seriousally skrev 2011-12-29 12:25:41 följande:
Katten kommer med goda råd. Det är ju upp till dig om du vill följa dessa eller gå din egen väg. Men du borde i alla fall väga in kattens råd. Katter är jävligt mycket smartare än man tror. Katter tänker långsiktigt och väger alltid fördelar mot nackdelar.
Jo, det är så jag också tänker. Som jag skrev, så tror jag att katter vet mycket mer än människor. Men samtidigt kan de vara rätt själviska.
Hillbillie skrev 2011-12-29 12:28:11 följande:
Klart man måste ta djurets känslor på allvar! Du måste försöka ta reda på¨vad kattens ovilja bottnar i. Har den blivit ovarsamt behandlad av barn förut, så att den är rädd att bli dragen i svansen etc...eller handlar det om rädsla att bli av med maten? Katten kanske befarar att den inte ska få ha sin Whiskas-burk ifred när barnet kommer. Lös detta med att ha separata matskålar för katten och barnet, så att de får varsina portioner foder, varsina strömmingar etc. så ska du se att katten vänjer sig så småningom.
Skulle det ändå inte funka, så får du kanske ta ställning till att omplacera någon av dem.
Omplacering känns drastiskt. Men kanske vi ska börja titta efter en större lägenhet så katten kan få eget rum? Eller det kanske är överdrivet? Samtidigt så är jag ändå rädd att det beror på att barnet bär på min min mans gener, och han har ju aldrig varit elak mot katten.
CallGirl skrev 2011-12-29 12:39:21 följande:
Kan du inte rådfråga fler katter innan du fattar beslut?
Ja, det var kanske en bra idé. Samtidigt är det här enda katten som jag har någon slags band med. Ingen annan katt känner mig lika bra, och skulle ha svårt att verkligen se och förstå alla perspektiv av problemet. Det som passar för en person passar ju inte för en annan, liksom.