Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Hur menar du?
Att säga ordet eller all kalla någon för "neger"?
Ja. Har dock läst att 'mulatt' också ska vara rasistiskt eftersom det härstammar från mulåsna (korsning mellan häst och åsna) och därav något fult.
Men... jag kallar min dotter mulatt ändå men inte hennes pappa för neger.
Nej det tycker jag faktiskt inte, även om det förståss beror på betoning och kontext, nästan vilket ord som helst kan vara nedvärderande. Använder man neger som en förolämpning så är det nog rasistiskt.
Men rent allmänt tycker jag det är ett beskrivande ord snarare än ett nedsättande. Ordet Nigger är rasistiskt.
Ja. Så länge det finns en enda människa som skulle kunna ta illa upp av att jag använder ordet neger kommer jag att respektera det och säga något annat. Punkt
Ja, med tanke på dess ursprung så är det ju ett rasistiskt ord. Jag är mer kluven till ordet negerboll däremot som friskt brukar debatteras, då detta inte åsyftar en person utan för många helt enkelt är ett vedertaget namn på ett bakverk. Sen finns det ju faktiskt inte så många sammanhang där det ens fyller en funktion att säga neger. Oftast så har ju personer ett namn.
Godnatt.
Ja jag tycker det.
Då alla mina vänner som är antingen mulatter eller afroamerikaner tar illa upp av ordet, så är det ett ord jag inte använder.
Fast att jag inte använder ordet och att det finns människor som tar illa upp av det är inte samma sak som att ordet i sig självt är rasistiskt. På samma sätt som att rita en svastika inte nödvändigtvis betyder att man är nazist.