• Anonym

Ordet neger

Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 01:36:45 följande:
    Ord är ju numera negativt laddade och fullständigt nedsättande just bara för att folk gjort det till vad det är, det betyder ju inte att ordet i sig eller meningen bakom det är nedsättande.. hade vi inte gjort så hade vi inte heller haft den åsikt vi har idag.
    Däremot kan jag tycka att fastän det inte är rasistiskt att använda det, är det definitivt ONÖDIGT att använda ord som är laddade och där andra tar illa vid sig av precis som att kalla någon CP, Idiot, hora, guling, neger, blatte, ja andra sådana ord oavsett vad de betyder och syftar till.
    Kan samtidigt tycka att det är synd att det blir en sådan masshysteri och negativ laddning endast för ett ord som egentligen inte betyder någonting särskilt men som förvandlats till en dynghög och smörja pga människans handlingar och hjärnlöshet.
    Det i sig är det sorgliga här... 
    Hur kul är det att bli kallad din jäkla cp idiot neger, du är en så fittig hora??? Låter det ens trevlig för dig? Varför använda nedlåtande ord när det finns så många fina?
  • Anonym

Ja, neger är rasistiskt.
    Men vad säger man då? Svart och mörkhyad är ju tydligen också fel. African-american funkar ju bara i Amerika.

• Anonym

Ok. Vad är ok att säga? Det är ju tydligen fel att säga mörkhyad, färgad och svart också. Vad är inte stötande?

• Anonym
    Applepie skrev 2011-12-29 13:05:16 följande:
    Man kan säga mörkhyad eller svart. Det är inte fel med det. Men neger är fel att säga!
    Nej, de benämningarna är tydligen också stötande.
  • Anonym
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:10:48 följande:

Nej. Så du kan sluta vara dramatiskt.

Gå fram till valfri mörkhyad person i USA och säg svart så får du se vad som händer.
  • Anonym
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:16:23 följande:

?

Svart = Black? Black är inte rasistiskt i USA heller. Däremot om du säger "Blacks" och grupperar....Men helst vill väl de också bli kallade för sitt förnamn som alla andra.

Men white och black är inte rasistiskt...däremot så är yellow det och red....för att beskriva asiater och native americans.

Eller hur...
    Svart är helt otillåtet för vita att säga. Precis som röda och gula.
    Vitt är däremot helt ok. För alla.
  • Anonym
    NossnevS skrev 2011-12-29 15:18:41 följande:
    Men fröken lilla majoriteten tycker INTE att det är rasistiskt.

tycker dom inte?
  • Anonym

För mig känns inte ordet som rasistiskt men jag går ju inte runt och kallar folk för neger.
    Tänker mig det mer som en beskrivning på ett folkslag - alt. har jag hittat på mitt eget ord Afrosvensk ;) 

Jag använder ordet negerboll däremot om bakelsen.  

• Anonym

Jag vill helst kallas mörkhyad av folk som inte känner mig,.av vänner får dom gärna tilltala mig vid namn

Kan inte komma på någon i min släkt som vill bli kallad neger

Här i Stoclholm hör jag inte ordet neger speciellt ofta.Kan ha hänt nån gång

• Anonym
    lövet2 skrev 2011-12-29 15:33:35 följande:
    - Åke, vilken Åke?
    - Jomen han som bor där borta!
    - Hur ser han ut?
    - Neger, precis som du!
    - Jaha, då vet jag!

eller

- Ska jag ta den här tröjan? Passar jag verkligen i färgen?
    - Jo, du som är neger har ju exakt rätt färg för den! Jag skulle inte se klok ut i den!

Annars är det ju - som med alla beskrivande ord - att man använder det mest när man ska beskriva något. Om jag ska beskriva Allan för dig och säger att han är rödhårig och har stor näsa, så kanske jag inte tar upp hans röda hår inför honom eftersom han är lite överkänslig i den frågan. Alla gånger han hört "Det brinner!" har satt sina spår. Många människor är överkänsliga för vissa detaljer i sitt utseende och därför är det oftast ofint att prata om deras utseende inför dem själva. Att dock börja bannlysa orden "rödhårig" eller "tjock" för att vissa människor är överkänsliga, är att gå för långt. Lite normal hänsyn räcker.

Du bor på landet va?
Svar på tråden Ordet neger