• Vrinda

    Massor med uppvak under kvällar och nätter

    Min dotter är 9 mån och sover riktigt illa nu. Hon somnar vid 19 och tills jag och min man går och lägger oss vid 23-23.30 kan hon vakna och behövas sövas om upp till 8 ggr. Under natten fortsätter det här beteendet, hon vaknar ofta och vi får söva om henne. Oftast går det bra genom amning eller att vi håller om henne så hon känner vår närhet men ibland måste vi upp och bära henne tills hon somnar. Så här har det varit i åtminstone två månader och jag ser inte att det verkar gå åt rätt håll. Antar att det beror på att hon är i separationsfasen och känner sig orolig när hon inte omedelbart känner att vi är med henne. Det börjar dock kännas påfrestande att vakna så många gånger per natt och att inte få så mycket lugn på kvällarna heller.

    Vad säger ni andra AP-inspirerade föräldrar - har ni haft det på liknande sätt? Några tips om hur det kan funka bättre för oss? Eller tror ni att det bara är att gilla läget och vänta på att perioden ska gå över?


    ♥ ♂ 10 juni 2009 ♥ ♀ 22 mars 2011 ♥
  • Svar på tråden Massor med uppvak under kvällar och nätter
  • lilla sessan

    Hej! Min dotter är 8 månader nu och har alltid sovit ganska dåligt men den senaste tiden har hon precis som din dotter vaknat hela tiden. vissa nätter är det flera ggr i timmen. Otroligt påfrestande och jag vet inte heller vad jag ska ta mig till längre. När ska detta gå över. Inget illa menat men d är skönt att höra att det finns fler i min situation för jag trodde att jag var ensam. Allas barn verkar sova 12 timmar varje natt och kankse vakna o äta 1 gång men bara kanske. Alla säger att det blir bättre ju äldre dom blir men för mig blir det bara värre och värre. Så får du några bra tips så dela gärna med dig.

  • vittra

    Ja jag tror i princip alla har det så här i separationsfasen. Båda våra har vaknat och sovit oroligt hela nätterna just i den här åldern. Vår yngsta vaknade varje kvart och snuttade när det var som värst.

    För att underlätta? Samsova. Amma. Var nära. Ta hjälp av pappan.
    Det går över.

  • Vrinda

    lilla sessan - Förstår hur du menar. Vad jag förstår är det ganska vanligt i den här åldern, men det hjälper ju inte riktigt när man är trött och inte vet vad man riktigt ska göra... Vi samsover, vilket underlättar på nätterna när hon vaknar, men annars har jag inte direkt några tips. Kanske att kolla över hur hon sover under dagarna, så att det varken är för mycket eller för lite för just henne. Vi har testat lite fram och tillbaka men märker ingen direkt skillnad på hur vår lilla tjej sover på nätterna.


    ♥ ♂ 10 juni 2009 ♥ ♀ 22 mars 2011 ♥
  • Vrinda

    Tack för tipsen, vittra. Det är precis så vi kör. Ja, det är väl som du säger att det går över.


    ♥ ♂ 10 juni 2009 ♥ ♀ 22 mars 2011 ♥
  • vittra
    lilla sessan skrev 2011-12-27 21:35:46 följande:
    Hej! Min dotter är 8 månader nu och har alltid sovit ganska dåligt men den senaste tiden har hon precis som din dotter vaknat hela tiden. vissa nätter är det flera ggr i timmen. Otroligt påfrestande och jag vet inte heller vad jag ska ta mig till längre. När ska detta gå över. Inget illa menat men d är skönt att höra att det finns fler i min situation för jag trodde att jag var ensam. Allas barn verkar sova 12 timmar varje natt och kankse vakna o äta 1 gång men bara kanske. Alla säger att det blir bättre ju äldre dom blir men för mig blir det bara värre och värre. Så får du några bra tips så dela gärna med dig.
    Självklart är du inte ensam
    De som säger så är högst sannolikt inte helt ärliga utan vill få det att låta bättre än vad det är!

    Normalt är att det blir värre och värre från ca 3-5 månaders ålder och fram tills efter separationsfasen. Med variationer såklart men det är väldigt, väldigt vanligt att det är så sömnmönstret ser ut. Det beror främst på utveckling. Det blir bättre runt året för att sedan bli värre igen runt 18 månader då stora utvecklingssteg sker igen.
  • vittra
    Vrinda skrev 2011-12-27 21:41:41 följande:
    Tack för tipsen, vittra. Det är precis så vi kör. Ja, det är väl som du säger att det går över.
    Absolut, man tror kanske inte det när man är mitt i det men det hör till (tyvärr)
Svar på tråden Massor med uppvak under kvällar och nätter