• An0nym0us

Ordet neger

"Neger" betyder inte "bara svart", det vet t.o.m. den mest obildade människan i det här landet.

Lat, dum,lägre stående betyder det och har betytt sen iallfall 40-talet.

• An0nym0us
    Lufsan skrev 2011-12-28 23:41:13 följande:
    Ja har jag sagt något annat. 

Mörkhyad är en benämning på utseendet hos en person. Medans neger talar till hela personen, det är benämning för inte bara utseende utan person.

Precis som "han har glasögon" är en beskrivning av någons utseende och "glasögonorm" referar till hela personen.  Precis som grönögd och grönögding (om det ordet skulle finnas). 

Förstår du vad jag menar.  
    Hahahaha
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-28 23:43:37 följande:
    Nej. Alla mörkhyade personer är inte negrer. Folk har olika utseende - det kanske du inte visste ...?

?

Herregud....gör mig en tjänst, berätta för mig vad en "neger" är för person, hur h*n ser ut osv.

• An0nym0us

T.o.m. rasister kan erkänna att "neger" är ett skällsord och betyder mer än bara "svart".

• An0nym0us

Ah, nu förstår jag...Lövet2 är indier och mörkhyad därför menar hon att "neger" inte borde användas för såna som henne.

Jo du Lövet, det spelar ingen roll om du är indier, är du mörkhyad så räknas du som "neger" eller "sandneger" för rasister.

• An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-29 13:08:55 följande:
    Nej, de benämningarna är tydligen också stötande.

Nej. Så du kan sluta vara dramatiskt.

• An0nym0us
    Applepie skrev 2011-12-29 13:04:12 följande:
    Åh nej inte en till sån här tråd! Hur svårt kan det vara att förstå att det är både kränkande och rasistiskt att säga det ordet? Det är inte ni som säger det som bestämmer om det är kränkande och rasistiskt eller inte! Det är de som blir utsatta för det samt lagar som bestämmer det!

Jag förstår inte heller hur vissa tror sig ha rätten att bestämma vad som är kränkande eller inte.

Den som känner sig kränkt är den som har rätten att avgöra det! Det är som att jag skulle bestämma vad som kränker dig.

• An0nym0us

Samma sak med de som säger att det inte är rasistiskt...det är inte DU som avgör om det är rasistiskt eller inte.

Den så kallade mottagararen är den som har rätt att avgöra det. Punkt.

• An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-29 13:13:42 följande:
    Gå fram till valfri mörkhyad person i USA och säg svart så får du se vad som händer.

?

Svart = Black? Black är inte rasistiskt i USA heller. Däremot om du säger "Blacks" och grupperar....Men helst vill väl de också bli kallade för sitt förnamn som alla andra.

Men white och black är inte rasistiskt...däremot så är yellow det och red....för att beskriva asiater och native americans.

• An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-29 09:07:58 följande:
    Vad rasister har för åsikter vet vi väl alla. Jag låter inte dem styra mina handlingar eller ord.

Du missade min poäng helt.

Du skrev att alla mörkhyade inte är "negrer" (dina ord).

Jag skrev då att en "neger" är en mörkhyad person...du menar att bara Afrikaner (svarta) är "negrer" och såna som du, indier, inte är "Negrer".

Jag menade då att i de flestas ögon, som använder sig av ordet "neger", så är du lika mycket "neger" för dem som en svart Afrikan är och så gav jag dig också exempel som "sandneger".

Svar på tråden Ordet neger