• Lavish

Ordet neger

Nej det tycker jag faktiskt inte, även om det förståss beror på betoning och kontext, nästan vilket ord som helst kan vara nedvärderande. Använder man neger som en förolämpning så är det nog rasistiskt.

Men rent allmänt tycker jag det är ett beskrivande ord snarare än ett nedsättande. Ordet Nigger är rasistiskt.

• Lavish

Fast att jag inte använder ordet och att det finns människor som tar illa upp av det är inte samma sak som att ordet i sig självt är rasistiskt. På samma sätt som att rita en svastika inte nödvändigtvis betyder att man är nazist.

• Lavish
    Lufsan skrev 2011-12-28 22:17:24 följande:
    Jag tycker inte att orden ska användas alls. Alla är vi människor. Vissa har gröna ögon andra har blåa, det finns ingen som kallar mig "gröningen" bara för att jag har gröna ögon. 
    Nja fast när jag var i Afrika var det normalt för folk där att omtala mig som "den vita flickan" och jag tycker inte det är något konstigt med det. Om man ska beskriva en person som man inte har namnet på väljer man ju det mest utmärkande draget.
  • Lavish
    Lufsan skrev 2011-12-28 22:23:29 följande:
    Jo men då säger man väl inte neger? I så fall mörkhyad. Tycker att det är en sak att beskriva en person till utseendet och då kanske använda "hon har gröna ögon". Men du skulle väl aldrig, hoppas jag, beskriva din kompis med glasögon som glasögonormen. 
    Absolut mörkhyad, men det motsvarar väl "grönögd"?
  • Lavish
    Quinna skrev 2011-12-28 22:25:39 följande:

Tycker att neger är bland dom fulaste, nedsättande ord som finns.

Så då är det helt ok att kalla folk vadsomhelst, sålänge det är ett utmärkande drag?

Det beror väl på om det ligger en värdeladdning i beskrivningen eller inte.
  • Lavish
    Quinna skrev 2011-12-28 23:16:27 följande:
    Värdeladdning hos den som uttalar det, eller den som mottar?
    Om det är rasistiskt att SÄGA DET avgörs helt klart av värdeladdningen hos den som säger det.
  • Lavish
    Quinna skrev 2011-12-28 23:25:15 följande:
    Brukar du slänga nedvärderande ord omkring dig? Med tanke på hur du försvarar det.
    Inte ord som har en nedvärderande värdeladdning för mig...
  • Lavish
    Quinna skrev 2011-12-28 23:41:05 följande:
    Så om dom har det för andra bekymrar dig inte?
    Jag brukar inte använda ordet neger. Men jag anser inte att det är givet att all användning av ordet är rasistisk, även om förmodligen den mesta är det.
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:14:19 följande:

Samma sak med de som säger att det inte är rasistiskt...det är inte DU som avgör om det är rasistiskt eller inte.

Den så kallade mottagararen är den som har rätt att avgöra det. Punkt.

Näe du, så kan det inte rimligtvis funka. Att något är rasistiskt innebär att man gör skillnad på olika raser och anser att de är olika mycket värda. Den värderingen måste finnas hos talaren för att det ska vara rasistiskt.

Däremot kan mottagaren avgöra att ordet är förolämpande eller kränkande för denne. Men han kan inte avgöra att det är rasistiskt.
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:22:47 följande:

"Neger" betyder lat,dum, lägrestående varelse.

Så ja, du har inte rätt att avgöra om en mörhyad/svart person  ska tycka det är rasistiskt eller inte.

Varken mer eller mindre rätt än de har att bestämma vad ordet ska betyda för mig isf. Jag anser att det är ett beskrivande ord, och då menar jag inte beskrivande lat dum och lägrestående, utan endast beskrivande mörkhyad från Afrika.

Det kan helt enkelt inte vara rasistiskt att använda ett ord om man inte har en rasistisk avsikt med ordet. Däremot kan det vara kränkande ändå, och därför bättre att undvika.
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:37:23 följande:

Jag ställde en fråga i en annan tråd om barn med DS och om de skulle kalla dem för "Mongo" eftersom det "har funnits i alla våra tider" också.

Men det verkar som folk har mer empati för de med DS än för mörkhyade.

De bryr sig liksom inte om deras känslor och åsikter, tror sig t.o.m ha rätten att avgöra vad som ska kränka dem eller inte. Fruktansvärt.

Kanske för att alla inte är lika överens om ordets betydelse som du vill ge sken av...
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:46:01 följande:

Som en kär vän sa till mig" Om neger bara betyder svart, varför använder rasister det hela tiden, får jämt höra "negerjävel och neger var och varannan dag, speciellt under min uppväxt".

"Neger" må ha betytt "bara svart" för 100 år sen, men nuförtiden gör det inte det.

Sen så undrar jag varför man envisas med att använda ord som kränker människor.

Har aldrig sett så många försvara det ordet, men "mongo" det får man inte säga åt någon med DS inte.

Antagligen för att de avser något nedsättande med det, vilket inte är samma sak som att alla som använder ordet gör det.

Folk kan också använda ordet CP som en förolämpning, men man kallar faktiskt själva funktionshindret för CP så man behöver inte mena något nedsättande med att använda ordet.

Jag har inte försvarat att använda ordet, jag bara hävdar att användning av det inte behöver vara rasistisk.
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 14:08:17 följande:

Men hur ska personen veta vad du avser med ordet?

Ligger det i tonläget, eller i vilket sammanhang du använder det?

Om vi säger att du bara säger "Neger" åt en mörkhyad person, hur ska h*n veta vad du menar med ordet?

Neger! *glatt*

Neger! *argt*

Neger! *monotont*

Vad jag menar är, spelar det någon roll? Är det inte bättre att utgå från majoriteten som anser att ordet är rasistiskt och kränkande och låta bli att använda sig av ordet?

Finns ingen anledning att kalla någon neger i något sammanhang, varför skulle man göra det?

Däremot kan jag se anledning att t.ex diskutera äldre litteratur som tar upp ordet neger, eller om man gör historisk forskning på t.ex Afrikas historia kommer ordet neger att dyka upp frekvent och ska man du prata om ämnet blir man tvungen att använda ordet på ett eller annat sätt.

Kan man inte använda ordet på det sättet så är väl TS isf då rasist bara genom sin trådstart? För där "säger" hon ju ordet neger?
  • Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 19:03:29 följande:

Okej, då förstår jag men kan också tycka att man kan visa lite hänsyn...jag må skriva "neger" här men i verkligheten om jag skulle tala om något i historisk syfte eller förklara för en person varför "neger" inte är okej att säga så skulle jag använda N-ordet.

Men man får inte bli så hänsynsfull att man inte nämner forna oförrätter vid sitt riktiga namn. Man måste kunna beskriva obehagliga episoder i sin fulla grymhet för att ta exempel av dem och för att förstå hur saker blivit som de blivit.
  • Lavish
    Ellieott skrev 2011-12-30 08:21:15 följande:
    Ja, det tycker jag. Blir så trött på debatten, hur kan man strida för rättigheten att få säga ett ord som så många finner som nedsättande? Varför inte bara säga något annat? Varför medvetet kränka någon, och argumentera genom att säga att han/hon inte ska bli kränkt för jag menar inte sååååå....

Nehe? Jag kanske inte tycker att Jävla Fetto är nedvärderande. Jag tycker bara att det beskriver någon som är överviktig, och det är väl inget fel att vara överviktig? Det ligger hos DIG i så fall. Jag tänker kalla alla överviktiga Jävla Fetto och de ska inte bli kränkta över det för jag menar inget illa!
    Fast det står inte i TS att man ska KALLA NÅGON neger. Bara att säga ordet gör en rasist vilket isf omfattar så gott som samtliga som skrivit i denna tråd.
Svar på tråden Ordet neger