LarsS skrev 2011-12-29 13:25:53 följande:
Men samtidigt kan en svart eller en mörkhyad kasta ur sig orden "neger" eller "blatte" utan att vara rasistiska. En viting säger svarting så är det rasism, men svarting får säga svarting. Och svarting får säga viting.
Så, by default, är alla vita rasister om de säger svarting/blatte. Ingen mörkhyad är rasist.
(Neger från ordet negro, dvs svart).
För det första så känner jag inte någon svart här i Sverige som kallar vare sig själv eller andra för neger! Däremot vet jag att i USA så finns det en viss subkultur, jag tänker mest på inom rap- och hiphop-världen där ordet "nigger" används i låtar, i tal till varandra m.m. Där ville man visa markant att man tog över ordet ifrån de vita om du förstår hur jag menar. Ordet var så laddat med tanke på slaveriet, KKK, rasismen osv så de svarta ville helt enkelt ta över ordet och avdramatisera det. Men du måste ju själv förstå hur jävla fel det blir om en vit person säger "nigger" eller "neger"! Sedan tycker jag inte att det är fel att säga svart, vit m.m men det är inte ok att säga "svarting" "viting" "blackie" eller "whitie" osv. Allt som är nedsättande är fel. Neger och färgen negro på spanska är dessutom verkligen inte samma sak. Jag säger det igen:
SNÄLLA SLUTA FÖRVÄXLA ORD!