• Cemman82

    Pratar inte så mycket

    Hej!

    Har tvillingpojkar som nyss fyllt 2år som inte pratar alls mycket!
    När borde jag bli orolig? Dom låter som dom pojkarna på com hem reklamen...
    Dom kan säga mamma,pappa och titta....

  • Svar på tråden Pratar inte så mycket
  • whitetrach86

    går dom på förskola, isf har fröknarna reagerat något?

    Min dotter sa ungefär lika mycket vid  , nu är hon lite över  och jag kan inte få henne att sluta prata även om hon inte är lika "duktig" om man jämför med andra 3 åringar.. men varken jag eller förskolan är oroliga eller BVC flr den delen.
    Hon har helt enkelt inte varit intresserad av att lära sig att prata fören dom senaste 6 månaderna. 

  • Cemman82

    Nej,dagis säger att allt är hur bra som helst.... =) Dom ser inget problem...
    Men när borde man bli orolig?

  • whitetrach86

    svårt att säga.. 

    den första frågar är ju då varför vill/kan dom inte prata? är det som min dotter att hon helt enkelt inte vill lära sig för att det är tråkigt behöver man ju inte vara orolig allt för tidigt.
    Men är det mer att dom inte värkar kunna lära sig kanske man ska prata med BVC och fråga vad dom tycker. Men jag personligen skulle väl bli orolig och jag inte skulle se framsteg runt 3års ålder. Så dina killar har ju 1 år till på sig Glad 

  • Santis

    tror inte du behöver vara orolig endel snackar tidigare än andra. Dessutom har dom ju varandra jag tror ju att barn/bebisar hittar olika sätt att komunicsera (eller hur det nu stavas) på så dom kanske inte är intresserade att "prata" med andra just nu.

  • Fröken Fajans

    Mina killar är också två snart. De säger inte så många ord som man förstår. Tänk på att de kan vara lite sena för att de är tvillingar men också för att de är pojkar. Kan också vara genetiskt, jag pratade inte heller före två. Än är jag inte orolig, men märker också att språket är på väg med väldig fart nu i dagarna.

  • tessan0402

    mina fyller tre i januari och ettan har pratat några månader.. tvåan har det precis lossnat på och bubblar hur mycket som helst. jag tror inte heller att du behöver vara orolig. det kommer:)

  • Dohgon

    tror inte heller det är någon fara. de pratar väl mer med varandra i stället och behöver inte kunna prata ordentligt ännu tycker de kanske. det kommer när det kommer =)
    Mina killar blir 1 den 22 och säger mamma pappa titta nej och hej men jag själv pratade inte alls mycket när jag var liten.

  • Purelyplatonic

    Mina tjejer är strax över 2 år och pratar inte heller mycket. Det har nog släppt på ny sista månaden så att det har kommit lite ord men mest låter de som reklamen. Det roliga är att de försår varandra riktigt bra. Men jag har hört att tvillingar kan var senare med talet pga att de har ett eget språk och jag tror att dte kan stämma i mitt fall i alla fall.

  • cruz

    Vilken intressant artikel! Mina tvillingar är fem år gamla idag och båda har ett välutvecklat språk och bra uttal. Vid 18 månaders ålder låg dock båda pojkarna rejält efter med språket. Den ena pojken låg även efter i den icke verbala kommunikationen och motoriskt. En autismutredning sattes igång på honom och han fick diagnosen strax före två års ålder. Trots sin diagnos så började han prata i två-tre ordsmeningar när han var två år och ett par månader. Det samma gjorde tvillingbrodern. Nu har tvillingarna en lillebror som också är sen i sitt språk. Han är två år och 3 månader och har precis börjat med tvåordsmeningar. Han har dock betydligt sämre uttal än vad tvillingarna någonsin har haft. Hans språkförsening vet vi beror på vätska i mellanörat och nu har han fått rör inopererade.

  • Mamma till viljestark dotter

    Mina tvillingar är 2 år och 4 månader och de pratar en del fullständiga meningar. Ligger inte alls efter i språkutvecklingen. Men det är väl med språket som med så mycket annat, de har det i den takt de vill. De kanske har fullt upp med att träna andra färdigheter? Dessutom kanske det inte är så viktigt att mamma/pappa m fl förstår vad man säger, huvudsaken att ens syster/bror gör det

Svar på tråden Pratar inte så mycket