Inlägg från: ruthen |Visa alla inlägg
  • ruthen

Au pair

bananskal09 skrev 2012-01-01 09:37:39 följande:
    Okej :) behöver de någon speciell bevis på att man suttit barnvakt?
    Ja. De vill att den du har arbetat för ska fylla i ett papper om vad du har gjort och hur du är som barnvakt. När du sen är på intervju och du lämnar in din ansökan kommer den skickas till förmedlingen som kommer ringa upp dina referenser.

Jag tycker själv att själva ansökningsprocessen var lång, och då slapp jag ändå åka till ambassaden, vilket är ett måste idag. Mycket kan ju ha ändrat sig sen jag var aupair men att få ihop referenserna tog tid för mig. Att få ihop tiden, dvs 200h barnvakt-jobb, måste ju också vara svårt för vissa men det fuskas nog en hel del där kan jag tänka mig. Förutom barnvaktsjobb räknas förstås annan erfarenhet som praktik på skola el förskola vilket är det jag använde mig av för att få ihop mina timmar.

När jag åkte med Skandinaviska inst uppkom det inga kostnader. Innan jag åkte fick jag betala $400, men den avgiften fick jag igen senare. De har nog ändrat på den regeln nu?
    Läkarundersökningen kan man ju också få gratis ifall man frågar en läkare man känner ifall de kan fylla i hälsoundersökningen. Så gjorde jag. Jag hade heller inget internationellt körkort. Att polisuttdraget kostar fattar jag inte eftersom man själv kan beställa ett sådant kostnadsfritt. 

Jag åkte med skandinaviska inst och jag har inget att klaga på, utan allt var toppen. Lönen var ju urusel men det är ju inte deras fel.  
  • ruthen
    Jamieolivia skrev 2012-01-01 21:51:07 följande:
    Man måste dessutom läsa ett visst antal poäng på universitet väl där. Det kostar en del och värdfamiljen ska stå för en viss summa. Beroende på var du hamnar i USA kostar kurserna olika. Det kan vara bra att vara beredd att lägga ut lite själv för eventuella kurser. Nu brukar också Au-Pair in America ha egna kurser på campus som inte kostar så mycket.
    Jag läste inga kurser för de $500 vi fick till kurser räckte inte långt. För att få utnyttja studiebidraget på $500 var man tvungen att läsa kurser som var på 5 credits eller var nu gränsen låg, och  jag hittade inga kurser på 5 credits som kostade $500. Jag bodde precis som du i nyc.

Om man inte läste en kurs skulle man inte få igen de $400 man lagt ut innan man åkte som aupair, men jag fick ingen mina pengar ändå. Om man idag inte ens får $400 när man har slutfört sitt år och tagit sina credits, hur kan de då få folk att gå kurser? Hur var det när du åkte? Fick du en check på $400 efter 12 månader?
  • ruthen

Om det kostade 20 000kr att åka som aupair skulle ju ingen åka. Jag hade inte ens tänkt att åka för jag tyckte lönen var för dålig så min ansökan hos skandinaviska inst låg på hold i flera månader. När jag kom hem igen var det ännu färre som ville åka så då hade de helt tagit bort avgiften som jag fick betala, men nu har de ju infört den igen.

Sen jag åkte har de också ändrat reglerna så att man idag kan få förlänga sin vistelse och stanna ytterligare ett år, och man kan även åka som aupair på J1-visum två gånger. Inget av det var ens möjligt när jag var aupair. 
    Nu  kan man alltså vara aupair i fyra år ifall man vill, medans när jag åkte fick man bara vara aupair i ett år. 

• ruthen
    bananskal09 skrev 2012-01-02 04:56:13 följande:
    Jag har tänkt att ha ungefär 10 000 till resan där, som ska bara vara till nöjen shopping osv.. Hur mycket räcker det? för ett år.. Lönen man får tror jag är något med 140 dollar i veckan, vad brukar de kostnaderna täcka, (vanligtvis).
    Hur hög lönen är och annan info kan du läsa här:
    www.scandinavianinst.se/au_pair_in_america/praktisk_info/praktisk_info.php

Avgiften du betalar är för att täcka din flygresa. Ifall de skulle betala flygresan och du får för dig att åka hem till Sverige efter en vecka så kommer du bara ha varit en utgift och detta vill de naturligtvis undvika.
  • ruthen

Som aupair får man alltså $500 som ska användas till kursavgifter och man ska plugga 6 credits per år står det.

Vill du plugga på FIT i new york kostar EN credit $497. Du måste alltså själv lägga till $2500 ur egen ficka  ifall du vill använda ditt bidrag för att plugga på FIT. Man får inte ut bidraget för att plugga bara en credit.

Du kan ju välja educare och få $1000, men då måste du också plugga 12 credits.

Svar på tråden Au pair