Inlägg från: Villvaliten |Visa alla inlägg
  • Villvaliten

Handbagage?

Så här är reglerna... Allt som räknas som vätska eller kräm måste vara i burkar/flaskor etc som rymmer max 100ml(1dl). Alla dina burkar/flaskor ska rymmas i en återförslutningsbar plastpåse (finns att få på flygplaterna om du inte har hemma) som totalt rymmer max 1 liter. Ja - mascara, läppglans, deo, tandkräm etc etc räknas tyvärr som vätska men givetvis är det från kontrollant till kontrollant. Jag har råkat ut för alla sorter. Tänk på att kolla mängden på dina burkar/flaskor!!! Jag har sett många som fått lämna dyra parfymer - å då kvittar det vad dom säger. Jag brukar köra dubbla necesserer... en med kammar, borstar, puder, ögonskugga etc etc och en påse med bara "flytande". Ciao! //Ulrica

• Villvaliten

Ja82: Du har haft tur om du aldrig fått problem med din sminkväska i handbagaget!  :)

Jag åker ett par gånger i månaden och om plastpåsar finns gratis eller inte är beroende på flygplats. På Kastrup finns dom att få gratis precis innan man visar bordingpasset/kortet innan säkerhetskontrollen.

Större förpackningar som man kanske vill ha med sig, tex schampo - linsvätska etc är helt ok att ha i väska som du checkar in. Reglerna gäller bara för det du vill ha med dig in i kabinen. Om du röker, tänk också på tändaren. Jag har råkat ut för att få slänga tändare, ha max 1 i fickan om du inte vill få problem - å för att vara riktigt säker lägg den i påsen. Nagelfil i metall kan dom vara kinkiga med. Nagelsax är ett no no. Vanliga kulspetspennor med ett metallclips kan oxå ge strul. Vill du slippa bli kontrollerad, ta av skorna och lägg dom på bandet (larm inuti sulan kan ge utslag). Ta av skärp klocka, stora halsband och liknande. Har du laptop eller en smartphone, ha den i väskan.

Om man som jag reser i jobbet så ska jag erkänna... man blir lite anti mot alla som inte kan läsa reglerna på skyltarna.  :)  Lägger man upp allt på bandet, tar av skärp, följer reglerna vad gäller vätskor så flyter allt så jäkla smidigt! Sen kan jag oxå hålla med om att reglerna är lite löjliga....! Fast - hellre dom kollar både mig och andra än att det händer en incident pga slarv från säkerhetspersonalen!

• Villvaliten
    Tant Green skrev 2011-12-28 14:51:43 följande:
    Om man inte är barn Jag fattar inte vad det är för speciellt i barnkläder... det har aldrig pipit om mig i säkerhetskontrollen, men det piper nästan alltid om min dotter. Det måste vara knappen i jeansen, för hon har verkligen inget annat av metall på sig. Men jag brukar också oftast ha jeans och de är ju inga problem. Helskumt!
    Jo jag håller med! Ibland är det helskumt om det piper. Beror också på flygplats och hur lågt dom ställt toleransnivån i bågen. Jag har åkt tur och retur samma dag mellan Kastrup och Bryssel, pep inte på Kastrup men i Bryssel! Det tycker jag är sjukt!

Kan va knappen eller hennes små skor. Ofta finns det larm inne i sulorna som dom avmagnitiserat i affären men trots allt är dom av metall. Fråga nästa gång så får du veta, på dom flesta ställena ser dom i vilken höjd det gett utslag...Men kanske lite knepigt med en liten flicka - hon är ju inte så lång! Solig
Svar på tråden Handbagage?