• Helena23

ärligt svar snusa el röka????

Vad tycker du snusa eller röka?????
    Vad har DU för åsikter SNÄLLA ALLa Vill gärna veta vad ni tycker ska man snusa eller röka vad e bäst för hälsan osv????

Jag har rökt i ca 14 år men har slutat o ta ca 2-3 påsar göterborgs rape portions påse då alltså.
    Men visst saknar jag mitt röke men tycker ändå att det lilla jag snusar känns bättre hälsosamt som kroppsligt. Känns som att man kan andas r4en luft jag att jag luktar bättre m.m. Vist saknar jag att röka fortfarande så därför e jag rätt nyfiken vad alla tycker om just detta bara säg ut alla har rätt till en åsikt
    Tackssam för svar :=)

• Svar på tråden ärligt svar snusa el röka????
  • anja1661

har själv varit rökare sen jag va 13år...e nu 23. slutade röka precis innan vi fick reda på att vi väntade ebba. nu e ebba 5månader och jag har inte rökt på mer än ett år!!! *stolt*

jag tycker faktiskt bättre om folk som snusar, just för att det märker inte vi andra av.

• Helena23

Det verkar som snus e något folk föredrar,jag har också hör att det ska vara svårt det har nu gått en vecka sedan jag tohg min sista ciggarett o jag tar bara ca 3 st portion påsar fortfarande har haft en dosa portion snus i en vecka o den e inte slut än :=) Men jag vill nog använda snus för att vänja av att hålla i en ciggaret men skulle vara glad om jag kunde sluta snusa,visst luktar rök illa men jag tyckte snus luktade illa också särkilt när man ska gosa me killen sin men jag får nog hålla med er som tycker mer för snus än rökning :=) Skriv gärna mer gillar o sitta här o läsa så roligt att veta vad andra tycker ju .=) Ett stort TACK till er som svarra på denna tråd..../ Helena

• timberhochmandie

Varken eller är naturligtvis bäst! Annars är ju snus bättre FÖR ANDRA än vad cigaretter är, men inte heller det är ju nyttigt för den som använder det. Snus innehåller mer nikotin än vad cigaretter gör så därför är det ofta svårare att sluta snusa än att sluta röka. Bra att du inte har "trillat dit" och snusar lika ofta som du rökte tidigare, för om du gör det så har du gått från MYCKET nikotin till MASSOR av nikotin. För att svaluta med nåt positivt så vill jag bara berätta att min man sluta snusa helt tvärt för snart två årsedan och det har gått jättebra!

*kram*

• Helena23

Kul då finns det chans för mig att sluta snusa ju :=)

• Skusan

Jag väljer snus. Jag har varit både rökare och snusare själv så jag vet hur det är med båda delarna. Snus stör i regel ingen annan på det vis röken från cig gör, luktar inte, och du får bättre flås med efter att ha rökt... Nackdelarna med snus är att det oftast ger en högre vilopuls vilket kan öka riskerna för hjärt- kärlsjukdomar, kan orsaka magkatarr då man sväljer saliven som blir stark, förstör tandköttet (på den sida jag snusade var mina tandhalsar helt blottade på 2 tänder, såg ut som om jag hade en "vampyrtand").

Som några redan sagt så är det lite svårare att sluta snusa än röka, pga högre nikotinhalt i snus. Men det beror ju med på hur mycket man snusar. Om det rör sig om 2-3 påsar som du säger TS så är det ingen match att sluta med snuset heller om du vill det. Jag snusade en dosa General mini om dagen innan jag slutade snusa. Och jag bara tvärslutade.

• Jessie

Jag kan ju inte annat än att svara snusa då jag sj snusar. Rent kroppsligt är det väl inte bra men snällare mot omgivningen.. förrutom partnern då.. *s

• Jessie

"Varning" jag var rökare innan jag började snusa.. och jag tycker det är värre att vara utan snuset än var det var med ciggen.

Snuset kan jag ha jämt utan problem men med rökningen springer man ju inte ut hela tiden på jobbet etc.

Men jag slutade samma dag jag testade + höll uppe i drygt ett år men nog hamnade jag i träsket igen..

Så vad vill jag säga jag tycker man skall sluta röka utan hjälp av snus för man sätter sig i ett lika stort om inte större beroende..

• Jessie

Sorry en sak till personer i min omgivning klagar dock på att snuset luktar apa.. när jag ex. byter snus öppnar dosan.. sj tycker jag det luktar gott..

Så argumentetet att det inte luktar funkar inte för mig iaf *synd*

• Grannen

Snus- så slipper andra få i sig röken. Slutade röka och snusa innan vi skaffade barn och saknar det SÅ mkt. Men vill inte att lillan ska få i sig rök så jag börjar inte igen.

• twoboys

SVÅR fråga faktiskt.
    snus är ju mer beroende framkallande o du sväljer ju ner det o orsakar magcancer.
    magcancer sprider sig super snabbt...tror rökning ger mer allvarliga sjukdommar.astma o sånna saker.medans snus ger lindrigare följder som magsår.så jag skulle nog vara mer rädd för snus än cigaretter faktiskt.med tanke på magcancer..

• Bonus

Har både rökt och snusat men slutat med båda..
    Men ska man välja föredrar jag snus det stör inte någon annan...
    Nackdelen med snuset är att en prilla är lika mycket som 3 sigg om jag inte mins fel.. så man tror att man inte får i sig lika mycket nikotin.

Svar på tråden ärligt svar snusa el röka????