Inlägg från: angio101 |Visa alla inlägg
  • angio101

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Nycklar och räkningar på köksbord och liknande ser jag som en Room Rescue, dvs en snabb undanplock medan clutter mera är alla grejer som översvämmar våra skåp och lådor så att det inte finns plats för de nödvändiga sakerna som vi faktiskt använder som därmed flyter runt i högar på alla plana ytor i hemmet.

Det är alla sparade kläder i fel storlek (små eller stora), alla gamla leksaker/böcker/CD/DVD som barnen inte leker med längre, alla gamla skolpapper som du inte har tittat i sen gymnasiet för 15 år sedan, gamla vykort från mormor när hon var på Mallis när du var fem etc etc

• angio101

trialversionen kostar inget, sen kan man köpa till en "key", kommer inte ihåg vad den kostade, men inget jag direkt tyckte var dyrt.

Appen är inte från Flylady, men bygger definitivt på samma principer.

• angio101

igår drog jag fram spisen och rengjorde bakom och runtom. woohoo!! Det är nåt jag har gått och tänkt på i säkert ett halvår (ja, jag hatar att göra rent ugn och spis) och faktiskt inte gjort sedan vi flyttade in (april-2011). Det tog en halvtimme.  Den här spisen är så mycket lättare att flytta än den i min förra lägenhet, så nu kanske jag kommer igång och städar bakom en gång i halvåret.

I helgen hade vi främmande och som vanligt (lär mig väääldigt långsamt) blev det halvt panikstädning på förmiddagen samma dag som besök, MEN en skillnad var att jag faktiskt tog mig tid att lägga tillbaka saker på sin plats eller slängde det som skulle bort istället för att skjutsa ner allt i påsar och in under sängen. Babysteps och FLYwashing funkar...

• angio101

idag har jag svabbat köksgolvet, nåt jag vanligtvis drar mig för och gör alldeles för sällan för en familj med två slabbiga barn underr 3 år. Tog tolv minuter from jag fick upp stolarna på bordet och började sopa. Dessutom så PLOCKADE JAG UNDAN EFTER MIG DIREKT, golvmoppstrasan på tork och moppen på sin plats.

Jag har varit med itråden från start och hittade Flylady hösten 2010. Det som funkar bäst är att köksbänken är röjd nästan varje dag och jag röjde rejält bland mina grejer när vi flyttade våren 2011. Nu fylls det på med barnsaker istället...

Vad jag märkt är att de ställen där jag faktiskt röjt, organiserat och märkt upp (á la Linn77) håller sig lättstädade.

Hotspotsen byter plats, men det känns som om de är mindre.

Vi har gemensam tvättstuga, så tvättar ca 1 gång i veckan och jag har blivit bättre på att få in den rena, vikta tvätten i lådor och skåp (annars blir den utriven och strödd över golvet av mina nyfikna småmonster).

Mitt mål för i år är att få in en fungerande dagsrutin och S&S

• angio101

sholof: vad är det för julost? Den klassiska julosten (den röda kulan, edamer) blir tyvärr inte så bra i gratäng, smälter konstigt.

• angio101
    Kraftverk: hushållshygien: toapapper, schampo, diskmedel etc köper jag på ÖoB. De har "mina" märken (Yes, Lambi, SunSilk, Natusan) eller på Willys o Coop när de har ordentligt extrapris. Tex så brukar jag köpa säckar/balar med toa/hushållspapper (Lambi/Edet) (40/20pack tror jag) när de kostar 99 kr med medlemskort. Det är mindre förpackningar i den stora säcken (8/4pack) så en liten förpackning stannar uppe i lägenheten, resten åker ner i källaren

Det lönar sig att veta vad "normal"priset på skafferivarorna är per kg/liter/rulle i din favoritaffär, så att du kan se om extrapriset verkligen är ett extrapris jämfört med vardagspriset. Vi har skrivit upp det i ett Excelblad, som fyllts på under åren

Nu vet jag inte vilka butiker du har inom rimligt avstånd, men jag handlar mycket på Willys, Lidl, ÖoB, förrutom IcaMaxi, CityGross, Hemköp och Coop. Jag läser också reklambladen och väljer utifrån dem vad som ska inhandlas och var. Nu har jag alla dessa affärer relativt nära och kan ta mig dit kommunalt utan alltför mycket strul, därför plockar jag russinen ur kakan.
  • angio101

Idag får bli en crisis clean dag. Hela familjen har varit sjuk i omgångar sen i onsdags, maken ligger fortfarande och hemmet har varit sista prio.

Julen är fortfarande kvar, inte granen men allt annat pynt.

Vi åker utomlands i övermorgon och det vore så trevligt att inte komma hem till ett bombnedslag (mer än vad packning brukar ge).

15 min disk avklarade, nu mot de rena, vikta kläderna.

• angio101

clas ohlsson har en variant av lådavdelare som man bygger själv; knipsa av i rätt längd och haka i varandra.

www.clasohlson.com/se/L%C3%A5davdelare/34-3616?LGWCODE=343616000;83823;4797&gclid=CMS9-4TunMECFaIMcwod3ygA8A

eller artikelnummer 34-3616

Jag har använt den till att organisera min låda för "köksredskap som inte är ätbestick". Vanliga "färdiga" bestickslådor från IKEA, Åhlens etc hade aldrig rätt mått för att det skulle bli bra.

Jag har sett ett annat tips att använda lego till att bygga en platsbyggd avdelare

• angio101

silverputs: varmt vatten, bikarbonat och aluminiumfolie. Lägg Al-folie i en glasskål, häll på bakpulver och lägg i det du vill putsa, häll på hett vatten, låt svalna.

www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article2495688.ece

med ett större föremål skulle jag nog ha i en 2-3 msk bakpulver/bikarbonat i det heta vattnet och sedan lägga i det, flytta runt lite då och då för att få hela föremålet täckt.

Brasklapp: funkar inte bra på nött nysilver.

• angio101

Darimna: Kan det vara en möjlighet att laga lite mer mat, säg 4-6 portioner, varannan dag och äta i två dar? Laga mat en dag, diska nästa dag?

Annars vad jag brukar göra för att tackla diskberget är att jag diskar under reklampauserna, jag hinner 5-6 saker/paus, och jag kan använda tiden som jag tittar på TVn att blötlägga nästa sak att diska.

• angio101

Darimna: Jag började med FlyLady för 5-6 år sedan och måste fortfarande starta om med babysteps regelbundet. Disken är för det mesta gjord samma kväll och jag har blivit bättre att få undan kassarna med ren tvätt efter tvättstugan samma kväll men that's it!

Får inte in SoS, veckostädning (blir fortfarande oftast innan vi ska ha gäster), det är skitsvårt att rensa ut, MEN jag vet också att när jag väl börjar om så blir nån liten rutin liiite bättre, här är det mysteg som gäller och mitt fokus ligger definitivt mest på diskbänken och köket.

ge inte upp, det är så värt det, bara att få in tänket att 15 minuter gör en skillnad har hjälpt mig mycket.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!