Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Ms H skrev 2014-01-05 19:28:44 följande:

Är det nån som har koll på den kommande veckans missions? Jag tänkte att jag skulle göra ytterligare ett försök att hänga på de missions det finns behov av att genomföra här hemma...

Vilken zon är vi i egentligen?

Jag kollar på flylady o där så menar dom att vi är i zon 1, entren, verandan o matsalen. Trodde vi skulle till zon 2 nu, köket...men jag kanske är lite fel på det. :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Glöm vad jag skrev...när jag kollade mina mail så står det ju att vi ska till köket. :)

• sholof

Tror de missat att ändra till nästa zon när man skulle kolla missions.

Men ja, köket blir perfekt denna veckan. Vi behöver städa ut julen lite o rensa upp i skåpen. Måste kolla genom kylskåpet så att ingen mat ligger o gömmer sig där nånstans efter julen o alla kalas.

• sholof
    mrsIce skrev 2014-01-06 14:52:52 följande:
    Årets första declutt är klar! Tog tag och rensade en kökslåda som inte blivit rengjord sen jag flyttade in till maken i hans hus 2006. Slängde bl.a. en busstidtabell från 2004 :-/

Ja men då var det ju på tiden.

Idag har det städats i frysen, slängt lite o rensat upp bland resten. Utifrån den har vi nu skrivit en matsedel för 2 veckor framöver.
    Jag ser fram emot att slippa storhandla denna månaden utan enbart köpa till lite småsaker, o så mjölk, frukt o dyl.

Idag rev jag också ner julosten, som vi inte tyckte om. Det blev en del påsar till frysen som blir perfekt när vi ska göra gratänger osv.
  • sholof
    angio101 skrev 2014-01-06 16:37:04 följande:
    sholof: vad är det för julost? Den klassiska julosten (den röda kulan, edamer) blir tyvärr inte så bra i gratäng, smälter konstigt.

japp en röd julost....fast den smakade inte edamer eller den där andra vanliga smaken :)
    Men går den inte till gratäng så funkar den iaf i ostsåsen eller?
    Någon användning kan vi nog ha den till.

Idag bakade sambon hamburgarbröd eftersom vi ville prova vår hamburgarpress vi fick i fredags.
    Plus att där var många hamburgare i frysen men inga hamnurgarbröd.

Når vi däremot hade i överflöd i frysen var korvbröd?!?!!! Fattar inte varför vi sparat på så många. :)
  • sholof
    Fantasia78 skrev 2014-01-06 17:46:25 följande:
    Strö över lite riven ost när du lägger ihop hamburgarna. :) (Istället för en skiva cheddarost.)

Jag skulle tro att osten går alldeles utmärkt till gratänger. Glad

vi strödde faktiskt över lite ost på hamburgaren. Osten smakade betydligt godare som riven en hel.... konstigt.

Det var en stor ost så det är iaf bra att vi får användning för den istället för att slänga den :)
    På köpet fick vi lite mer plats i kylen
  • sholof
    Ms H skrev 2014-01-06 18:22:36 följande:
    Hmm, plats i kylen är INTE mitt problem.

låter härligt.
    Men just nu, efter jul o nyår o alla kalas o fester så är där äntligen lite plats över i kylen. Jag är glad vi har ett uterum där vi har kunnat förvara en del mat o dryck ;)
    Nästan alla rester är faktiskt borta från vår kyl också...
  • sholof
    hon mot strömmen skrev 2014-01-07 19:29:25 följande:
    90 minuters snöskottning av tung blötsnö blev ett ordentligt pass efter jobbet. Nu mat och potatis sedan dammsuga, torka golv och lägga på mattor får räcka idag.

puh, här kommer vi nog inte få någon snö alls känns det som. Rena rama höstrusket istället.
  • sholof
    SockerStinn skrev 2014-01-08 21:51:55 följande:
    Kylen rengjord invändigt idag. Välbehövligt precis som alla annan städning jag gjort denna vecka.

Ingen kyla här heller, hoppas den kommer snart så jag får chans att frosta ur frysen. Får börja planera matlista efter vad som är i den nu så det inte är för mycket mat nästa gång det är köks-zon, för har det inte blivit kallt tills dess så tar jag det då ändå. Går ju knappt att få igen facken nu!

Hade velat torka av hyllplanen i kylen varje månad istället för att ta ut och diska en gång om året. Men det är ju hopplöst att få rent med bara trasa på en kall yta. Vad använder ni?

Min tanke är oxå att frosta av frysen så snart vi får kyla här...men än sålänge ligger det stadigt på plusgrader. :)
    Men vi har skrivit matlista med tanke på att tömma frysen och än sålänge går det bra, 2 dagar har vi använt mat från frysen :)

Jag torkar oxå av med trasa i kylen vid behov. Skulle det behövas mer så tar ju ut just den hyllan som behövs o diskar den
  • sholof
    Luktärten skrev 2014-01-08 23:41:42 följande:
    Jag plockar också ut hyllplanen och diskar i ljummet vatten med Yes. Brukar bli bra även om man får vara lite försiktig så att man inte slår sönder dem.

Projekt kyl och frystömningen går bra. Fisk och köttfärs för matlagning imorgon resp. fredag är framplockat ur frysen. Hittade även en burk med knäck i kylen när jag röjde runt. Borde inte äta, men är det kyltömning så är det...

Vårt sista julgodis tog slut i fredags, o även nästan alla chokladaskar vi har fått :) Så nu har vi nästan bara gdis hemma till barnen o lite lite vanliga choklad om det verkligen skulle knipa. Nu ska det bli ändrade bullar på vad vi stoppar i oss.

Jag planerar att ta en städrunda på fredag så jag inte släpper taget helt. Det är fortfarande fint efter förra veckans finstädade...men nu när vardagen börjar igen så går det snabbt utför :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!