• Anonym (Mamma igen?)

    Redo för syskon?

    Hur vet man när man är redo för att välkomna ett till barn i familjen?

    Anknytningsjobbet (grunden) är helt klart färdigt med första barnet, efter snart tre år hemma och mycket mycket tid tillsammans. 

    Sonen svarar "JAA!" när man frågar honom om han vill ha syskon (även om det inte på något sätt är avgörande så tycker jag att det är viktigt).

    Det finns plats i huset och i bilen och ekonomin klarar en andra adoption.

    Vi har en stabil jobbsituation med en hel del flexibilitet så att även småsyskonet kommer få mycket tid med oss.

    Längtan efter syskon har funnits hos mig hela tiden, hos maken har den vuxit fram och även om han inte är direkt otålig så är han nu klart positiv till att bli pappa igen.

    Vi ska starta hemutredning i början av januari men har inte sagt det till någon än. För mig känns det oerhört stort att starta processen för syskon. Nu vet jag vilket enormt ansvar det innebär att ha barn och det känns på många sätt större än då vi väntade vårt första barn. Som att fokus nu är helt på barnet och tanken på allt vi måste leva upp till som tvåbarnsföräldrar. I första adoptionsprocessen var fokus så mycket på att komma ur barnlösheten och man insåg ju egentligen inte alls vad det innebär att bli förälder till ett barn som redan finns (och som har chansen att komma till en annan, kanske bättre, familj om vi avstår från att ansöka om barn igen). Vi har också en fin liten familj som det är och vi kan känna oro inför att rubba den balans vi har nu tillsammans.

    Någon som känner igen sig i att tvivlen är större när det handlar om syskon? Vid första adoptionen var osäkerheten värst (köer, evighetsväntan...), nu är det tanken på att inte vara bästa möjliga föräldrar till det barn som kanske kommer bli vårt...
  • Svar på tråden Redo för syskon?
  • Anonym (Mamma igen?)
    Pippi Långstrump skrev 2011-12-29 19:46:15 följande:
    Hemutredarna brukar vara bra på att lyssna i. Ha dem som bollplank. Lycka till med er process oavsett om ni har ett eller två barn.

    Mmm, man får kanske lita på det. Vår hemutredare är ganska skeptisk till sin natur, så jag blir nervös bara av tanken på att träffas för samtal. Därför är det lite svårt att skilja på vad som är tvivel grundade i mig/oss och vad som är nervositet framkallad av vår hemutredares attityd. Jag litar på den här personen och det har aldrig varit några tvivel kring vår lämplighet som föräldrar, men jag blir som sagt nervös av tanken på en ny process. Tror alltid den stressen kommer finnas, oavsett hur redo vi blir. Man har alltid känslan av att vad som helst kan hända, även då inga tveksamheter finns...
  • Anonym (Mamma igen?)
    Anonym (Mamma igen?) skrev 2011-12-29 20:07:26 följande:

    Mmm, man får kanske lita på det. Vår hemutredare är ganska skeptisk till sin natur, så jag blir nervös bara av tanken på att träffas för samtal. Därför är det lite svårt att skilja på vad som är tvivel grundade i mig/oss och vad som är nervositet framkallad av vår hemutredares attityd. Jag litar på den här personen och det har aldrig varit några tvivel kring vår lämplighet som föräldrar, men jag blir som sagt nervös av tanken på en ny process. Tror alltid den stressen kommer finnas, oavsett hur redo vi blir. Man har alltid känslan av att vad som helst kan hända, även då inga tveksamheter finns...

    Jag menar alltså inte att tvivlen beror på hemutredaren, men för mig är det förknippat med stor stress att träffa vår hemutredare och jag har därför svårt att använda dem som bollplank, även om det givetvis vore bra att kunna göra det.
  • Anonym (Mamma igen?)
    Pippi Långstrump skrev 2011-12-29 20:48:23 följande:
    I vår kommun arbetar de alltid i par.

    Har ni adopterat syskon? Hur var det i så fall för er?

    Det finns ju egentligen inga svar på mina frågor eftersom ingen kan sia om vad som händer i framtiden. Så jag är nog mest intresserad av hur andra i samma situation har resonerat och vilka svar de kom fram till. Gärna också tankar och känslor kring hur det blev när syskonet kom, eller om man istället landade i att inte gå vidare med syskonadoption och hur det i så fall har blivit.
  • Pippi Långstrump

    Vi tänker dra igång en sykonadoptionsprocess till våren. Då har vi bara varit hemma i ett år. Men alla kvarnar mal saktare och saktare.

  • Anonym (Boll i rullning)

    Jag känner verkligen igen mig i dina funderingar! Jag har varit hemma i snart 2,5 år med min dotter och jag tycker också att beslutet känns mycket större! Men jag har ändå genomgått en utredning och nu återstår bara en sista putsning av papprena - sen går de upp i nämnden! Men beslutet känns mycket mycket större. Jag tvekade inte inför min första adoption - och jag tänker nu att hade jag fått ett barn med mycket större behov än vad jag fick så hade jag fixat det. Jag hade ju bara fokus på att göra det allra bästa för mitt barn - men hur blir det nu? Nu måste jag dels räcka till för det barn jag redan har och dels kunna ge det nya barnet det som han eller hon behöver - och man kan ju aldrig veta innan vad det är. Så jag tvekar - men drömmer, hoppas och tror att jag kommer våga kasta mig ut i det okända än en gång! Ett stort lycka till!

  • Anonym (känner igen mig)

    Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Nu fick vi till slut ett biologiskt barn under den långa väntetiden för adoption. Fler biologiska kan det inte bli. Vi pratar om adoption nu och är nästan klar med utredningen, men nu blir jag plötsligt orolig att vi inte ska klara det eller att det ska förstöra det fina vår lilla familj har. Innan fanns aldrig de tankarna. Har pratat med vänner som har två biologiska barn och de säger att de funderat på precis samma sätt, så kanske det inte har med adoptionen att göra. Vi vet inte hur vi kommer göra, har lång kötid så allt kan nog gå ganksa fort om vi bestämmer oss, ena dagen känner jag självklart ska vi göra detta, nästa blir jag mera tveksam. Vet inte hur det här kommer utveckla sig, man måste ju trots allt vara 110% säker känner jag.

  • Anonym (Mamma igen?)
    Anonym (Boll i rullning) skrev 2011-12-29 22:06:56 följande:
    Jag känner verkligen igen mig i dina funderingar! Jag har varit hemma i snart 2,5 år med min dotter och jag tycker också att beslutet känns mycket större! Men jag har ändå genomgått en utredning och nu återstår bara en sista putsning av papprena - sen går de upp i nämnden! Men beslutet känns mycket mycket större. Jag tvekade inte inför min första adoption - och jag tänker nu att hade jag fått ett barn med mycket större behov än vad jag fick så hade jag fixat det. Jag hade ju bara fokus på att göra det allra bästa för mitt barn - men hur blir det nu? Nu måste jag dels räcka till för det barn jag redan har och dels kunna ge det nya barnet det som han eller hon behöver - och man kan ju aldrig veta innan vad det är. Så jag tvekar - men drömmer, hoppas och tror att jag kommer våga kasta mig ut i det okända än en gång! Ett stort lycka till!
    Då känner vi ganska lika inför tanken på syskon. Roligt att kunna dela det och veta att man inte är ensam med sina funderingar. Vi har bestämt oss för att inte skjuta upp processen, men däremot låta det ta sin tid. Vår hemutredare har nämnt att det inte borde ta mer än ett par månader för oss att få nytt medgivande, eftersom de redan har hela vår livshistoria och dessutom återrapporter från första året med sonen, men om det tar längre tid gör det inget. Vid första adoptionen samlade vi papper på ett par veckor, nu kanske det tar längre tid eftersom vi har vårt barn att ta hänsyn till, men det får också vara okej. Inget säger ju heller att man måste skicka papper omedelbart efter att man har fått medgivande. Med första barnet kände jag som du, att det inte spelade någon roll vilka behov han hade. När man redan har ett barn är det inte lika självklart, man ska ju räcka till åt båda. Men jag tror att det kommer klarna efterhand. Tack för att du ville dela med dig av dina tankar!
  • Anonym (Mamma igen?)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2011-12-29 22:22:40 följande:
    Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Nu fick vi till slut ett biologiskt barn under den långa väntetiden för adoption. Fler biologiska kan det inte bli. Vi pratar om adoption nu och är nästan klar med utredningen, men nu blir jag plötsligt orolig att vi inte ska klara det eller att det ska förstöra det fina vår lilla familj har. Innan fanns aldrig de tankarna. Har pratat med vänner som har två biologiska barn och de säger att de funderat på precis samma sätt, så kanske det inte har med adoptionen att göra. Vi vet inte hur vi kommer göra, har lång kötid så allt kan nog gå ganksa fort om vi bestämmer oss, ena dagen känner jag självklart ska vi göra detta, nästa blir jag mera tveksam. Vet inte hur det här kommer utveckla sig, man måste ju trots allt vara 110% säker känner jag.
    Vi är i samma situation som er, dvs vi har lång kötid och är även öppna för SN, då det kan gå riktigt fort när vi väl kickar igång processen. Samtidigt känns det väldigt bra tycker jag, det är inte samma ovisshet som vid första adoptionen. Men, som du säger, man vill vara 110% säker!

    Lycka till med ert beslut och återkom gärna i tråden för att berätta om hur det går för er!
  • Cicek

    Tror inte det bara har med adoption att göra. Jag är gravid med andra barnet och tvekade faktiskt aldrig innan, men nu när det börjar närma sig får jag smått panik lite då och då. Sen är det väl "större" att adoptera, eller det är lättare om man kan få barn biologiskt och då kanske man inte tänker lika mycket? För oss gick det på första försöket och det tog lite tid innan man fattade att herregud, nu blir vi 4!! Vår son är överlycklig, han har köpt små presenter till sin lillebror, han sjunger för min mage varje dag och säger att han längtar så mycket tills lillebror kommer.. men man vet ju aldrig hur det kommer gå när lillebror väl är här! Vår son är snart 6 år och är nästan enda barnet i familjen (yngsta i alla fall, om man inte räknar med lite mer avlägsna släktingar som vi inte träffar så ofta), han får alltså 100% uppmärksamhet av hela min släkt och sambons släkt, och nu kommer det plötsligt en bebis som han ska dela allas tid och uppmärksamhet med..

    Ni är ju helt klart i en annan situation då det handlar om adoption, men jag ville bara säga att jag tror att de flesta som funderar på barn nummer 2 tänker i samma banor :) När man adopterar blir det nog svårare däremot just eftersom att man måste gå igenom en massa samtal och "provas" som förälder. Det slapp ju vi.. alltså blev det mindre tänk, mindre ifrågasättande osv. Men om ni känner er redo och ni har en bra situation (ekonomi, jobb, osv), och det har gått så bra med första barnet, så känns det som att det är stora chanser att det kommer gå bra även den här gången :) Jag tror också det är jättebra för ert barn att få syskon! Jag växte upp ensam då mina bröder är mycket äldre, och jag kände mig ofta väldigt ensam. Därför kändes det viktigt för mig (och min sambo) att skaffa syskon innan vår son blev mycket äldre.. eftersom att vi fick honom när vi var 17 så valde vi att vänta lite i alla fall, men nu blir det som sagt 6 år mellan dem och jag hade absolut inte velat ha större åldersskillnad än så!

    Stort lycka till!!! :)

  • Anonym (Mamma till två..)

    Ni har en spännande tid framför er Skrattande Och det kommer att gå bra...

    Vi startade vår syskonutredning då vi varit hemma i nästan 1 år och den gick väldigt smidigt, en träff hemma hos oss med en av våra utredare och 1 månad senare hade vi medgivandet i handen. På vår träff uppdaterade vi utredningen med jobb mm. Och sen pratade vi om hur det hade gått att vara förälder, hur det gick för vår dotter och hur våra tankar var kring att skaffa ett till barn/syskon. Ett trevligt samtal.. Glad

    Men att vänta andra barnet var helt annat än första... mera oro för vad som kunde hända på vägen, klarar vi av att ha två barn?, kommer vi förstöra vår "lilla" familj genom att adoptera igen?, tänk om nått händer vårt barn medan vi väntar på resa?, tänk om det händer något i landet ? osv osv. Men, detta är helt naturligt... i och med att man redan är förälder så vet man vad det innebär och vilket ansvar det är och även vad som kan hända under en adoptionsprocess. Helt anturligt att ha dessa tankar....

    Vi hade oturen att hamna mitt i SARS, så det var riktigt tufft där ett tag och tankar gick hela tiden till... tänk om det inte blir ett barn till? Men, allt ordnade sig och 2 år efter vår första adoption fick vi vårt andra barn och vår lilla tjej som då var 3 år blev storasyster till en liten tjej på 8 månader Hjärta Idag är våra tjejer två stora skoltjejer Skrattande

    Lycka till!! Det kommer att gå bra... Skrattande        

  • Anonym (Mamma igen?)
    Cicek skrev 2011-12-31 15:58:19 följande:
    Tror inte det bara har med adoption att göra. Jag är gravid med andra barnet och tvekade faktiskt aldrig innan, men nu när det börjar närma sig får jag smått panik lite då och då. Sen är det väl "större" att adoptera, eller det är lättare om man kan få barn biologiskt och då kanske man inte tänker lika mycket? För oss gick det på första försöket och det tog lite tid innan man fattade att herregud, nu blir vi 4!! Vår son är överlycklig, han har köpt små presenter till sin lillebror, han sjunger för min mage varje dag och säger att han längtar så mycket tills lillebror kommer.. men man vet ju aldrig hur det kommer gå när lillebror väl är här! Vår son är snart 6 år och är nästan enda barnet i familjen (yngsta i alla fall, om man inte räknar med lite mer avlägsna släktingar som vi inte träffar så ofta), han får alltså 100% uppmärksamhet av hela min släkt och sambons släkt, och nu kommer det plötsligt en bebis som han ska dela allas tid och uppmärksamhet med..

    Ni är ju helt klart i en annan situation då det handlar om adoption, men jag ville bara säga att jag tror att de flesta som funderar på barn nummer 2 tänker i samma banor :) När man adopterar blir det nog svårare däremot just eftersom att man måste gå igenom en massa samtal och "provas" som förälder. Det slapp ju vi.. alltså blev det mindre tänk, mindre ifrågasättande osv. Men om ni känner er redo och ni har en bra situation (ekonomi, jobb, osv), och det har gått så bra med första barnet, så känns det som att det är stora chanser att det kommer gå bra även den här gången :) Jag tror också det är jättebra för ert barn att få syskon! Jag växte upp ensam då mina bröder är mycket äldre, och jag kände mig ofta väldigt ensam. Därför kändes det viktigt för mig (och min sambo) att skaffa syskon innan vår son blev mycket äldre.. eftersom att vi fick honom när vi var 17 så valde vi att vänta lite i alla fall, men nu blir det som sagt 6 år mellan dem och jag hade absolut inte velat ha större åldersskillnad än så!

    Stort lycka till!!! :)
    Tack för ditt svar! Jag tror också att det kanske känns större att adoptera syskon just eftersom det inte kan komma till spontant på samma sätt som när man bestämmer sig för att sluta skydda sig och man plötsligt en dag upptäcker att man är gravid. Och just att provas som förälder känns ju aldrig roligt, men på ett sätt svårare nu eftersom jag kanske inte kan svara lika självsäkert nu som vid första hemutredningen. Jag vet att det är svårt att vara mamma, men tycker samtidigt att det är fantastiskt! Antar att man helt enkelt får fokusera på allt positivt och lämna tvivlen hemma. Det som ska bedömas är om vi har förutsättningar för att ta emot ett andra barn, sen är det faktiskt upp till oss hur och när vi agerar när vi väl fått vårt medgivande.
  • Anonym (Mamma igen?)
    Anonym (Mamma till två..) skrev 2012-01-02 12:37:37 följande:
    Ni har en spännande tid framför er Skrattande Och det kommer att gå bra...

    Vi startade vår syskonutredning då vi varit hemma i nästan 1 år och den gick väldigt smidigt, en träff hemma hos oss med en av våra utredare och 1 månad senare hade vi medgivandet i handen. På vår träff uppdaterade vi utredningen med jobb mm. Och sen pratade vi om hur det hade gått att vara förälder, hur det gick för vår dotter och hur våra tankar var kring att skaffa ett till barn/syskon. Ett trevligt samtal.. Glad

    Men att vänta andra barnet var helt annat än första... mera oro för vad som kunde hända på vägen, klarar vi av att ha två barn?, kommer vi förstöra vår "lilla" familj genom att adoptera igen?, tänk om nått händer vårt barn medan vi väntar på resa?, tänk om det händer något i landet ? osv osv. Men, detta är helt naturligt... i och med att man redan är förälder så vet man vad det innebär och vilket ansvar det är och även vad som kan hända under en adoptionsprocess. Helt anturligt att ha dessa tankar....

    Vi hade oturen att hamna mitt i SARS, så det var riktigt tufft där ett tag och tankar gick hela tiden till... tänk om det inte blir ett barn till? Men, allt ordnade sig och 2 år efter vår första adoption fick vi vårt andra barn och vår lilla tjej som då var 3 år blev storasyster till en liten tjej på 8 månader Hjärta Idag är våra tjejer två stora skoltjejer Skrattande

    Lycka till!! Det kommer att gå bra... Skrattande        
    Tack för peppande ord!
  • Anonym (känner igen mig)

    Nu har vi fått medgivande och bestämt oss för att adoptera syskon. Nu känns allt helt rätt och jag förstår inte de tvivel vi faktiskt hade. Tror även att utredaren vi hade hjälpte oss komma över de tvivel vi hade.

Svar på tråden Redo för syskon?