• LarsS

Ordet neger

Applepie skrev 2011-12-29 13:04:12 följande:
    Åh nej inte en till sån här tråd! Hur svårt kan det vara att förstå att det är både kränkande och rasistiskt att säga det ordet? Det är inte ni som säger det som bestämmer om det är kränkande och rasistiskt eller inte! Det är de som blir utsatta för det samt lagar som bestämmer det!
    Men samtidigt kan en svart eller en mörkhyad kasta ur sig orden "neger" eller "blatte" utan att vara rasistiska. En viting säger svarting så är det rasism, men svarting får säga svarting. Och svarting får säga viting.

Så, by default, är alla vita rasister om de säger svarting/blatte. Ingen mörkhyad är rasist.

(Neger från ordet negro, dvs svart).
  • LarsS

Så var kommer ordet "neger" ifrån?

Det är inte bara tonåringar som använder ordet om varandra. Hur vanligt det är att vuxna gör det vet jag ej, men ovanligt är det inte.

Bara så det inte uppstår något missförstånd så anser jag att man inte ska använda ordet "neger" eller "svarting".

• LarsS

"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och kommer via tyska, franska och spanska av latinets niger som betyder svart [2], samma ordstam från vilken namnen för de afrikanska länderna Niger och Nigeria härstammar."

Så jag hade rätt.

• LarsS
    Anonym (N) skrev 2011-12-29 15:56:46 följande:
    Genom att "förbjuda" ord som negerboll gör man ju ordet negativt laddat.
    Numera är ju ord som "svartskalle" och "blatte" inte lika laddade, delvis pga/tack vare att flera personer med utländsk härkomst själva använder orden och på så vis tog udden av dem.
    Allmänt sett är det kanske så att negress är mindre förknippat med "nigger"/dylika nedsättande ord varför det inte anses lika negativt laddat.
    Negress är lika värdeladdat.

Sen beror det nog mest på att vi är slöa när vi ska beskriva saker. Det finns antagligen sällan stor anledning att påpeka att personen ifråga är svart, men vi gör det för att exkludera en massa andra personer, vita, eller för att värdera. På FL används tex ofta ordet "hen" för att ingen ska lägga värdering på könet.
    Vi säger att vi såg en neger/svart/afrikan/afroamerikan som gjorde dittan. Och om man tänker tillbaka så fanns det egentligen ingen anledning att beskriva hudfärgen, vi kunde lika gärna säga; Han med den långa halsduken, En man, Snubben, etc etc.

Tvivlar på att man behöver säga att den färgen passar dig för att du är svart. Lika lite som färgen skulle passa eller inte en abyl-vit människa.

Så använd inte ord som Neger/Nigger/Svarting/ för du gör någon illa, och du behöver dem ändå inte.
  • LarsS
    Polly S skrev 2011-12-29 16:21:44 följande:
    försöker igen: måste fråga: ni som säger att neger är synonymt med svart, har ni någonsin använt ordet så, eller sett det användas så? (jag har EN enda gång sett det i skrift, i en gammal Maria Lang-deckare från sent 40-tal, där en kvinna hade på sig en "negerfärgad klänning". det var f.ö. då inte svart som avsågs utan brun framkom av vidare beskrivning.)
    Eh, jag har ju endast meddelat ordets ursprung. Kan ju vara bra att veta varför olika ting har ett specifikt namn. I alla fall för de som gillar ord och dess ursprung.

"Hen" används också ibland när man tycker att ingen ska hänfalla till uttryck som; "Jag visste att det var en kärring som körde bilen" eller "Jaja, vad annat är att vänta från gubbslem".
  • LarsS
    Polly S skrev 2011-12-29 16:36:14 följande:
    min fråga var när neger användes som synonym till svart.
    Menar du till färgen svart? Annars används orden neger och svart, dvs synonymer, för att beskriva en mörkhyad person, ofta med ursprung från Afrika. De som räknas till araber exkluderas.
Svar på tråden Ordet neger