Handbagage?
Tror det räknas som en vätska och du får ha den i handbagaget men i en särskild påse.
Tror det räknas som en vätska och du får ha den i handbagaget men i en särskild påse.
Så länge vätskorna är i en förpackning som inte rymmer mer än 1 dl och du inte har fler vätskor än vad som får plats i en återförslutningsbar påse som rymmer totalt 1 liter är det fritt fram att ha dem i handbagaget. Påsen ska dock visas upp i säkerhetskontrollen.
En lite rolig anekdot angående detta är då jag flög från London med min kära mor. Hon hade köpt en förpackning med tre miniburkar marmelad på Harrods och i fyllan och villan hade vi glömt att lägga detta i påsen. Hennes väska pep och hon fick packa upp allt hon hade i sin överfulla väska för att de skulle konstatera att det antagligen var marmeladburkarna. När jag kom hem upptäckte jag att den stora figuren med badskum (formad som The Stig) innehöll betydligt mer än 1 dl vätska, låg inte i någon enliterspåse (där den absolut inte hade fått plats) men inte sjutton pep min väska för det!