Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

060810 skrev 2013-01-06 17:29:50 följande:
    Idag blir det inget städat här.
    Får man smita undan städningn när man är sjuk??
    Orkar knappt sitta upp så det är ingen liten förkylning jag åkt på utan nåt värre...

Hoppas orka mer imorn men idag blir det inte gjort något. 
    Ja, det får man! Om man är ensamstående med tre barn med speciella behov BEHÖVER mn skippa en del när man själv är sjuk. Herrejissanass, jag med två barn och en karl skippar en hel del när jag är sjuk!
  • SockerStinn

Granen och tomtarna borta. En tårta i kylen. Återvinningen inlämnad. Lite saker inhandlade. Adventssakerna får städas bort nästa helg.
    Rutiner; Bäddat direkt, börja dagen med frukost -oops, jag låg och drog mig för länge idag igen! Sen dusch. S&S i båda badrummen, 2 maskiner tvätt,  Hon har hållits ren hela dagen och jag har rensat bort en hot-spot.

Inte så illa ändå, har hunnit med lite fast jag tycker hela dagen bara försvunnit. Hade varit riktigt nöjd om det inte vore för ett felköp, grrr. Läggdags! Imorgon ingen RUT för jag ska vara hemma med barnen. Får ta en Home-blessingHour! Har tjuvstartat med dammsugning av BV inför att vi ska ha gäster över, resten får göras när de har åkt hem.  

• SockerStinn
    Pallas skrev 2013-01-07 14:59:05 följande:
    Lilla gula bilen lagad - LIKE A BOSS!

Nu: lite lunch, sen rida. Sen ska jag decluttra klart byrån i köket så jag sen kan njuta av att köket är ett steg närmare fint! 
    Bra jobbat! En sstor grej bort från "att göra" 
  • SockerStinn

Dagens nya vana: Today we are going to add a new habit to our before-bed routine. Tonight, before you hop in bed, I want you to pick out what clothes you are going to wear tomorrow. You can lay them on a chair, on a shelf, or hook in the bathroom or on a hanger on your door knob.

Den har jag iaf klarat det senaste året. Förutom på helger, så det blev nytt för mig idag att förbereda även på en söndag. 

Imorgon dags att ta sig an controljournal: Today, go find an old three-ring binder and just put some looseleaf paper in it. Then, at the top of one page, write Morning Routine, and on the top of another page, write Before-Bed Routine in pencil. This is a working document; do not allow your perfectionism to interfere with the process! Now you can write your simple routines on each page.

Hmm, jag som tänkte ta tag i lite annat. Jaja, den behöver uppdateras så jag för väl börja med det imorgon. 

• SockerStinn
    3bairns skrev 2013-01-08 13:02:09 följande:
    Sockerstinn: Har du en control journal? Vad har du i den? 
    Det jag använder ur den är inköpslista: en lång lista på allt som slltid ska finnas hemma. Har även en för apoteket. Använde även ett tag en matlista där jag hade olika rätter olika dagar att välja på, anpassat efter veckans aktiviteter. Men efter ett tag blev det tjatigt. Sen finns zon-indelningen och vecko-schema, men det har jag slutat titta på. Fick inte till det. 

Men nytt år, nya tag! Ko dock på att jag ska få till rutinerna först och sen skriva upp dem - hoppas det funkar bättre. ANnars får jag börja om igen nästa år igen

Nu går jag och rensar i badrummet ist så jag får plats med trasor för S&S även i andra badrummet! 
  • SockerStinn
    Feline skrev 2013-01-08 21:48:17 följande:
    Hej på er allihop,
    nu har jag försökt mig på Flylady i 2 år och dessutom suttit och följt den här tråden rätt länge och ni är faktiskt hemskt inspirerande och har fått mig att ta tag i det här på riktigt.

Det tackar jag för!

En undring hur ni funderar runt det där med zonindelning?
    Använder ni det över huvud taget?
    Vi har ju inte alls  samma antal rum som Flylady, så hur gör man då för att hinna med alla utan att det blir för mycket vissa veckor? Drar ut zonerna över 2 månader istället? Kök och sånt behövs ju verkligen varje månad lite ordentligare (allra helst med 2 barn och smulfobi )
    Ni som har 4 sovrum och 2 badrum och massor med hallar och extrautrymmen - hur gör ni?
    Jag fick inte riktigt ihop zonerna, jag ska göra ett nytt försök. Hon beskriver att har man två vardagsrum å tar man arannan gång. Barnrummen lyckades jag ta samtidigt. Matsal har vi ingen... Det står tt man ska göra en zonindelning som passar det egna hemmet. Jag lyckades bara inte så bra, så jag får göra ett nytt försök helt enkelt. 
  • SockerStinn

Varit onispirerad idag och helt glömt både att decluttra och att ta en hot-spot Skärpning här!

Morgondagens uppgift:

We have already been using our timers for two minutes and now five minutes. Today we are going to learn the power of just 15 minutes. You can do anything for 15 minutes. This is all about getting started and giving ourselves permission to stop when the timer goes off. You cannot restart the timer either. This is not a race to finish in 15 minutes, either! The timer helps to keep us focused on what we are doing.

Now, set your timer for 15 minutes and go gather up all the trash you can find to throw away and put it in the garbage can outside. Then set your timer for another 15 minutes and sit down and put your feet up and read a favorite magazine until the timer goes off.

Det låter görbart  

• SockerStinn
    Ms H skrev 2013-01-09 22:50:28 följande:
    Om man ska plocka skräp (som ska till papperskorgen) i 15 minuter lär man ha rätt mycket liggandes

Det går framåt! Förra året var det ingen som hade det problemet. Men jag tror inte jag kan plocka skräp i mer än 3 min nu, för jag tar allt med en gång. Jag tänkte ta tag i gardinbyte ikväll som ett substitut. Dags att få bort advent nu!
  • SockerStinn

Här går det tröööögt. Behöver nog de där post-it-lapparna ändå Obestämd

Nu är ena gardinen strykt iaf. alltid nått

• SockerStinn

Kom igår äntligen för mig att göra lite hederlig rensning, har inte kommit in i daglig rensning än. Fick ordning i ett hyllplan och fick sen hejda mig så jag skulle orka handla med. Men när veckoplanen, matlistan o inköpslistan var klar var jag helt färdig :( mat.se idag då.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!