Inlägg från: mamma till decembertjej |Visa alla inlägg
  • mamma till decembertjej

Ansöka om senarelagd skolstart för dottern?

Hej. Jag har en tjej som är född i december och jag känner samma att hon känns liten för skolan. Hon började förskoleklass med sin årgång och det klarade hon fint. Det som oroar oss nu är första klass. Tjejen leker mest med barn födda året efter, alltså hon går i förskoleklass men väljer dagisbarnen som lekkamrater. Det känns som att det skulle vara ett skäl att låta hon stanna ett år till i förskoleklass. Hon skulle ha kompisar i båda klasserna men i högre klasser känner jag att åldersskilnaderna kan synas mer och vill inte hon ska behöva gå om i högre klasser eller vara den som får det kämmpigt i skolan. Förutsättningarna känns bättre för resten av skoltiden om hon får börja med de yngre och växa till sig och få mogna ett år till

• mamma till decembertjej
    strojes skrev 2014-04-13 20:59:50 följande:
    Vi hade utvecklingssamtal med våra förskoleklassare för någon vecka sedan. Deras lärare sa då att hon tyckte de har utvecklats mycket under den här tiden i förskoleklassen. I höstas hade de lite svårt att tex sitta stilla på samlingarna, ville hellre upp och göra något, hade svårt att vara tysta osv. Nu är det inte alls så längre och de har  klarat nivåerna i planen som bör ha klarats inför 1:an (känna till bokstäver, siffror mm).
    De håller sig väl i nivå som övriga i förskoleklassen och det märks inte alls att de tillhör de yngsta i klassen. 
    Jag tänker mycket på högre klasser och att det där kanske kommer märkas mycket att dom är yngre än dom andra. Kan ju vara ett lyft för självförtroendet att få vara det äldre och duktiga istället för en yngsta och omogna
Svar på tråden Ansöka om senarelagd skolstart för dottern?