Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

skrutto skrev 2013-10-17 21:03:43 följande:

Här har allt vad zoner heter rasat samman. Jag och maken går mest om varandra. Men diskbänken torkas i alla fall varje kväll och i badrummet torkas det varje morgon.

.

Samam som här, jag har inte någon ork eller lust alls att köra på zonerna just nu. Men å andra sidan så plockar vi lite där vi vistas, vi städar av badrummen o köket nästan dagligen. Så hemmet håller sig fint.
    Men jag vill ju in i skåpen o rensa, jag vet ju att där är saker som vi inte vill ha kvar. 
    Vi får  väl bara bestämma oss för när vi ska köra igång igen, o sen följa zonerna o rensa ut så gott det går varje vecka.   
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Pallas skrev 2013-10-17 23:02:23 följande:
    Här finns bilder kvar från det hus vi köpt: portal.diakrit.com/product/play/1482290

Jag såg huset redan när du la ut det på FB.
    Fint!  Gillar det öppna upp o nocken.
    Finns garage oxå, eller var ska du meka? :) 
  • sholof
    81missan skrev 2013-10-19 20:39:51 följande:
    Här håller hot-spot-zonerna i sovrummet på att belamras igen. Sällan jag är därinne så det blir aldrig plockat, bara påfyllt. Hur gör ni med lördagarna, är det familjedag eller panik-städdag?

Nej lördagarna har faktiskt aldrig varit en panikstädardag. Jag brukade innan också städa på fredagar, o då vanlig veckostädning. Men visst händer det även nu att jag städar lite på helgerna.

När det är sovrumsvecka så tar jag även barnens sovrum om jag orkar. Men sen har vi också ett väldigt litet sovrum, med inga hotspots alls. Men just denna veckan tänkte jag gå igenom min garderob igen för där finns kläder som jag nog inte använt sen vårens utrensning, plus att sommarkläderna fortfarande tar upp plats.   
  • sholof

Jag har också blivit mycket bättre på att just slänga kuverten direkt när jag har öppnat en räkning.
    Det är faktiskt många små saker här i hemmet som görs mycket fortare just för att jag tänker DING också :)

• sholof

För ganska länge sen, typ 1 år sen köpte jag en bok som heter Hilda & Wilda skapar ordning i hemmet. Men sen hoppade jag på flyladys zoner istället.

Men nu för att få en spark i rätt riktining tänkte vi faktiskt följa deras råd o ordning på att rensa ut.
    Deras bok börjar passande nog med att rensa ut kläder, och allra först underkläder som enligt dom brukar vara det lättaste.
    Så det passar ju bra när vi ändå är i sovrummet. 

Någon annan som sett deras bok?      

• sholof

Välkomna!

Ja det är väldigt bra att få in de små vanliga rutinerna så att de sitter. Då blir det enklare att iaf följa dom när man inte orkar.  

• sholof
    Tiiara skrev 2013-10-23 18:31:59 följande:
    Såg att någon skrev något om en bildtråd.. var finns den? Får man inte lägga upp bilder här?

Självklart får man lägga upp bilder här, bara trevligt att få se om man göra några utrensingar m.m.
  • sholof

Här har jag oxå veckostädat hemmet lite snabbt fast jag saknade ork.
    Jag kör inte så mycket zoner när jag inte orkar eller har lust, då gör jag bara det som måste....köket, tvätten osv 

• sholof
    skrutto skrev 2013-10-25 15:44:35 följande:
    4-åringen är ganska bra på att plocka själv, men lillebror som bara är ett tolkar än så länge frasen "lägg den i sin låda" som "lägg den på valfritt ställe du tycker känns bra, t.ex. i toaletten"  

Då skulle jag satsat på en leksakslåda åt ett åringen, placerad på ett strategisk plats så att han kan hjälpa till att plocka upp. Vissa dagar räcker det väl bra med att stöket på golvet iaf samlas ihop på ett ställe. :)
  • sholof

Jag har inte direkt någon pärm, men har skrivit upp våra rutiner som vi sen håller på att ändra så att de ska passa oss bättre. Plus att vi mer ska bestämma vem som ska göra vad....så inte jag gör allt i zonen som det lätt blir annars om jag inte säger till honom vad jag vill ha hjälp med.

Tror din plan för WHB ser bra ut. Det ska ju som sagt vara en på ytan städning när det gäller dammsugning o moppning. Så det verkar rimligt.

När jag veckostädar brukar jag göra följande:

Ta bort mattorna
    Damma i vardagsrum o fria ytor som vi passerar ofta
    Byta sängkläder i 2 av sängarna
    Ta ut sopor och återvinning
    Dammsuga
    Moppa golvet i kök, badrum, hall (kanske inte varje vecka men vid behov)
    Torka av speglarna om det behövs.      

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!