Inlägg från: Cupcake1985 |Visa alla inlägg
  • Cupcake1985

Foglossning 5 månader efter förlossning

Är mamma till en liten flicka på 5 månader. Under graviditeten led jag av foglossning. Inte så allvarlig att jag blev tvungen att vara sjukskriven. Under graviditeten fick jag hjälp av en sjukgymnast. Jag fick ett stödbälte, akupunktur och övningar att göra. Efter graviditeten släppte besvären en aning för att sedan komma tillbaka. Besvären går fortfarande fram och tillbaka. Vissa dagar kan jag ta promenader på en timme och vissa kan jag knappt röra mig. Övningarna gör jag varje dag.
    Tyvärr har jag kommit till det stadiet då ingenting av det jag gör hjälper. Hur har ni andra med foglossning gått tillväga? Hur länge ska man behöva dras med smärtan?

• Svar på tråden Foglossning 5 månader efter förlossning
  • Cupcake1985

Sjukgymnast och akupunktur är redan testat och hjälper tyvärr enbart för stunden. man känner sig fruktansvärt instängd när man inte kan göra det man varit van vid att göra. Jag älskar länga promenader och geocaching. Tyvärr kan man inte riktigt göra det i samma utsträckning längre. Det värsta med foglossningen är att man inte kan bära sitt barn så mycket. Jag har börjat ignorera smärtan ibland och försökt göra allt ändå men till slut så får man ju ont värre efteråt.

Lima76: Hur bröt hon upp? Min sjukgymnast tjatar bara om övningar och att det kommer gå över när fogarna läkt ihop.

• Cupcake1985

Har även testat akupunktur och visst hjälper det för tillfället men inte mer. Jag undrar om bäckenet kan vara snett eller liknande. Enligt en läkare har jag lätt skolios och mina ryggkotor brukar knaka rätt som det är. Finns det några som redan gjort det jag gjort och sedan gått vidare? Har ni besökt en läkare?

• Cupcake1985

Nu är tid beställt hos en naprapat. Så på måndag får vi se vad som händer. Lite nervös men det ska samtidigt bli skönt att få ett andra utlåtande. Om det kan vara något annat med kroppen som gör att kroppen inte läker.

• Cupcake1985

Limonella: Vad härligt att du till slut fick hjälp och att du fått en orsak till att du fortfarande har problem. Det känns som att sjukgymnasterna mest skyller på foglossning och att det går över. Det värsta är att man mår så dåligt av att fogarna krånglar. Hur klarade du av livet hemma med din bebis? Kunde ni gå ut på promenader och så? Vissa dagar klarar jag av en promenad in till stan på 20 min och nästa dag är det hopplöst. Det hindrar mig och jag kan inte leva det liv jag vill hemma med min bebis. Hoppas naprapaten undersöker riktigt ordentligt och tar mina problem på allvar.

• Cupcake1985

Vad skönt det är att prata av sig med folk som har samma bekymmer. Känns fruktansvärt hemskt att det är så många som har detta bekymmer bara.

• Cupcake1985

Kan verkligen rekommendera alla med långvarig foglossning att gå till en naprapat. Livet känns mycket ljusare. Han ratade all hjälp jag fått från sjukgymnasten och menade att hennes övningar hade jag kunnat gjort hur länge som helst utan att bli bättre. Precis som jag misstänkte var jag sned. Var en cm skillnad mellan benen och jag hade jättestela muskler på den sidan jag har ont. Han drog i benen och i bäckenet och nu är det bättre. Fick också nya övningar som jag ska göra i upprätt läge istället för i liggande läge. Hoppas ni andra också får hjälp!

• Cupcake1985

Limonella: Googla annars naprapater i Stockholm och kanske till och med foglossning. Kan tänka mig att det kan finnas naprapater som inriktat sig i Stockholm. Här där jag bor i en liten stad brukar de inte inrikta sig. Helt klart värt att pröva. Tips på en övning är att göra utfall med benen. Jag fick övningar där jag ska öva mina sätesmuskler eftersom det är där jag har ont. De flesta har tydligen ont i något som kallas S-leden.

• Cupcake1985

Seg i kolan kan man vara ibland.Tungan ute Hoppas ni har blivit bättre med era foglossningsbesvär. För mig var det underbart att få gå till naprapaten. Utan han hade jag säkert plågats fortfarande.

Svar på tråden Foglossning 5 månader efter förlossning