• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Grande Rock
    Hedebris skrev 2011-12-29 19:15:51 följande:
    Det beror helt på. Rent sponant säger jag svart bils fel då den BÖR kommit in i rondellen sist av dem. Han bör inte köra in förrän där är fritt. Om inte blå bil bränt förbi svart bil i 70km/h underhuden svart bil krypkört rondellen och blir förbikörd
    Vem som kom in i cirkulationsplatsen först är irrelevant, det enda som påverkar vem som felat är var svart bil befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplatsen.
  • Binegar
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:11:14 följande:
    Om man kör ut ur en cirkulationsplats i vänsterfilen måste man hålla koll så att man inte har någon i högerfilen. Ligger det någon i högerfilen får man köra ett till varv (ord från min körskollärare vid diskussion hur man hanterar om någon ligger i högerfilen och på så vis hindrar en från att byta fil vid körfältsbyte för att köra ut ur en cirkulationsplats vid "vänstersväng")
    Och helt plötsligt ligger det 15 bilar i innerfilen i rusningstrafik och kommer inte ut, för att folk som ska in i rondellen inte lämnar företräde för de som redan är inne i rondellen. Smart trafiklärare :)
  • Vildand
    lille Birger skrev 2011-12-29 19:18:01 följande:
    Din lärare har ju alldeles rätt! Skål

    Hon skulle inte kört ut ur rondellen förän hon kollat att det var fritt.
    Det finns en trevlig rondell i Paris som jag glömt namnet på där man längst in i morgonrusningen kan se hur bilförare sitter och gråter över ratten för de knuffats längre och längre in och aldrig når ut till sin avfart. 
  • Grande Rock
    Binegar skrev 2011-12-29 19:17:47 följande:
    Det är den svarta bilen som är dum på riktigt..vem kör in i en rondell när man VET att man ska ligga i ytterfilen om det ligger en och blockerar för en i innerfilen? VÄJNINGSPLIKT gäller, oavsett i vilket av rondellens alla 4364356 fält bilarna ligger i.
    Nej, det breoe enbart på var svart bil befann sig när blå signalerade för korsning av körfält.
  • Binegar

    Sedan har jag egentligen aldrig begripit vitsen med flerfiliga rondeller, om jag ska vara helt allvarlig..varför kan de inte bara vara enfiliga så slipper man dessa diskussioner & olyckor ? De flerfiliga vägarna kan väl ta vid direkt efter rondellens slut.

  • Binegar
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:20:33 följande:
    Nej, det breoe enbart på var svart bil befann sig när blå signalerade för korsning av körfält.
    Fast. Nej. Du har väjningsplikt mot samtliga fordon om du ska in i en rondell.
  • annniel
    Binegar skrev 2011-12-29 19:17:47 följande:
    Det är den svarta bilen som är dum på riktigt..vem kör in i en rondell när man VET att man ska ligga i ytterfilen om det ligger en och blockerar för en i innerfilen? VÄJNINGSPLIKT gäller, oavsett i vilket av rondellens alla 4364356 fält bilarna ligger i.
    Huh vad yrar du om?? 

    Ja väjningsplikt gäller när du gör ett KÖRFÄLTSBYTE, oavsett var du befinner dig, rondell eller inte. Som sagt båda bilarna är redan i rondellen, spelar ingen roll hur länge de har varit i den, båda kan ha kört 100 varv, byter du fil så har du väjningsplikt. 
  • LaFontaine
    Vildand skrev 2011-12-29 19:17:33 följande:
    Märkligt. Man undrar ju hur konstruktören tänkte där. Brommarondellen har jag faktiskt krockat i för en evighet sedan och kände till innan. Lite lustigt att den verkar vara något av ett ideal för rondellarkitekter

     
    Vi hade en ännu värre korsning ett tag som dels skyltade med företräde för de som skulle svänga men samtidigt hade ett rödljus precis där vilket gjorde att hälften stannade för rött och hälften körde. Korsningen låg för övrigt utanför polisstationen och trafikverkets uppkörningskontor men ingen av dem visste hur man skulle tolka skyltningen. Den är i alla fall helt borta nu. Och ersatt med en rondell med rödljus där ingen vet var man egentligen ska stanna vilket också gör att hälften stannar i rondellen och andra hälften innan den. Man kan inte alltid vara tydlig
  • Grande Rock
    Binegar skrev 2011-12-29 19:21:32 följande:
    Fast. Nej. Du har väjningsplikt mot samtliga fordon om du ska in i en rondell.
    Ja, men om inte blå bil i tid signalerar för utfart ur cirkulationsplats är ju "höger körfält" fritt
  • plusplusplus
    Binegar skrev 2011-12-29 19:19:21 följande:
    Och helt plötsligt ligger det 15 bilar i innerfilen i rusningstrafik och kommer inte ut, för att folk som ska in i rondellen inte lämnar företräde för de som redan är inne i rondellen. Smart trafiklärare :)
    De som ligger i ytterfilen kan ju ha snurrat där hur länge som helst, det spelar ingen roll. De som ska in har självklart väjningsplikt men de som redan är i rondellen får fortsätta i egna körfältet så länge de vill. Ska de byta körfält måste de kolla så de inte kör på nån som redan är där, så i teorin kan man bli fast i inre fältet ett tag om det är mycket folk i yttre - dock kör de flesta mindre än ett helt varv så förr eller senare kommer man ut som tur är
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?