Inlägg från: Viggo och pyrets mamma |Visa alla inlägg
  • Viggo och pyrets mamma

Au pair

Det beror helt på vart du vill åka. Vill du ex.vis åka till Norge för att arbeta som au-pair så gå in på arbetsförmedlingens hemsida, där kan du klicka dig vidare till annonser från familjer i Norge som söker au-pairer. Åker du via en förmedling som man gör ex.vis till USA så kostar det dels pengar att åka, dels så har de krav på att man ska ha ex.vis 300 timmar barnerfarenhet som inte är från ens egen familj, ex.vis syskonbarn etc.

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Viggo och pyrets mamma
    bananskal09 skrev 2012-01-01 09:35:18 följande:
    Kan jag då säga att jag har varit barnvakt åt min bästa väns syskon? hon har 5 yngre syskon där den äldsta är 15
    Så länge de inte är i direkt familj med dig så ska det nog gå bra. Men att åka till USA som aupair är en ganska lång process med visumsökning m.m så kontakta en stor/välrennomerad förmedling och hör med dem vad som krävs och vad kalaset kommer kosta. En tjej som varit barnvakt åt vår son är i USA som au-pair nu och det har tagit henne ca 6 mnd att få allting klart, samt kostat henne ca 20.000 allt som allt. Har även en av mina närmaste vänner som var i USA som au-pair efter att vi tog studenten, och vet att det var en ganska lång process för henne också att få allt färdigt.
    Men ett hett tips kan vara att regga dig på ex.vis grannar.se el sätta upp lappar i din närbutik med att du söker uppdrag som barnvakt. Detta för att skaffa dig fler än 1 referens (tror "vår" barnvakt behövde 5 ref), dels för att skaffa dig tillräckligt många timmar dokumenterad erfarenhet.   
  • Viggo och pyrets mamma
    bananskal09 skrev 2012-01-01 09:57:07 följande:
    Oj, vad betalade hon 20 000 för? Jag trodde man skulle bara betala för visum och lite sånt :/ Det gör inget om det är en lång process så länge jag får det, jag har ändå tänkt att tjäna ihop en del pengar som jag kan sen slösa när jag är där på shopping osv..

Men de som varit där, hur tyckte de om det hela? trivdes de? :)
    De 20.000 är inkl flygresa och alla kringkostnader. Lättast r ju om du surfar in på ngn förmedlings hemsida och kollar där vilka kostnader som kommer uppstå. Tjejen som är där nu (är i NY) stormtrivs. Har varit där sen i somras. Min kompis som varit där för ca 10 år sen nu, hon stormtrivdes i sin första familj, mne råkade ut för en olycka där hon krockade med familjens bil (vilket inte var hennes fel), familjen ville ha henne kvar men de fick inte försäkring längre så att hon kunde köra familjens bil pga olyckan, så då tvingades hon byta familj, och den nya familjen trivdes hon inte alls i, så då hade hon det lite tufft de sista månaderna. Så det kan vara väl värt att va noga när man väljer förmedling så att man hamnar i en familj som an tror att man kommer trivas i.
Svar på tråden Au pair