Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

lilla Vilda skrev 2014-01-14 15:02:16 följande:

På tal om granit har vi en månadskalender därifrån med sex fält per dag, för oss blir det ett för varje person, ett för projekt/övrigt och längst ut skriver vi upp alla födelsedagar. Längst ner på kalendern finns det en plastficka där vi lägger papper som ska åtgärdas, räkningar och bonuscheckar/presentkort. Funkar bra för oss men om man är många i familjen eller har flera aktiviteter per dag är den nog lite liten...

Och på tal om inspiration - var är Linn?? Jag saknar hennes inlägg både här och på bloggen...

Jag har en sån där familjekalender med 6 fält per dag. och den funkar bra för mig, men inte resten av familjen ;) Känns som att det är jag som ska ha koll på allt.
    Förra året så hade jag 2 barn på 1 fält o fick då över 2 fält för övrigt. I år så gav jag alla medlemmar i familjen vars ett fält o då blev kalendern fylld...... och efteråt kom jag på att det hade kanske varit bättre o ha kvar det som innan för då hade matsedeln också fått plats.... jaja lätt o vara efterklok.

Och jag har ju faktiskt magnettavlan i hallen där det får plats plus att det kanske kan vara liiiiite lättare för resten av familjen att kanske undra om det händer nåt speciellt i veckan. :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    lilla Vilda skrev 2014-01-15 13:05:40 följande:

Ja, det är klart att den vi har är mest för min skull, mannen bryr sig knappast om vad som står där. Barnen är för små för att ha roliga aktiviteter än men sen är nog en annan tavla för att påminna om sånt bättre.
    Ska kanske planera in en bra sån plats i nya hallen vi ska bygga under året...

Ännu en anledning att älska tråden - man får tips man inte ens visste att man behövde! Tack för (den kanske omedvetna) hjälpen Sholof! :)

Skoj att man kan vara till hjälp och tipsa andra.

Just att tavlan sitter i hallen underlättare ju lite när man är på väg ut. Våra minsta killar kan inte läsa än, men de kan ändå se lite vad som händer då de vet vad som brukar stå där :)
    Men på den så skriver jag bara upp sånt som gympa, sim, utflykt
  • sholof
    spökplumpen skrev 2014-01-15 22:22:06 följande:
    Jag har inte gjort något alls hittills denna vecka. Känner mig helt energilös. Hihi men husmorstestet gjorde jag och fick full pott. För tillfället känner jag mig alldeles yr och varm och halsen gör ont. Men jag tänker gå och sova mig frisk. Basta!

Krya på dig!

Här är en till som inte gör många knop, jag mest sover, eller vilar :)
    Orkar inget just nu o prioriterar mig själv just nu.

Fast till helgen så....då ska vi städa ut julen, jag lovar :)
  • sholof

jag brukar för det mesta köra WHB på fredag, av den enkla anledningen att jag har mest tid över då :)
    Men om jag istället planerar in den en kväll, typ torsdagen så hjälper ju mannen till också, så jag kanske får ändra på min rutin lite.

Barnen hjälper till så pass att de städar sitt lekrum när vi säger till dom och bäddar sina sängar på helgerna. De plockar också undan sina kläder varje dag, när jag har påmint dom några gånger ;)

• sholof

lilla Vilda: tyvärr har jag inga tips att komma med.
    Jag tycker precis som du att allt som blir gjort i huset är lika mycket värt, sen finns det sysslor som är mindre roliga att göra.

Idag blir det en dag hemma med barnen....antingen håller 5åringen på att jävlas med oss, som det trots-monster han är. Eller så är han magsjuk....svårt när man inte vet vilket *S*

Men det är ett skitväder ute och så det passar bra att ha båda hemma. Så idag ska jag försöka städa undan julen, och städa lite allmänt. Vi har lyckats få några hotspots sista 2 veckorna. Sen ska jag  fixa till i hallen så att kalendern och alla papperna från skola o dyl blir sorterade.

• sholof
    mompan skrev 2014-01-17 09:38:35 följande:

Tips: Min brorsa ritar bilder som barnen vet vad de betyder, och stryker över den dag som varit, Då har barnen lite koll på dagen även om de inte kan läsa.

Smart! Har tänkt tanken själv...men inte gjort det dock.
    Kanske barnen själva ska rita bilderna....så att de verkligen ser och tänker på det varje gång :)

Iaf så håller jag på att städa upp på sekretären som är i hallen, och ska rensa tavlan. Så börjar vi om från början för att få det att fungera bättre, kan ju inte vara meningen att det bara är jag som ska komma ihåg allt eller?!? Oskyldig
  • sholof

Har småplockat hela dagen, hittar lite julsaker här och lite där :)
    Barnens julpynt fick åka ner i vars en papperspåse, det som är värt o spara på. Deras julpynt som varit i deras rum och lekrum kommer få en egen låda i år, så att allt är samlat på en gång.

Jag har däremot inte packat ner det andra julpyntet utan bara samlat ihop det. Mannen får bära in jullådorna imorgon så får vi gå igenom det vi inte har använt i år, finns nog en del vi kan göra oss av med.

Sen har jag veckostädat hela huset och sista tvättmaskinen går för fullt.
    Så sen har jag bara kvar att vika några maskiner tvätt...men det går fort när man väl börjar :)

Nu så kan jag snart hålla helg!

• sholof

oj vilken aktivitet det har varit här i helgen.. :)
    Själv har jag bara legat i soffan o myst i det hemska vädret förutom en storhandlingstur till affären o ett kalas ute för en av våra killar :)

Det går faktiskt väldigt bra med vår frystömning, vi har nu koll på vad som finns i den, och vi har ätit en hel del redan. Vi har även plan för en del av sakerna de närmsta 2 veckorna.

Så när vi handlade så köpte vi enbart sånt som vi vet att vi användet ofta och som därför tar slut fort. köttfärs, kyckling o fisk. Vi behöver snabblagande rätter för att vardagen ska funka.

Så vi skriver matsedel nu för ca 2 veckor så får vi se hur ofta vi handlar. Men jag märker iaf stor skillnad på  om det är jag eller mannen som ska laga mat. Jag skriver upp mina vanliga favoritrecept medans han har jättemånga ideer som jag låter honom laga de dagar han ska laga. :)

• sholof
    Luktärten skrev 2014-01-21 22:25:50 följande:

Ibland behövs en nystart eller miljöombyte för att saker och ting ska ändras. Go Pallas Go!!!

Ja jag hade faktiskt inte haft något emot att få packa ihop våra saker och flytta. Jag hade kunnat och viljat sortera bort allt jag inte vill ha när jag hade packat. Det har jag inte haft ork eller lust till andra gånger jag flyttat. Jag har flyttat med mig en del kartonger helt i onödan sen den dag jag flyttade hemifrån... En liten del är nu bortrensade men en del kommer nog inte försvinna förrän den dag vi flyttar.
  • sholof
    Ms H skrev 2014-01-22 09:19:30 följande:
    ...eller så gör du ett mission av det, bestämmer dig för att rensa 10 minuter per dag eller en halvtimme varje onsdagkväll eller vad som nu passar. Det kommer inte dröja alltför länge innan resultatet märks tydligt =)

Låter som en bra ide....men, ja jag får ju inte tummen ur.
    Har iaf lyckats ta mig ut på promenad 2 dagar i rad nu, så skönt. Så det är mitt mission just nu, att gå ut o få lite ljus o motion.

Men jag har själv tänkt tanken innan att planera in §-1 timme i veckan för att rensa och städa i veckans zon. Förrådet får vi ta sen i vår.....o carporten. Där står fortfarande kvar saker som vi rensade ut i höstas. Men sen blev det kallt o vi orkade inte *S*
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!