• Louksor

Torrfoder till katter, vad rekomenderas?

Hej!

Vilket torrfoder rekommenderar ni till mina 3 katter?
    Har en bondkatt, som är en kastrerad hane på 5 år. Är ute när det är bra väder, annars ligger han helst och slöar inne. vikt 4kg

Den andra är en norsk skogskatt, kastrerad hona på 5år. Även hon gillar att vara ute vid bra väder, annars ligga o slöa inne. Vikt 2,9kg

Den 3e är en perser med lite birma i sig, är en hane på 9månader, ska kastreras. För tillfället innekatt, men har tänkt låta han få gå ut efter kastreringen. vikt 4,2kg

Nu har katterna fri tillgång till torrfoder och ger dom även ett mål blöt/mjukmat per dag.
    Katternas vikt ligger stilla, så de verkar sköta sin matranson bra själva.

Den norska skogskatten får ibland tovor i "armhålorna" fram.
    Persern får tovor på magen, trots att jag borstar ofta.

Så ett foder som även är bra för lång päls vore bra, eller om det finns nåt man kan tillsätta som är bra för pälsen.

Mvh Marcus

• Svar på tråden Torrfoder till katter, vad rekomenderas?
  • Louksor

Tack för era svar!
    Nu får de torrfodret Olivers lamb & duck, men det har Olivers slutat med nu.
    Närmast i deras sortiment är indoor, men inte riktigt samma som lamb & duck. Läst att det är många som som saknar lamb & duck och att deras katter vägrar nya indoor fodret.....

Det finns många olika sorters torrfoder att välja mellan, men viktigast är att det är ett bra foder för katterna, sen får det kosta vad det vill, bara katterna gillar det o mår bra!

Blötmat får de mjau.
    Brukar lägga upp ett par skålar blötmat och det räcker hela dagen till dom.

Perser mamman till min perser har stamtavla, men pappan är en blandras mellan perser o birma.

• PumpkinQueen
    Louksor skrev 2011-12-29 15:06:53 följande:
    Tack för era svar!
    Nu får de torrfodret Olivers lamb & duck, men det har Olivers slutat med nu.
    Närmast i deras sortiment är indoor, men inte riktigt samma som lamb & duck. Läst att det är många som som saknar lamb & duck och att deras katter vägrar nya indoor fodret.....

Det finns många olika sorters torrfoder att välja mellan, men viktigast är att det är ett bra foder för katterna, sen får det kosta vad det vill, bara katterna gillar det o mår bra!

Blötmat får de mjau.
    Brukar lägga upp ett par skålar blötmat och det räcker hela dagen till dom.

Perser mamman till min perser har stamtavla, men pappan är en blandras mellan perser o birma.
    Då är din katt en huskatt. För den har ingen stamtavla. Människan som avlade fram den var en oseriös uppfödare som parade sin renrasiga katt med en huskatt (perser+birma=huskatt).

Olivers petfood innehåller mycket spannmål och konstiga bär och annat som katter inte behöver.
  • Trebarnsmamman

Man får det man betalar för, jag har en katt som inte vill ha burkmat så jag köper bara torrfoder. Har provat olika sorter och man ser faktiskt skillnad på både päls och välbefinnande hos katten.
    Har ochså hört att det är mindre kött i billigare foder.
    Jag köper inte det dyraste fodret  men har hittat ett bra foder på djuraffären som funkar bra på min katt, Nutra nuggets.

• QueenObscene

Att ge sina katter friskies eller whiskas etc. Kan jämföras med att som människa äta på McDonalds varje dag. Du kanske inte blir sjuk och dör, men risken att du dör i förtid eller får sjukdomar av det är större lik förbannat, det kan väl ingen neka till? Köp foder med högt proteininnehåll och så lite spannmål som möjligt.

• Louksor

Friskies osv skulle jag aldrig ge mina katter...

Lamb & duck som jag ha haft men som inte längre säljs innehåller:
    Lammjöl, havre, färskt lamm, färsk anka, potatis, ärtor, solrosolja, komplett mineral- och vitamintillskott, OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN™ (lusern, ärtfibrer och riskli), färska hela ägg, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, linfrö, lammfond, OLIVER’S AURA BOOST™ blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligosackarider, jästkultur, inulin, yucca shidigera).
    Totalt 65% kött

Indoor innehåller:
    Havre, lammköttmjöl, lamm (fryst), anka (fryst), ärtprotein, kycklingfett, potatisprotein, linfrö, torrjäst, potatismjöl, ärtmjöl, lammbuljon, mineralblandning, ankmjöl, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (laxolja 1%), dl-methionin, vitaminpremix, lecitin, OLIVERS TRIPLE FIBERPLAN (ärtfiber, cikoriafiber, betfiber), färska ägg, OLIVER’S DIGESTION BOOS (manan-oligosackarid, jästkultur, inulin, yuccaextrakt), OLIVER’S FLEX C (broskextrakt av fjäderfä, källa till Chondroitin, musselskalsextrakt, källa till Glukosamin), OLIVER’S AURA BOOST (blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblommeextrakt), naturlig antioxidant (alfatochoferoler), lutein, l-carnitin.
    Andelen kött: Anka: 16%, lamm 14%

De 2 sorterna har iaf samma smak, men gamla var färsk anka o färskt lamm, nu har de fryst anka o lamm och innehåller mer spannmål än förr.

Priset var lägre på nya sorterna. 39kr/kg vid köp av 16kg säck.
    Men låg andel kött. Så tänker byta till något annat märke med högre kötthalt.

Men just nu så får jag nog beställa en liten säck indoor från olivers, tills vidare..
    Den liknar ju mest maten de har nu och jag har bara kvar för några dagar, så börjar bli ont om torrfoder.
    Ska jag byta foder så behöver de ju vänja sig sakta, så magen inte blir orolig och det är svårt när nuvarande mat nästan är slut.

Sen ska ja se om det går att få tag i provpåsar från eukanuba, applaw, orijen osv och se vad katterna tycker om dom.

• nemo1
    Louksor skrev 2011-12-30 00:26:42 följande:
    Friskies osv skulle jag aldrig ge mina katter...

Lamb & duck som jag ha haft men som inte längre säljs innehåller:
    Lammjöl, havre, färskt lamm, färsk anka, potatis, ärtor, solrosolja, komplett mineral- och vitamintillskott, OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN™ (lusern, ärtfibrer och riskli), färska hela ägg, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, linfrö, lammfond, OLIVER’S AURA BOOST™ blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligosackarider, jästkultur, inulin, yucca shidigera).
    Totalt 65% kött

Indoor innehåller:
    Havre, lammköttmjöl, lamm (fryst), anka (fryst), ärtprotein, kycklingfett, potatisprotein, linfrö, torrjäst, potatismjöl, ärtmjöl, lammbuljon, mineralblandning, ankmjöl, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (laxolja 1%), dl-methionin, vitaminpremix, lecitin, OLIVERS TRIPLE FIBERPLAN (ärtfiber, cikoriafiber, betfiber), färska ägg, OLIVER’S DIGESTION BOOS (manan-oligosackarid, jästkultur, inulin, yuccaextrakt), OLIVER’S FLEX C (broskextrakt av fjäderfä, källa till Chondroitin, musselskalsextrakt, källa till Glukosamin), OLIVER’S AURA BOOST (blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblommeextrakt), naturlig antioxidant (alfatochoferoler), lutein, l-carnitin.
    Andelen kött: Anka: 16%, lamm 14%

De 2 sorterna har iaf samma smak, men gamla var färsk anka o färskt lamm, nu har de fryst anka o lamm och innehåller mer spannmål än förr.

Priset var lägre på nya sorterna. 39kr/kg vid köp av 16kg säck.
    Men låg andel kött. Så tänker byta till något annat märke med högre kötthalt.

Men just nu så får jag nog beställa en liten säck indoor från olivers, tills vidare..
    Den liknar ju mest maten de har nu och jag har bara kvar för några dagar, så börjar bli ont om torrfoder.
    Ska jag byta foder så behöver de ju vänja sig sakta, så magen inte blir orolig och det är svårt när nuvarande mat nästan är slut.

Sen ska ja se om det går att få tag i provpåsar från eukanuba, applaw, orijen osv och se vad katterna tycker om dom.
    Alla dom stora märkena har smakgaranti så det är bara lämna tillbaka så länge det är 2/3 delar kvar och kvitto
  • meldeah

Vi håller på att fasa över från IAMS till Porta 21 Sensible här hemma och dem ÄLSKAR det. Skålen är tom efter inte ens ett dygn.. Spannmålsfritt dessutom! 10 kg för 449 kr på Foderexpressen.se :)

• apsolut

Jag kör Perfect Fit. 24 % kyckling. (Finns i vanliga mataffärer, en klar fördel)

Friskies innehåller så lite som 4% kött

Sen kollade jag purinas lite dyrare sorter men de hade bara 19% köttinnehåll. Så här långt är Perfect fit det bästa jag har sett i vanliga mataffärer. Brukar kolla och jämföra.

• nemo1
    Klöset skrev 2011-12-30 12:05:20 följande:
    Jag kör Perfect Fit. 24 % kyckling. (Finns i vanliga mataffärer, en klar fördel)

Friskies innehåller så lite som 4% kött

Sen kollade jag purinas lite dyrare sorter men de hade bara 19% köttinnehåll. Så här långt är Perfect fit det bästa jag har sett i vanliga mataffärer. Brukar kolla och jämföra.

24% var inte mycket att hänga i julgranen heller. Sedan är det på andra plats majs tredje plats majs, fjärde plats majs, den innehåller massor med spannmål. Den innehåller dessutom bara 14% fett. En katt får sin energi av animaliskt fett och inte kolhydrater som vi människor och behöver mycket utav det. En regel är att inte köpa torrfoder från mataffären, man får vad man betalar för.
  • meldeah
    tinis77 skrev 2011-12-30 12:47:22 följande:
    Porta 21 sensitive får mina 3 huskatter. Tidigare fick de RC.
    Hur länge räcker en säck för dig? Fick hem första säcken i fredags :) Och som sagt, mina verkar älska det. Skålen är helt tom (förutom några smulor) efter knappt 24 timmar.
  • nemo1
    meldeah skrev 2011-12-30 12:57:51 följande:
    Hur länge räcker en säck för dig? Fick hem första säcken i fredags :) Och som sagt, mina verkar älska det. Skålen är helt tom (förutom några smulor) efter knappt 24 timmar.
    Dom lugnar sig till slut. Det är nyhetens behag och dom kanske tror att det bara är att gluffsa i sig för man vet aldrig när det serveras så god mat igen. Mina åt massor i början med.
  • meldeah
    nemo1 skrev 2011-12-30 13:05:30 följande:
    Dom lugnar sig till slut. Det är nyhetens behag och dom kanske tror att det bara är att gluffsa i sig för man vet aldrig när det serveras så god mat igen. Mina åt massor i början med.
    Haha okej! För jag blandar ju ut det med IAMS, och det ser himla roligt ut i skålen.. Men ser att dem har grävt efter Porta 21-fodret, haha :)
  • tinis77

Köpte 23 kg, har nästan hälften kvar. Bytte för ca 2 månader. Blandade ut det med det gamla fodret i början.

• Frontline
    tinis77 skrev 2011-12-30 14:16:21 följande:
    Köpte 23 kg, har nästan hälften kvar. Bytte för ca 2 månader. Blandade ut det med det gamla fodret i början.
    Vart köpte du det och hur mycket kostade det?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • tinis77

Frontline: Beställde från Bromma Zoomarknad, kostade 900 nånting med frakt.

• nemo1
    tinis77 skrev 2011-12-30 15:45:22 följande:
    Frontline: Beställde från Bromma Zoomarknad, kostade 900 nånting med frakt.
    399:- /10 kg. 799:-/23 kg. 79:-för frakt.
  • meldeah
    nemo1 skrev 2011-12-30 16:31:53 följande:
    399:- /10 kg. 799:-/23 kg. 79:-för frakt.
    Värt att titta på! Synd bara att man inte har vägarna förbi Bromma.
Svar på tråden Torrfoder till katter, vad rekomenderas?