• Louksor

Torrfoder till katter, vad rekomenderas?

Hej!

Vilket torrfoder rekommenderar ni till mina 3 katter?
    Har en bondkatt, som är en kastrerad hane på 5 år. Är ute när det är bra väder, annars ligger han helst och slöar inne. vikt 4kg

Den andra är en norsk skogskatt, kastrerad hona på 5år. Även hon gillar att vara ute vid bra väder, annars ligga o slöa inne. Vikt 2,9kg

Den 3e är en perser med lite birma i sig, är en hane på 9månader, ska kastreras. För tillfället innekatt, men har tänkt låta han få gå ut efter kastreringen. vikt 4,2kg

Nu har katterna fri tillgång till torrfoder och ger dom även ett mål blöt/mjukmat per dag.
    Katternas vikt ligger stilla, så de verkar sköta sin matranson bra själva.

Den norska skogskatten får ibland tovor i "armhålorna" fram.
    Persern får tovor på magen, trots att jag borstar ofta.

Så ett foder som även är bra för lång päls vore bra, eller om det finns nåt man kan tillsätta som är bra för pälsen.

Mvh Marcus

• Svar på tråden Torrfoder till katter, vad rekomenderas?
  • Marie-anne

oj, mina katter har alltid käkat friskies och dom har aldrig haft några problem, min första katt blev nästan tio år och dom jag har nu är tio år och 10månader och den andra 8 och jag behöver bara ta dom till veterinären en gång om året då dom ska få sina sprutor, men som sagt smaken e delad=)

• pluvdo
    Marie-anne skrev 2011-12-29 03:53:31 följande:
    oj, mina katter har alltid käkat friskies och dom har aldrig haft några problem, min första katt blev nästan tio år och dom jag har nu är tio år och 10månader och den andra 8 och jag behöver bara ta dom till veterinären en gång om året då dom ska få sina sprutor, men som sagt smaken e delad=)
    Fast tio år är ju inte gammalt för en katt alls.
  • pluvdo

Så vitt jag hört så är även den billigaste burkmaten bättre än det dyraste torrfodret så varför inte satsa på enbart burkmat istället? Eller främst i alla fall, istället för bara en portion per dag.

• Marie-anne

pluvdo, nej kanske inte. men min katt var inte frisk när jag fick honom utan full av skabb och mask, och tom veterinären säger att mina katter är i perfekt skick och jag har hört att han sällan minns djurnamn, men mina minns han jämt, lite ot kanske, men jag trodde aldrig min sotis(som e på min bild) skulle överleva alls!

• ForReal
    Marie-anne skrev 2011-12-29 04:05:01 följande:
    pluvdo, nej kanske inte. men min katt var inte frisk när jag fick honom utan full av skabb och mask, och tom veterinären säger att mina katter är i perfekt skick och jag har hört att han sällan minns djurnamn, men mina minns han jämt, lite ot kanske, men jag trodde aldrig min sotis(som e på min bild) skulle överleva alls!

Men hursomhelst, så är det ju inte för att maten skulle va så bra som han överlevde, utan för att han fick vård. Finns ju ingen mat mot skabb och mask :)

Det är ju toppen att de inte haft några problem efter det. Dock är 10 år inte gammalt för en katt. Men det är ju inte så att alla som får Friskies dör som flugor, utan det är ju väldigt individuellt hur bra en katt klarar sig. Det är det jag menar - finns folk som klarar livhanken på pommes och friterad kyckling varje dag men många får problem tillslut, och vissa dör. Det är ju dumt att chansa när katterna själva inte kan gå och köpa sin mat.

Du verkar bry dig jättemycket om katterna och jag tror inget illa, men jag tycker inte du ska tro att det är fodret som gjort att katterna mått bra - snarare har dem lyckats behålla sig friska trots fodret. Men den som var 10 år, bara dog den eller blev den inte sjuk alltså?

• emmachristina

Frontline: Jag anser att Eukanuba är bättre än RC av ganska många anledningar och ja, det innehåller mycket kött jämfört med många torrfoder.

Orijen är super när det kommer till kötthalten men jag provade ge detta till en av mina katter förut och han vart dålig av det så därför vågar jag inte ge det mer. Sen diskuteras det mycket om örterna i Orijen. Nu vet jag inte om det var just det min katt reagerade på men.

Jag är nöjd och trygg med Eukanuba! :) Det är fodret som passar min katt bäst av alla foder vi har provat. Men som med allt annat så måste man prova sig fram.

Dock skulle jag inte personligen ge min katt varken friskies eller ett foder för steriliserade katter ("lightfoder") ...

• Watchbitch

Här har vi "Hills Sience Diet".. Mina katter älskar det.
    Grannens katt kommer gärna på middag också, antar vårt foder är godareOskyldig 
    Har en lat stooor hankatt (inte tjock) på 6 kg och en pigg smal hona på knappt 4 kg..

• nemo1

RC lever endast kvar pga av sitt namn. Använd ert sunda förnuft och läs innehålldeklarationen. Marie-Anne, din katt hade kunnat bli 20 med annat foder. Du utsätter dina katter för galenskaper då du ger så fruktansvärt dåligt foder. Du säger själv att du endast går till veterinären för sprutor så då kan veterinären omöjligt veta hur dina katters inre organ ser ut. Friskis är inte ens värt att kasta till grisarna. Dina katters njurar kommer snart att svikta. Rökning, alkohol och fet mat är det inte alla som dör av heller...... Som jag brukar säga, det finns två sorters människor som ger Friskis, dom som gör det av okunskap och dom som gör det av snålhet. Nu har du fått information och jag hoppas du gör något av den.

• PumpkinQueen
    Marie-anne skrev 2011-12-29 03:53:31 följande:
    Så du tänker forsätta att ge katterna Friskies, trots att du nu fått information om att Friskies är ett dåligt foder? Vad krävs för att du ska byta, att katterna dör av njurproblem, eller? Skulle du byta foder då? Om svaret är JA, varför då vänta så länge? Varför chansa på att katterna inte blir sjuka, när du nu vet att Friskies är ett foder som är känt för att ge katter njurproblem?

Sen är 10 år verkligen inte ett långt liv för en katt.
  • PumpkinQueen

TS: Har katterna stamtavla? Jag gissar att de inte har det, eftersom du skriver att den ena är perser med birma i sig (eller är det en renrasig perser som ätit en birma?) och att den andra är norsk skogskatt (vilket ju är en ras som inte finns). Om de inte har stamtavla så är de huskatter. Detta är viktigt att påpeka, eftersom det finns så många oseriösa uppfödare som säljer "blandraser", vilket bidrar till att vi har så många hemlösa katter i det här landet.

För att återgå till huvudfrågan: Titta på innehållsförteckningarna på förpackningarna. Ett bra torrfoder ska innehålla mycket kött. De tre första ingredienserna i innehållsförteckningen bör vara någon form av kött. Sen bör kattmat aldrig innehålla fisk, eftersom det är något som katter lätt kan utveckla allergi emot. Torrfoder som man kan köpa i mataffären är generellt sett dåliga allihop.

Svar på tråden Torrfoder till katter, vad rekomenderas?