• bananskal09

Au pair

Jag har blivit väldigt intresserad av alt det som au pair innebär och jag undrar om man måste ha några speciella erfarenheter för att kunna bli godkänd?

Kom med all info ni kan :)

Gott nytt år!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-01 09:33
    Usa är landet jag vill åka till :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 05:13
    Kan tillägga att jag är inte så jätte intresserad av att läsa så mycket där, utan jag vill att det ska vara mer som en upplevelse :)

• Svar på tråden Au pair
  • matilda77

Nåt speciellt land du tänker på?

• Jamieolivia

Man måste ha viss erfarenhet av barn. Ett visst antal timmar beroende på land och referenser som kan styrka detta. Plus att i många länder måste man ha körtkort.

• Viggo och pyrets mamma

Det beror helt på vart du vill åka. Vill du ex.vis åka till Norge för att arbeta som au-pair så gå in på arbetsförmedlingens hemsida, där kan du klicka dig vidare till annonser från familjer i Norge som söker au-pairer. Åker du via en förmedling som man gör ex.vis till USA så kostar det dels pengar att åka, dels så har de krav på att man ska ha ex.vis 300 timmar barnerfarenhet som inte är från ens egen familj, ex.vis syskonbarn etc.

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • LilleLena

Precis som dem ovan säger...beror ju på vilket land du vill till.
    Jag valde att åka till Luxemburg som aupair. Till en svensk familj...
    Hade inga specella krav, bara att dem fick kontakt med en referenspersonsom kunde styrka hur man var =) + att man haft hand om barn innan. i detta fall var det mina brorsdöttrar jag barnvaktat åt =)  

• bananskal09

Svar till alla :)

Det är USA jag vill till och körkort håller jag på att fixa nu.. Sen erfarenhet med barn, räcker det med att jag är stora syster?

• bananskal09
    matilda77 skrev 2011-12-31 08:19:59 följande:
    Nåt speciellt land du tänker på?
    Usa :)
  • bananskal09
    Viggo och pyrets mamma skrev 2011-12-31 08:36:51 följande:
    Det beror helt på vart du vill åka. Vill du ex.vis åka till Norge för att arbeta som au-pair så gå in på arbetsförmedlingens hemsida, där kan du klicka dig vidare till annonser från familjer i Norge som söker au-pairer. Åker du via en förmedling som man gör ex.vis till USA så kostar det dels pengar att åka, dels så har de krav på att man ska ha ex.vis 300 timmar barnerfarenhet som inte är från ens egen familj, ex.vis syskonbarn etc.
    Kan jag då säga att jag har varit barnvakt åt min bästa väns syskon? hon har 5 yngre syskon där den äldsta är 15
  • bananskal09
    LilleLena skrev 2011-12-31 13:27:46 följande:
    Precis som dem ovan säger...beror ju på vilket land du vill till.
    Jag valde att åka till Luxemburg som aupair. Till en svensk familj...
    Hade inga specella krav, bara att dem fick kontakt med en referenspersonsom kunde styrka hur man var =) + att man haft hand om barn innan. i detta fall var det mina brorsdöttrar jag barnvaktat åt =)  
    Okej :) behöver de någon speciell bevis på att man suttit barnvakt?
  • Viggo och pyrets mamma
    bananskal09 skrev 2012-01-01 09:35:18 följande:
    Kan jag då säga att jag har varit barnvakt åt min bästa väns syskon? hon har 5 yngre syskon där den äldsta är 15
    Så länge de inte är i direkt familj med dig så ska det nog gå bra. Men att åka till USA som aupair är en ganska lång process med visumsökning m.m så kontakta en stor/välrennomerad förmedling och hör med dem vad som krävs och vad kalaset kommer kosta. En tjej som varit barnvakt åt vår son är i USA som au-pair nu och det har tagit henne ca 6 mnd att få allting klart, samt kostat henne ca 20.000 allt som allt. Har även en av mina närmaste vänner som var i USA som au-pair efter att vi tog studenten, och vet att det var en ganska lång process för henne också att få allt färdigt.
    Men ett hett tips kan vara att regga dig på ex.vis grannar.se el sätta upp lappar i din närbutik med att du söker uppdrag som barnvakt. Detta för att skaffa dig fler än 1 referens (tror "vår" barnvakt behövde 5 ref), dels för att skaffa dig tillräckligt många timmar dokumenterad erfarenhet.   
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • bananskal09
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-01-01 09:42:39 följande:
    Så länge de inte är i direkt familj med dig så ska det nog gå bra. Men att åka till USA som aupair är en ganska lång process med visumsökning m.m så kontakta en stor/välrennomerad förmedling och hör med dem vad som krävs och vad kalaset kommer kosta. En tjej som varit barnvakt åt vår son är i USA som au-pair nu och det har tagit henne ca 6 mnd att få allting klart, samt kostat henne ca 20.000 allt som allt. Har även en av mina närmaste vänner som var i USA som au-pair efter att vi tog studenten, och vet att det var en ganska lång process för henne också att få allt färdigt.
    Men ett hett tips kan vara att regga dig på ex.vis grannar.se el sätta upp lappar i din närbutik med att du söker uppdrag som barnvakt. Detta för att skaffa dig fler än 1 referens (tror "vår" barnvakt behövde 5 ref), dels för att skaffa dig tillräckligt många timmar dokumenterad erfarenhet.   
    Oj, vad betalade hon 20 000 för? Jag trodde man skulle bara betala för visum och lite sånt :/ Det gör inget om det är en lång process så länge jag får det, jag har ändå tänkt att tjäna ihop en del pengar som jag kan sen slösa när jag är där på shopping osv..

Men de som varit där, hur tyckte de om det hela? trivdes de? :)
Svar på tråden Au pair