Louksor skrev 2011-12-30 00:26:42 följande:
Friskies osv skulle jag aldrig ge mina katter...
Lamb & duck som jag ha haft men som inte längre säljs innehåller:
Lammjöl, havre, färskt lamm, färsk anka, potatis, ärtor, solrosolja, komplett mineral- och vitamintillskott, OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN™ (lusern, ärtfibrer och riskli), färska hela ägg, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, linfrö, lammfond, OLIVER’S AURA BOOST™ blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligosackarider, jästkultur, inulin, yucca shidigera).
Totalt 65% kött
Indoor innehåller:
Havre, lammköttmjöl, lamm (fryst), anka (fryst), ärtprotein, kycklingfett, potatisprotein, linfrö, torrjäst, potatismjöl, ärtmjöl, lammbuljon, mineralblandning, ankmjöl, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (laxolja 1%), dl-methionin, vitaminpremix, lecitin, OLIVERS TRIPLE FIBERPLAN (ärtfiber, cikoriafiber, betfiber), färska ägg, OLIVER’S DIGESTION BOOS (manan-oligosackarid, jästkultur, inulin, yuccaextrakt), OLIVER’S FLEX C (broskextrakt av fjäderfä, källa till Chondroitin, musselskalsextrakt, källa till Glukosamin), OLIVER’S AURA BOOST (blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblommeextrakt), naturlig antioxidant (alfatochoferoler), lutein, l-carnitin.
Andelen kött: Anka: 16%, lamm 14%
De 2 sorterna har iaf samma smak, men gamla var färsk anka o färskt lamm, nu har de fryst anka o lamm och innehåller mer spannmål än förr.
Priset var lägre på nya sorterna. 39kr/kg vid köp av 16kg säck.
Men låg andel kött. Så tänker byta till något annat märke med högre kötthalt.
Men just nu så får jag nog beställa en liten säck indoor från olivers, tills vidare..
Den liknar ju mest maten de har nu och jag har bara kvar för några dagar, så börjar bli ont om torrfoder.
Ska jag byta foder så behöver de ju vänja sig sakta, så magen inte blir orolig och det är svårt när nuvarande mat nästan är slut.
Sen ska ja se om det går att få tag i provpåsar från eukanuba, applaw, orijen osv och se vad katterna tycker om dom.
Alla dom stora märkena har smakgaranti så det är bara lämna tillbaka så länge det är 2/3 delar kvar och kvitto