• Applepie

Ordet neger

Åh nej inte en till sån här tråd! Hur svårt kan det vara att förstå att det är både kränkande och rasistiskt att säga det ordet? Det är inte ni som säger det som bestämmer om det är kränkande och rasistiskt eller inte! Det är de som blir utsatta för det samt lagar som bestämmer det!

• Applepie
    Anonym skrev 2011-12-29 12:45:05 följande:
    Ok. Vad är ok att säga? Det är ju tydligen fel att säga mörkhyad, färgad och svart också. Vad är inte stötande?
    Man kan säga mörkhyad eller svart. Det är inte fel med det. Men neger är fel att säga!
  • Applepie
    Anonym skrev 2011-12-29 13:08:55 följande:
    Nej, de benämningarna är tydligen också stötande.
    Nej ingen fara att säga svart eller mörkhyad. Vem säger det?
    Anonym skrev 2011-12-29 13:13:42 följande:
    Gå fram till valfri mörkhyad person i USA och säg svart så får du se vad som händer.
    Men man säger svart i USA när man kännetecknar vad för slags person det är. Polisen säger svart översatt black eller också african american på nyheter osv. Det "händer" ingenting om man säger det men om du däremot skulle gå fram och säga "nigger" så har du det nog inte så roligt. Snälla förväxla inte orden!
  • Applepie
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:12:31 följande:

Jag förstår inte heller hur vissa tror sig ha rätten att bestämma vad som är kränkande eller inte.

Den som känner sig kränkt är den som har rätten att avgöra det! Det är som att jag skulle bestämma vad som kränker dig.

An0nym0us skrev 2011-12-29 13:14:19 följande:

Samma sak med de som säger att det inte är rasistiskt...det är inte DU som avgör om det är rasistiskt eller inte.

Den så kallade mottagararen är den som har rätt att avgöra det. Punkt.

• Applepie
    Anonym skrev 2011-12-29 13:18:06 följande:
    Eller hur...
    Svart är helt otillåtet för vita att säga. Precis som röda och gula.
    Vitt är däremot helt ok. För alla.
    Men sluta nu! Det är inte alls otillåtet att säga! Vem har sagt det egentligen?
  • Applepie
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:22:47 följande:

"Neger" betyder lat,dum, lägrestående varelse.

Så ja, du har inte rätt att avgöra om en mörhyad/svart person  ska tycka det är rasistiskt eller inte.

Precis! Och detta vet alla som använder sig av ordet neger om redan, men de vägrar att sluta att säga det. Varför undrar jag då? Smygrasister kanske som bara halvt vågar stå för sina åsikter eller egoister som vill tro att de är bättre än andra och som ger sig själva rätten att trampa ner andra människor. Eller den här är klassiker "jag har alltid sagt så för så har det alltid hetat". Är man för dum för att ändra på sig då när man får kunskap om hur illa ordet neger är och hur många som tar illa upp och blir ledsna, sårade och kränkta? Borde man inte som vit människa skämmas ögonen ur sig för att ens yppa ordet när vi har den världshistorien som vi har? Jag förstår verkligen inte hur vissa tänker! Jag är i chock över hur dumma, barnsliga och oförstående vissa är! :-O
  • Applepie
    LarsS skrev 2011-12-29 13:25:53 följande:
    Men samtidigt kan en svart eller en mörkhyad kasta ur sig orden "neger" eller "blatte" utan att vara rasistiska. En viting säger svarting så är det rasism, men svarting får säga svarting. Och svarting får säga viting.

Så, by default, är alla vita rasister om de säger svarting/blatte. Ingen mörkhyad är rasist.

(Neger från ordet negro, dvs svart).
    För det första så känner jag inte någon svart här i Sverige som kallar vare sig själv eller andra för neger! Däremot vet jag att i USA så finns det en viss subkultur, jag tänker mest på inom rap- och hiphop-världen där ordet "nigger" används i låtar, i tal till varandra m.m. Där ville man visa markant att man tog över ordet ifrån de vita om du förstår hur jag menar. Ordet var så laddat med tanke på slaveriet, KKK, rasismen osv så de svarta ville helt enkelt ta över ordet och avdramatisera det. Men du måste ju själv förstå hur jävla fel det blir om en vit person säger "nigger" eller "neger"! Sedan tycker jag inte att det är fel att säga svart, vit m.m men det är inte ok att säga "svarting" "viting" "blackie" eller "whitie" osv. Allt som är nedsättande är fel. Neger och färgen negro på spanska är dessutom verkligen inte samma sak. Jag säger det igen: SNÄLLA SLUTA FÖRVÄXLA ORD!
  • Applepie
    lövet2 skrev 2011-12-29 13:31:49 följande:
    1. Varför anser du att negrer är dumma och lata?
    2. Varför skulle jag tro att jag var bättre än någon annan person (bortsett från uppenbara rasister som du då möjligen)?
    3. Varför tjatar du om "sandnegrer" som ingen normal människa någonsin hört talas om förr?
    Men det är inte hon som anser att "negrer" är dumma och lata. Det är den beskrivningen som fanns bak i tiden i bland annat svenska böcker osv. Så hon är inte rasist när hon sitter och försöker förklara för dig något som är oerhört viktigt nämligen att ordet "neger" inte är ok. Men du vägrar ju att lyssna och är troligtvis bara ute efter att provocera då du förvränger meningar osv.
  • Applepie
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:37:23 följande:

Jag ställde en fråga i en annan tråd om barn med DS och om de skulle kalla dem för "Mongo" eftersom det "har funnits i alla våra tider" också.

Men det verkar som folk har mer empati för de med DS än för mörkhyade.

De bryr sig liksom inte om deras känslor och åsikter, tror sig t.o.m ha rätten att avgöra vad som ska kränka dem eller inte. Fruktansvärt.

Ja det förvånar mig också faktiskt hur man inte säger mongo längre men neger säger man. Det är sjukt och fruktansvärt ja att folk inte har mer förståelse än så. Men jag tror att vissa aldrig kommer att ändra sig för inners inne sitter dom där med sina halv-smygrasistiska åsikter som de har men aldrig vågar yppa i allmänhet. Kanske bara bredvid sina likasinnade vid köksbordet över en fika typ. Det är patetiskt så det skriker om det. Men det är egentligen bara att skratta åt dom för det är dom som går miste om kunskapen och förståelsen inför andra människor och dessutom så får de stämpeln på sig av allmänheten att de är lite dumma och korkade. Så det är deras förlust här i livet. Men det måste vara tråkigt att ha en sån inställning till livet!
  • Applepie
    Polly S skrev 2011-12-29 13:50:53 följande:
    har ärligt talat bara hört neger användas i antingen historiskt kontext (där man pratade om raser och var övertygad om den vita rasens överlägsenhet) eller i rasistiska sammanhang, så jag ser inte hur det kan vara neutralt.
    exakt det är det jag menar också. Ordet kan aldrig vara neutralt och ok som många vill få det till.
Svar på tråden Ordet neger