Inlägg från: Anonym (Loner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Loner)

Ordet neger

Polly S skrev 2011-12-29 16:36:14 följande:
    min fråga var när neger användes som synonym till svart.
    Av andra negrer.

Niger på latin betyder föresten svart.
    Negro på spanska svart.

Är det då konstigt att neger är benämningen på en svart människa?
  • Anonym (Loner)
    Selfish Geene skrev 2011-12-29 18:12:20 följande:
    Att leva "i hor" är att ha en sexuell relation utan att vara gift, är det ok att jag kallar de som lever i samborelationer för "horor"?
    Ja det är helt okej för mig. Låt mig säga neger så får du säga horor.
    Det finns även i biologiböcker "Den negroida rasen" Och på bilden är det en neger.

Neger fanns även i ordboken för. Likaså Blåman.

Då var det inte en jävel som brydde sig. Men nu får Pippis pappa inte vara negerkung,
    Tintin får inte vara i Kongo.
    Vi får inte äta Nogger
    Negermuffins finns inte kvar
    Vi får inte säga negerboll.
    Och inte äta Kinapuffar.
  • Anonym (Loner)
    Anonym (typ) skrev 2011-12-29 18:22:50 följande:
    Alla de jag känner som har sitt ursprung från afrika vill att man använder ordet svart. Att inte göra det tyder på dålig respekt. På samma sätt säger jag vit om mig själv. Som vit person kan man knappast äga rätten att säga neger om det uppfattas som nedsättande för en annan person. Oavsett om man "alltid har gjort det" eller med det extremt dumma argumentet att "det heter ju så".
    Vita har också varit slavar. Men vi har liksom,,,kommit över det. Vilket även dessa negrer borde göra.
    Judar blir inte arga över att kallas judar
    Araber blir inte arga att kallas araber
    Turkar blir inte arga att bli kallade turkar

Men negrer blir arga att kallas negrer.
    Beror inte det lite på i vilket sammanhang man säger ordet neger?
    Sätter man ordet JÄVLA framför förstår jag. Men jag blir arg om någon säger JÄVLA IDOT, JÄVLA FÖRSÄLJARJÄVEL eller vad som helst med ordet JÄVLA framför.

Säger man därimot vilken vacker neger så är det ju inte en negativ sak jag menar eller hur?
    Eller såhär "Den där neger är världens bästa kock"
    Den negern är alltså bäst i världen,,,det är ju bra det också.

Ordet neger som ord är dött.
    Det betyder inte ett skit. Sätter man därimot in i en mening får det liv. Sen beror det ju helt på hur man säger det
  • Anonym (Loner)
    An0nym0us skrev 2011-12-29 19:14:44 följande:

Kallar du Kineser för Mongo också? De tillhör ju den mongolida rasen.

Du är kvar på 1800-talet.

Visste inte att raser har ett bästföre datum?
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2011-12-30 15:22:27 följande:
    Men fatta någon gång! Det finns inte olika raser på människor! Vilken äcklig syn du har på livet! Kräks
    Så ordet etnicitet betyder ingenting för dig heller då?
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2011-12-30 17:45:52 följande:
    Men du pratar om djur! Människan är en och samma art nämligen människoarten! Sen har vi olika etnicitet och hudfärg! Om du nu påstår att det finns olika raser, säg mig.. Vilka raser finns det då? Tror du på den ariska rasen också då eller?
    Kaukasier Mongoler och Negroider
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2011-12-30 18:12:18 följande:
    Jasså? Vad trevligt! Vad kallas en person som är en blandning av de olika "raserna" då? Och vad heter rasen för de som bor i tex Sydamerika?
    Sålänge man är vit tillhör man Kaukasier. Är man gul mongol och svart negroid.

Ganska enkelt tycker jag.

Skyll inte på mig, det var inte jag som kom på det
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2011-12-30 18:12:18 följande:
    Jasså? Vad trevligt! Vad kallas en person som är en blandning av de olika "raserna" då? Och vad heter rasen för de som bor i tex Sydamerika?
    Om man ska flyga till vissa länder får man förresten fylla i sådana uppgifter. Likadant om man ska skaffa vapen i USA med mera. Så det finns någon form av "raser". Men inte i Sverige,,,vi ska vara så sjukt PK att det nästan ska kännas lite skamligt att vara vit. Är man sedan blond får man passa sig för att öppna käften mer än nödvändigt när man pratar integration och invandring
  • Anonym (Loner)
    An0nym0us skrev 2011-12-30 18:49:02 följande:

Finns också rutan "Other" där man kan kryssa i...Man måste inte fylla i de andra alternativen.

Sen undrar jag varför du vill att Sverige ska bli mini USA? Deras land är byggt på rasism och rasskillnader, de tjänar pengar på att skilja på folk det är därför det görs en sån stor "big deal" av så kallade "raser". Suck.

Jag är blond och jag har aldrig fått "passa mig" så jag vet inte vad du yrar om.

Vart skrev jag att jag vill att Sverige ska bli Mini-Usa?
    Är man minsta kritisk till invandring och blond får man rasiststämpel i pannan.
    Var så jag menade
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2011-12-31 10:58:19 följande:
    Nej det är inte du som kom på det men du förespråkar ju det ju! De där låter sjukt, det finns ingen normal människa som säger så. Och det står definitivt inte att man ska kryssa i en ruta när man flyger till USA; "negroid" eller "mongol"? Jag har flugit dit flera gånger och har aldrig stött på det innan!
    Du verkar inte må speciellt bra och tolkar allt precis som du själv vill.
    Det är ingen idé att föra en dialog med dig då du redan bestämt dig hur saker och ting ser ut.
    Bara för att du inte fyllt i en blankett betyder det inte att det inte finns ett sådan system.

Har släktingar i USA som banne mig får fylla i blanketer så fort dom öppnar bankkonto, köper hus, vapen och fan vet allt. Dom borde veta att blanketten dom fyller i existerar och jag litar på vad dom säger.

Ingen "normal" människa säger du? Ge mig en bra förklaring på ordet normal?
Svar på tråden Ordet neger