• Anonym

Känningar/ont i bäckenet/underlivet vid träning o promenader

Hej!

Jag funderar lite på det här citatet "känna av vad som känns okej, lyssna på kroppen" när det kommer till träning vid graviditet. Jag är gravid i v.23 och har för några veckor sen kunnat börja motionera efter några veckors dåligt mående, jag promenerar och tränar lite olika pass på gym. Jag besväras av åderbråck i underlivet och misstänkt foglossning, har ont i underlivet vid div. förflyttningar/lyft av benen men jag vet iofs. inte om det kanske enbart beror på åderbråcken.
    Hur som helst så har jag märkt att jag får mer ont i underlivet och känner en tryckande och tung känsla där efter promenader och även idag när jag tränade ett core-pass så kände jag att det gjorde ont i på ena sidan underlivet vid vissa övningar så jag kände att jag inte kunde fullfölja dom.
    Ska man HELT Undvika sådant som gör ont eller ska man "stå ut lite"?

Mvh Fundersam

• Svar på tråden Känningar/ont i bäckenet/underlivet vid träning o promenader
  • Träningsexpert Elmina

Om du tränade hårt innan du blev gravid kan det vara svårt att lyssna på kroppen, du kanske pressade dig hårt tidigare och då kanske man inte alltid lyssnar på kroppen.

Det är svårt att säga var gränsen går, är du smärttålig eller smärtkänslig? Ibland vet man kanske inte ens vad man är....

Den här tryckande och tunga känslan låter som du får vänja dig med, men för övrigt skulle jag ta det säkra före det osäkra, gör det ont så byt övning. Graviditeten är ganska kort även om det inte känns så då man är mitt uppe i det.   

• Carolajnah

Tack för svaret!

Ja, det känns väl lägre än vad det är, när man är mitt i det! Jag är rätt så smärttålig så det är därför jag är rädd för att jag pressar mig själv för hårt.

Får prova mig fram helt enkelt, å sänka "standarden" på träning under de veckor som är kvar. Ska prova gravid-vattenyoga å se om det kan va nåt för mig!

Svar på tråden Känningar/ont i bäckenet/underlivet vid träning o promenader