Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

hon mot strömmen skrev 2014-02-28 18:47:12 följande:
    I den här tråden misslyckas vi INTE! Saker och ting har sin tid. Här gläds vi åt det vi HAR gjort och är NÖJD med detta. Med det resonemanget hör du inte hemma här. 

Precis, man ligger ju aldrig efter :)

Här blev hemmet färdigstädat till slut, förutom badrummen som mannen får ta imorgon, och så har vi tvätt att vika. Men känner mig väldigt nöjd med dagens insats.
    Känns som att vi kan hoppa på zonerna nu i mars
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Välkommen alla nya och nygamla! :)

elinaehn skrev 2014-03-02 06:14:37 följande:
    Länge sen jag var här. Hej igen:)

Mitt nuvarande projekt är rensa o städa skåp o lådor jag ofta är i. Det är underbart att glädjas åt det städade sen var gång jag går dit.
    Diskbänken däremot... Snälla motivera mig?
    tänk dig nöjet att vakna upp och gå ut till ett rent kök utan en massa måsten. Det är värt de få minuter det tar på kvällen för att få känna tillfredställesen på morgon.

Tack vare min insats i nästan hela huset i fredags när jag dammade och plockade undan så har vi i helgen hunnit få rent resten av huset. :)
    Igår skrubbade mannen badrummen medans jag tog hand om all tvätt som skulle vikas. Idag har vi storhandlat och tvättat alla golv.

Vår nya rutin för i år är att storhandla varannan söndag, den helgen då vi är barnfria. Vi känner att det blir för jobbigt i veckorna att handla själv. Den helgen vi har våra 4 killar här vill vi inte hålla på med sånt, o i veckorna har vi alltid iaf 2 av barnen här....
    Vi får se hur det funkar att bara handla varannan vecka, det tar lite tid att veta ungefär vad vi behöver av allt...
    En fördel att köra laktosfritt är att de mejerivaror alltid har längre hållbarhet så det är inga problem att inte handla oftare. Det enda är kanske grönsaker o frukt...
  • sholof

Vad flitiga ni är, skoj att följa. Så får man lite inspiration själv att göra lite extra.

Jag tror att jag satsar på hotspoten som växer i köket.... Vi kan nog plocka bort en del av förkylningsmedicinen som ligger över halva bänken. Det är ju faktiskt bara jag som är lite förkyld fortfarande. :)

• sholof
    Divahd skrev 2014-03-04 21:44:36 följande:
    Hotspoten i köket är enorm här känns som ett oöverstigligt berg av papper... svårt det där med papper att sortera i pärmar är så himla tråkigt och vem tittar i pärmen sen?! ingen... men jklar om man behöver ett viktigt papper då går det inte att finna nånstans och inte vågar man kasta allt för rätt vad det är så behövs det pappret man just kastat en vecka sen. Kvitton vad gör ni av kvitton? Jag har löst det så att jag har en skokartong full med kvitton utifall att. Men när det väl gäller så hittar man inte just det kvittot man behöver. Ser ni nån som ligger begravd under ett berg av papper och kvitton i ett kök så vet ni vem...

Jag har oxå en mindre låda där jag lägger våra kvitton i som vi måste spara. Fast det var ett bra tips att skriva på kvittot vad det är det gäller.

Jag slänger nog många papper, men har en del i pärmar o en del sparar jag bara i en vanlig mapp. Men jag är verkligen dålig på att inte lägga posten direkt där den borde vara, så istället hamnar den i köket var dag. Det är en av sakerna vi måste jobba med, att posten ska läggas på rätt ställe direkt.
  • sholof
    mompan skrev 2014-03-08 10:54:01 följande:
    Jag är klaaar! Tjoho! Mejl med sammanställningen är skickad till syskonen och nu ligger bollen hos dom istället för hos mig! Idag är jag en DOER! :) 

Bra jobbat! Tog förmodligen inte lika lång tid som du tänkt dig från början, och nu slipper du den bördan :)
  • sholof
    Divahd skrev 2014-03-08 11:12:07 följande:
    Kampen mot lössen fortsätter. Har köpt tea-tree oil få se om det funkar. Fick jaga de hade inte på apoteket och inte på body shop men på hälsokost hade de. Tog själv lusmedel i förrgår igen då det kliade som faaaan och jo visst dog det löss igen! Kom massor med döingar på kammen. Sen har jag fortsatt med tea-tree oil i balsamet och kliandet har faktiskt slutat. Tror lusmedlen på apoteket är totalt värdelösa det kläcks ju nya hela tiden. Nyss har jag hjälpt dottern med hårtvätt och kamning och tea-tree oil. Det positiva är ju att nu vill hon duscha varje dag och kamma håret. Förut fick man bråka på henne för att hon skulle duscha och kamma håret ville hon inte för hon är håröm. Om ni får löss tänk på att tea-tree oil får inte användas av gravida och inte på barn under 2 år.
    Vikt en jättehög med ren tvätt igår och strök alla dotterns kläder och la in i byrån. Ställde in en byrå i hennes rum som jag ska fylla med småkläder. Ställt ett akvarium vi fått på den och idag ska vi köpa innerfilter, sand och växter och starta den.
    Sinken fick ett bakslag igår då äldsta grabben hade magsjuka så vägrade han ta bort sin disk. Men det gick fort när jag väl kom igång. Nu behöver jag bara shina den två gånger om dagen morgon och kväll och det tar 1 min varje gång. Dagens projekt åka o handla akvariegrejjer och handla brillor till karln. Hans brillor har gått sönder skalmarna har trillat av så nu får han hålla i dem för att kunna läsa.

I barnens skola går det löss titt som tätt tycker jag....helt sjukt. Mina killar har ännu inte fått det själva, så vi har sluppit den processen. Men om eller när vi väl får det ska jag tänka på tea-tree oil :)
  • sholof

åh, jag fastnade ju vid datorn istället för att städa nu när alla är iväg och jag har huset för mig själv :)

Fast blir bara en snabbstädning, för sen ska jag passa på att njuta av det underbara väder vi har fått idag. :)

• sholof

Vet faktiskt inte när jag tvättade våra täcken o kuddar sist.
    Barnens brukade innan bli med jämna mellanrum när det hände någon olycka eller det var sjuka. Men inte ens den naturliga anledningen har vi kvar då det sällan händer nån olycka *S*

Men jag får nog skriva en att göra-vår-städ-lista känner jag.

Vi har idag städat ur och fått ordning på uterummet. Det är så lätt att ställa saker där så länge när det är vinter. Så granarna eldade vi idag upp o allt annat åkte ut så vi fick dammsuga o fixa. Så skönt att fått ordning på det nu när vi har så fint väder.

• sholof
    Wilowa skrev 2014-03-09 17:05:13 följande:
    Solen gav verkligen energi! Solig

Visst är det underbart med sol. Äntligen är våren här!

Vi tog även en runda i trådgården och rensade bort lite dött ris och hittade lite fler vårblommor som faktiskt blommar för fullt. :)
  • sholof

Om solen håller i sig så måste vi ta tag i vår carport... Vi sorterade vårt förråd sent i höstas, sen blev det skitväder så vi kom aldrig iväg till återvinningen. Så vi har nog några lass dit så vi kan få ordning, och kanske kunna rensa mer från förråden *S*

Vilken zon är vi i nästa vecka? Jag har ju plan på att hoppa på zonerna igen, men skjuter fram det istället... Men nån dag så... :)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!