• Annaluskan

Locka håret på min 4-åring... Någon expert?

Dottern är nyfyllda 4 år och är hopplöst förlorad i en läskig prinsessålder. Läskig säger jag för att det inte direkt motsvarar min egen livsstil, jag som alltid varit mer en pojkflicka genom åren, och därför vet jag inte alltid hur jag ska hantera allt.

Nu är det så att den trolliknande lilla sötnosen är utrustad med ett spikrakt hår, och självklart är det prinsesslockar som hon mest av allt åtrår. Självklart försöker jag göra henne till viljes, men min utrustning för hårvård här hemma räcker inte till för att uppfylla hennes hårdrömmar. I bästa fall har jag lyckats få fram en lätt vågig och tantig frisyr som dottern generöst ändå uppskattat. Men varje gång vi är bortbjudna och klär oss lite finare kryper det fram att den HÄR gången skulle hon vilja ha riktiga lockar.

SÅ. Vad behöver jag inhandla? Blir det för dyrt får hon vara utan lockar! Men detta med olika maskiner, är det inte lite dumt med värme och så i små barns hårbotten, eller? Rullar? Det ska vara små då va? Annars blir det dallas-looken igen. Eller? Och ska det vara någon läggningsvätska eller annat? Jag har aldrig lyckats få tillräckligt långt hår själv för att prova sån här skit på mig själv men jag är beredd att lära mig...

Snälla gnäll inte för att jag skämmer bort dottern eller för att jag överväger värme/kemikalier i hennes hår eller för att jag tycker prinsessgrejjen är lite läskig. Det är ju därför jag ber er om hjälp ju! 

• Svar på tråden Locka håret på min 4-åring... Någon expert?
  • Flisan79

Lockade min 4 åring på julafton. Riktiga korkskruvar.

Är superduper tjejig själv så har provat alla ovannämnda knep. För mig finns bara ett alternativ för riktiga korkskruvar på min 4 åring och det är locktången. Köpte en innan jul för 199 kr som fungerar superb.

För att underlätta sätter jag upp håret i en slarvig tofs förutom lite hår som jag lämnar på ena sidan huvudet. Jobbar sedan nerifrån och upp och släpper ner nytt hår när det tidigare lockats färdigt. Spelar ingen roll vilket håll du snurrar på håret men du klämmer fast topparna och rullar in mot hårbotten ( så långt ifrån/nära som du känner för) och håller kvar ca 10 sek. Öppna sen tången och låt locken släppa av sig själv för mest korkskruveffekt.

• immaga

man kan locka med en plattång och den behöver inte kosta så mkt, 200-300kr. Då vrider man järnet när man drar igenom den i håret. Man förstår när man testar. Det tycker jag är ett smidigt sätt. Annars kan man ju köpa något locktång också såklart.

• Lenora

Vad heter de där böjbara mjuka pinnarna som man lindar håret runt då det är lite fuktigt? Det brukar bli fint på barn. 

• Flisan79

Immaga: fast är det inte en plattång med rundade kanter på själva järnet kan man slita något fruktansvärt på håret. Blir lite som när man drar en sax på presentsnöre så det krullar sig.

• Flisan79

Sen kan jag hålla med om att rullar eller sånna där skumkorvar (fniss) kanske är skonsammast men en 4 åring har ofta lite brottom och har lite tålamod. Att först blöta, låta håret halvtorka, rulla upp, vänta eller föna torrt och sen ta ut känns en smula mycket.

• Loriyana

Minns när min lillebror var liten. Hans bästa kompis var från Ghana och hade ett riktigt afro-krull. Min bror ville absolut också ha lockigt hår, så efter MYCKET tjat från broderns sida så tog mina föräldrar honom till en frisör som permamentade håret på honom. Han blev hur nöjd som helst. Jag var dock rätt avundsjuk för jag hade gärna också velat ha lockigt hår, men jag var inte lika tjatig som brodern.

• Annaluskan

TACKTACKTACK! Nu har jag koll på läget tror jag! Det blir nog en locktång med så liten volym som möjligt. Flätor blir det säkert till sommaren, ännu lite kort hår har hon efter att hon klippte sig själv för ett år sedan.

Jo hon har två invandrade afro-skönheter i sin dagisgrupp, samma ålder, och hon är djupt beundrande av deras olika spännande frisyrer.

Jag vill bara klargöra att jag på inget sätt tycker att det är dåligt att dottern vill vara supersöt och barbiedockig. Jag tar gärna lite av det själv. Jag bara förklarade att jag har levt mitt liv utan locktänger och liknande, de senare åren mestadels med en kortklippt frisyr. Jag tycker det är läskigt och nytt och ja... jag behövde lite hjälp bara...

Jättemycket tack alla som tagit sig tid!
    KRAM! 

• Karriis

Man kan klippa sönder en socka och locka håret med den, ingen värme, skadar inte håret och kostar inte mycket.
    Googla "locka håret med socka" så borde det komma upp något

• EllenEriksson
    Lady Namárië skrev 2012-01-01 12:49:12 följande:
    När jag var liten hade min mamma en låda med avlånga "gummikorvar" i rosa och lila. Man värmde hela lådan genom att sätta en sladd i eluttaget, med "korvarna" blev inte heta nog att bränna sig på. Sedan rullade man upp håret på de varma korvarna och vek ihop dem så at de satt fast. När de kallnat kunde man ta ut dem och så hade man tjusiga korkskruvslockar.

Jag har ingen aning om vad den sortens hårrullar heter, men det måste väl finnas att få tag i än idag?
    Åh vad bra det låter!
  • EllenEriksson
    En Ängel skrev 2011-12-31 22:37:51 följande:
    Oj, nu kom inte hela mitt inlägg med. Något fel. Testar igen:

En av de lättaste sätten tycker jag är med en vågtång som denna. Då kan du välja att inte gå för nära hårbotten också. Den här är billig och borde duga:

www.siba.se/Products/Product.aspx?id
    Hittar den inte? Kan du skriva till mig med :)
  • SeTa
    Karriis skrev 2012-01-01 15:05:38 följande:
    Man kan klippa sönder en socka och locka håret med den, ingen värme, skadar inte håret och kostar inte mycket.
    Googla "locka håret med socka" så borde det komma upp något
    Det var en annorlunda metod!
  • ungmamma94

Vätskor och grejer går helt klart bort. Det är ju det värsta du kan sätta i håret på en fyra åring. Att locka lite då och då är ingen fara sålänge det inte blir en vana att göra det var dag.
    Finns billiga locktänger att hitta nästan var som. Hade ju varit bra med en som man själv kan ställa in graderna på så det inte är allt för varmt om hon har känsligt hår.

• Lenora
    Annaluskan skrev 2012-01-01 13:39:55 följande:
    TACKTACKTACK! Nu har jag koll på läget tror jag! Det blir nog en locktång med så liten volym som möjligt. Flätor blir det säkert till sommaren, ännu lite kort hår har hon efter att hon klippte sig själv för ett år sedan.

Jo hon har två invandrade afro-skönheter i sin dagisgrupp, samma ålder, och hon är djupt beundrande av deras olika spännande frisyrer.

Jag vill bara klargöra att jag på inget sätt tycker att det är dåligt att dottern vill vara supersöt och barbiedockig. Jag tar gärna lite av det själv. Jag bara förklarade att jag har levt mitt liv utan locktänger och liknande, de senare åren mestadels med en kortklippt frisyr. Jag tycker det är läskigt och nytt och ja... jag behövde lite hjälp bara...

Jättemycket tack alla som tagit sig tid!
    KRAM! 
    Vad bra att du fick tips här. Övning ger färdighet och det finns många videor på youtube om det hela. Locktänger ger snyggast resultat även om jag själv aldrig skulle våga mig på det med min tre-åring som inte kan sitta still i ynka 5 minuter.

Lycka till! 
  • Essence

Gå in på www.youtube.com och sök på "curling iron" så får du upp massor med tutorials över hur man lockar håret med locktänger.

Det finns många värmeskyddande sprayer och sånt som är bra att ha i håret innan man använder sig av locktänger så att håret inte tar sån skada av värmen.

• Esska
    Tygtiiger skrev 2012-01-01 10:40:24 följande:
    När jag var liten och ville ha lockar så flätade mamma mitt hår i många små flätor (typ sex - åtta stycken) när håret var vått och så fick jag sova med det. Då var det vågigt på morgonen och jag var lycklig. Det kanske är lättare?

(Och jag var en pojkflicka men med långt hår men jag ville ha lockigt hår ändå, jag. Man vill ju ha det man inte har.) 
    Så gör jag också på min 5-åriga tjej, Brukar göra det när håret är halvfuktigt (efter det att hon har tvättat håret) och så får det torka över natten - då håller det ganska länge
  • Badfantasten

Min dotter önskar ofta i perioder ett hår fullt av lockar.

Ibland sover hon i flätor (bästa inbakade) och på morgonen har hon ett fint lockigt hår.

Svar på tråden Locka håret på min 4-åring... Någon expert?