöd omkring sig!

Så mkt som jag sovit har jag nog aldrig gjort så fort jag hittat en ledig stund så har jag sovit det ä ju
    helt sjukt egentligen.

Nja är lite tveksam till o ta reda på vad det är då det är lite av spänningen...
    Vet ni vad ni får?       
  • Krompirusa

Jag är ju så himla nyfiken så jag kunde ibte låta bli :D så jag frågade o dom sa att de är en flicka :) de var faktiskt ganska bra för då kunde jag planera lite, har målat hennes rum.. Valde färgerna rosa, lila o vitt behövde inte tänka på att de ska passa båda könen.. Sen känner jag att jag fick en annan slags kontakt, för nu kallar jag bebisen för hon och det känns mer verkligt på något konstigt sätt.. Även att välja namn är berydligt lättare, behöver inte ens tänka på pojk namn :)

De e en del positivt i att veta kön :) trots att man förstör överraskningen...

• hannapanna84
    Krompirusa skrev 2013-03-25 01:07:08 följande:
    Jag är ju så himla nyfiken så jag kunde ibte låta bli :D så jag frågade o dom sa att de är en flicka :) de var faktiskt ganska bra för då kunde jag planera lite, har målat hennes rum.. Valde färgerna rosa, lila o vitt behövde inte tänka på att de ska passa båda könen.. Sen känner jag att jag fick en annan slags kontakt, för nu kallar jag bebisen för hon och det känns mer verkligt på något konstigt sätt.. Även att välja namn är berydligt lättare, behöver inte ens tänka på pojk namn :)

De e en del positivt i att veta kön :) trots att man förstör överraskningen...

Det är lite för planeringensskiull som jag egentligen vill veta men mannen vill inte...
    Flickkläder har vi ju det blir ju lite annat om det blir en pojk då måste vi ju köpa kläder....

Så vi får se om jag får med mannen tills vvi ska på nästa ultraljud =)
  • Krompirusa

Hhahaa min var emot det från början oxå men jg körde på bra argument, de e faktiskt jag som blir fet, de e faktiskt jag som ska stå ut med smärtan på förlossningen, de e faktiskt jag som mår illa o spy, tycker faktiskt att du kan unna mig detta som en liten present o motivation i allt de onda o jobbiga :D så han gav med sig tillslut.. Hahhahaah vad själviskt man är ibland..

• hannapanna84
    Krompirusa skrev 2013-03-25 22:38:32 följande:
    Hhahaa min var emot det från början oxå men jg körde på bra argument, de e faktiskt jag som blir fet, de e faktiskt jag som ska stå ut med smärtan på förlossningen, de e faktiskt jag som mår illa o spy, tycker faktiskt att du kan unna mig detta som en liten present o motivation i allt de onda o jobbiga :D så han gav med sig tillslut.. Hahhahaah vad själviskt man är ibland..

Haha åh det måste jag testa vid nästa diskutions tillfälle om denna fråga =)
Svar på tråden Aurora samtal Jönköping