Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Au pair

milja87 skrev 2012-01-01 15:05:00 följande:
    Det behöver absolut inte kosta 20.000 kr !

De som betalar så mycket åker antagligen med EF, som samarbetar med Cutural Care i USA.

Kan tillägga att Cultural Care är ökända blad au-pairer och familjer i USA. EF är super trevliga och hjälpsamma i Sverige men när du väl kommer till USA och Cultural Care tar över, skiter dom i dig.

Så mitt råd är att åka med Svenska Institutet (Samarbetar med Au-pair in America, som är den största och mest seriösa förmedlingen i USA. Tilläggas kan att de familjer som INTE blir godkända av au-pair in America vänder sig till Cultural Care och blir godkända där istället.)

Jag åkte med dom 2007 och betalade endast för visum, hälsoundersökning och det internationella körkortet. Totalt tror jag det var runt 1500 kr MAX.

Flygresa osv betalade familjen för.

Undvik EF, har hört såå många mardrömshistorier om dom!

Fråga gärna om du undrar nått annat om hur det är att vara au-pair i USA. Jag bodde i CT utanför NY och hade the time of my life!
    Jag tycker också att 20 000 kr låter väldigt mycket.  Min brorsdotter var au pair i Connecticut häromåret och om jag förstått rätt så betalade hon inte för flygresorna utan det gjorde familjen där hon var.  Hon åkte med en förmedling, men jag har inte koll på vilken.  Hon trivdes i alla fall bra och har hälsat på familjen även efteråt.  Innan hon åkte så hade hon kontakt med olika familjer för att hitta någon som det skulle funka bra med. 

Jag bor själv i USA sedan 1995, men har aldrig varit au pair. Jag kan svara på allmänna frågor om USA. 
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-02 04:53:19 följande:

Okej :) Men det med lönen, hur länge räcker fickpengarna? Kan man hitta en parttime jobb där? eller är det omöjligt? Fickk du studera under tiden du var där?

Jag har svårt att tänka mig att man får jobba med annat än au pair jobb när man är där och det tror jag inte heller att man hinner.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-02 06:40:41 följande:
    Okej, men hinner man resa något? Och hur mycket räcker fick pengarna samt 10 tusen dollar för hela året för nöjen..
    Min brorsdotter reste en del med familjen när hon var au pair och så hade hon en extra månad på slutet då hon var ledig och reste runt i landet.  Hur långt pengarna räcker vet jag inte, det beror ju på vad man vill göra och köpa.  Räkna med att t ex kläder är mycket billigare här i USA än i Sverige.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-02 04:46:11 följande:
    Kan man byta familj där om man inte trivs?
    Jag känner flera som har fått byta familj då de åkt med en förmedling.
  • evaoregon
    Jamieolivia skrev 2012-01-02 08:43:19 följande:
    5. När man varit au-pair i 12 månader får man stanna en extra månad om man betalar försäkring för att resa. 
    Precis så var det för min brorsdotter.
  • evaoregon
    Jamieolivia skrev 2012-01-03 16:19:04 följande:
    Ja, bidraget är bara till för själva kursen. Att betala den.
    Jag menar mest att collegekurser är olika dyra beroende på stad och vilka college som finns där. I NYC är det ganska dyrt generellt, men i en mindre stad eller en helt annan, kanske det är billigare!  
    Jo, precis.  Det kostar ju en del att plugga på universitet/college här i avgifter till skolorna.  Det är stora prisskillnader på olika college och var man har pluggat (i alla fall då det gäller hela utbildningar) kan ha stor betydelse när man söker jobb.  Sedan är det också stora prisskilllnader beroende på var man bor.  NYC har högre priser än många andra städer och speciellt mindre orter.  Californien och Hawaii är också dyrare än många andra stater.  Florida är billigare.
  • evaoregon

Det är viktigt att man tänker på var man hamnar.  Det kan bli trist om man hamnar ute på landet utan möjlighet att ta sig till någon större stad.  Vilken slags väder man vill ha får man också tänka på.  Många platser har extremt väder med jättekalla vintrar och över 40 grader varmt på somrarna (t ex Midwest där bl a Chicago ligger). 

• evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-04 07:20:31 följande:
    Vad är credits?
    Typ poäng som man tar när man läser på universitet.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-04 07:22:05 följande:
    Jag skulle älska att hamna i florida eller californien, helst den delen som är billigare av de två. Vintrar vill jag hålla mig borta från :)
    Florida är klibbigt varmt på somrarna med risk för orkaner, men resten av året är det ju trevligt.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-04 07:24:20 följande:
    Alltså, har olika college olika betydelse för senare när man ska börja jobba? En bättre ger mer jobbmöjligheter eller?
    Ja, men det gäller ju mest om man tänker stanna kvar och jobba i USA.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-05 11:18:09 följande:
    Det skule vara drömmen, att få vara kvar och bo där, men det känns som om det kommer förbli en dröm med tanke på jag inte har green card? :/
    Du kan delta i green card lotteriet.  Jag känner flera som vunnit och som sedan har flyttat hit och blivit medborgare så hopplöst är det inte.

en.wikipedia.org/wiki/Diversity_Immigrant_Visa
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-05 11:19:30 följande:
    Hehe, jag är från mellanöstern så jag har upplevt 50 graders värme :) Orkaner? det lät ju mindre trevligt .. :S
    Californien har lite mindre extremt väder så jag hade föredragit det framför Florida om du vill ha ett varmt klimat.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-05 19:23:41 följande:
    Har inte de en hel del problem med jordbävningar?
    Jo, jordbävningar kan inträffa,men det brukar inte hända lika ofta som orkanerna.
Svar på tråden Au pair