Au pair
Man måste ha viss erfarenhet av barn. Ett visst antal timmar beroende på land och referenser som kan styrka detta. Plus att i många länder måste man ha körtkort.
Man måste ha viss erfarenhet av barn. Ett visst antal timmar beroende på land och referenser som kan styrka detta. Plus att i många länder måste man ha körtkort.
Skandinaviska institutet åkte jag med och det var riktigt bra. Rutinerade och väldigt duktiga. De har också en person som hjälper dig med det mesta och pushar på så att man får in papper. För mig tog det cirka två månader från start till att jag fått en familj.
Det kostar INTE 20 000kr. Det som kostar är visumansökan (plus resa till och från Stockholm för besök till ambassaden) och försäkring som man måste ha. Kan vara bra att ha lite extra pengar med också. Kul att kunna spendera lite.
Man måste dessutom läsa ett visst antal poäng på universitet väl där. Det kostar en del och värdfamiljen ska stå för en viss summa. Beroende på var du hamnar i USA kostar kurserna olika. Det kan vara bra att vara beredd att lägga ut lite själv för eventuella kurser. Nu brukar också Au-Pair in America ha egna kurser på campus som inte kostar så mycket.
Ang referenser får man papper som dina referenter ska fylla i, angående din person och hur ansvarsfull du är. Minst tre måste man ha och ett visst antal timmar.
1. Jag fick tillbaka mina 400 dollar när jag åkte hem :) Jag åkte hem 2007. Jag vet inte hur det är nu.
2. Lönen har ökat. Jag tror att det är runt 170 dollar per vecka nu.
3. Man får byta familj, men hittar de ingen familj du kan byta till kan man få åka hem. Man kan också få byta stad.
4. Man FÅR inte jobba extra egentligen när man är där som au-pair. Många sitter ibland barnvakt åt familjens vänner för betalning. Jag gjorde det bland annat. Som sagt är det egentligen inte lagligt.
5. När man varit au-pair i 12 månader får man stanna en extra månad om man betalar försäkring för att resa. Många som jag känner åkte mycket med familjen. Man har också två veckors betald semester under året då man kan resa om man vill. Många åker också över en helg till nåt ställe. Det finns också dagsutflykter. Jag gjorde en hel del under mina två år!
6. Hur mycket allt kostar beror helt på var du bor. Bor man lite mer på "landet" är det billigare än i en storstad. Samtidigt finns kanske inte samma möjligheter på landet som i stan. Jagklarade mig ganska bra på mina pengar varje vecka, men det var svårt att lägga undan för mycket om man ska resa. Därför rekommenderar jag att spara innan som du tänkt göra!
På min tid fick man 500 dollar till två kurser (måste läsa ett visst antal poäng på college). Det räckte inte riktigt, men det beror på var du hamnar. På vissa college är det ju billigare och andra dyrare. Staden du bor i har också betydelse. Man kan få lägga ut själv också. Eller åka på de kurser över någon helg som institutet anordnar. Det brukar kosta precis så mycket som man får i bidrag. Plus att man får åka och träffa andra au-pairer. Det brukar vara ganska kul!
Ja, bidraget är bara till för själva kursen. Att betala den.
Jag menar mest att collegekurser är olika dyra beroende på stad och vilka college som finns där. I NYC är det ganska dyrt generellt, men i en mindre stad eller en helt annan, kanske det är billigare!
Credits är som poäng man läser på en termin/år på college. Liknande som poäng här i Sverige när man läser på universitet.
Det finns olika college/universitet som har bra rykte och högt anseende. Har man pluggat på Yale, Harvard, Princeton är det en supermerit och man får lättare jobb i USA. Å andra sidan kostar det slantar också...
Jag håller med Evaoregon när hon säger att det är viktigt att tänka på var man hamnar. Jag känner många som kom ute på landet och som inte hade tillgång till bil för att ta sig nånstans alltid. Fanns få vänner (andra au-pairer) och lite att göra.