Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

81missan skrev 2014-04-22 21:12:25 följande:
    Min man är rätt duktig på att hålla köket i schack, ibland är det helt rent och i andra fall så blir jag något mer motiverad att städa när jag ser att han faktiskt gjort något. Nu är han föräldraledig, ska bli spännande att se vad som händer då. Idag var första dagen och då hade han kört en tvättmaskin, bråkat med maskinen och senare på em fixade han middag *2. Visst var det saker som jag önskat han hade gjort, men det visste ju inte han.

Vi har fortfarande inte pratat om uppgiftsfördelning eftersom han inte alls är intresserad av det. Hur ska jag göra? Jag kan välja att "tvinga" honom vilket ju inte gör något bättre eller så kan jag välja att låta det bli som det blir...

Det är lite klurigt eftersom han jobbade 100% och jag har bara 70% vilket gör att jag inte är lika trött när jag kommer hem. Jag trivs med jobbet, det gör inte han. Det innebär rent konkret att han är jättetrött när han kommer hem men jag är ofta ganska uppåt.

Förstår att det är lite klurigt det där. Men det viktiga är att han vet vad du förväntar dig av honom, ni borde prata igenom det så att han är med på banan. Tycker han något annorlunda så kanske han har en bra anledning för det? Då kanske det är en av sakerna som du får göra när du kommer hem.

Men när mina barns pappa var hemma så skulle han se till så att hemmet flöt på precis som det gjorde när jag var hemma. Fast jag fortsatte ta hand om tvätten. Då jobbade jag oxå bara 80% medans han hade jobbat 100%
    Man kan inte förvänta sig att han är intresserad av att rensa ut och fixa som man själv skulle vilja göra.
    Sen är det kanske ett större steg för honom att vara pappaledig än det var för en själv att vara mammaledig.... Så han kanske ska fokusera på barnet, och det grundläggande i hemmet i första hand.
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

vilket härligt väder vi har fått.....här spenderar man inte mycket tid inne och städar :)
    Nackdelen är då att vi ändå lyckas skita ner i köket....

Imorgon tänkte jag tar en runda WHB inför den kommande långhelgen. Behöver bara en spark i baken först :)

• sholof
    vallakra skrev 2014-04-28 18:40:28 följande:
    Fixade till altanen igår och använde mig av "less is more"-tänket även där. Det blev superbra! Jag kan inte begripa att några småsaker kan få det att kännas rörigt.

Jag sparar en del även där... Borde rensa bort en del saker så vi får mer lugn o harmoni :)
  • sholof
    Phillippa skrev 2014-04-30 19:14:21 följande:
    Jag har avsatt en byrålåda i hallen för alla papper. Bara att dra ut och lägga i post som ska kollas senare som t ex viss reklam, rabattkuponger mm. Räkningar som ska betalas lägger jag i en plastficka i samma låda. Det är skönt att sedan bara kunna stänga och slippa se alla papper. En snygg låda kan man ju också ha någonstans i hallen om man inte har en byrålåda till övers.
    Smart, ska fundera över om det kan funka här...
    Räkningarna har vi reda en plats för men alla andra papper brukar hamna i en hög i köket...
  • sholof
    81missan skrev 2014-05-01 21:32:17 följande:
    Vi har köpt en vägghängd variant på ikea där vi förvarar mkt, men av någon anledning blir det högar på bordet ändå ibland...

Vi har en sån till räkningarna.....men där hamnar andra papper som ska sparas oxå..... plus den där högen i köket Med skolpapper m.m.
  • sholof
    EMTP skrev 2014-05-02 22:41:18 följande:
    TVÅ MÅNADER MED REN DISKBÄNK!! Woohooooo!

(i ölvrigt har vi tappat lite, men skit samma - diskbänken är fasiken ren fortfarande!)
    bra jobbat, det är alltid en början.

Idag har vi rensat lite i dator/pysselrummet. Så barnens pyssel är i ordning men jag o maken har några lådor och hyllor vi måste gå igenom...saker som vi sparat o sen bara hamnat därinne för att det är ett rum som är undanskymt *S*
  • sholof
    Hilmas skrev 2014-05-04 17:30:44 följande:
    Jepp, nu har vi haft gäster. De åkte för 45 min sen och nästa gäng kommer om 4 timmar. Jag har ju gott om tid att byta lakan ;)
    Härligt när man får lite tid över att ladda om :)

Själva har vi knappt varit hemma i helgen, idag spenderade vi hela dagen med att killarna sprang kalvinknatet....nu är vi alla möra o trötta.

Imorgon så känns det som att vi måste hoppa på zonerna för att orka städa varje rum mer noga än vad vi hinner med på den vanliga veckostädningen.
    Så vilken zon är det nu? Någon som zonstädar redan?
  • sholof

JA träning är precis det jag behöver oxå. Har inte tränat på år o dagar. Jag anmälde mig till Springtime innan jul via jobb, tänkte att jag då skulle börja träna... 1 mil klarar man ju av då. Japp, så är det. Springtime är på lördag....o jag har ju typ 5 dagar på mig nu :)

Men men....nu ska jag bara ta mig igenom det där o sen är det dags att träna till Lidingöloppet, som är i slutet av september. :)

Köket passar oss utmärkt, det behöver lite rengöring både här o där.

• sholof

babystep, vad är det för nåt.
    Nja, tiden har gått alldeles för fort o vi har varit sjuka för mycket.... jag har inte haft ork att träna. Vilat mig iform...not :)

Men men, sagt o gjort. En promenad på 3 km är avklarad, joggade lite i början o slutet. Typ några hundra meter. Jag är helt dööööd. På lördag siktar jag på att komma i mål, joggandes eller promenerandes.
    Sen siktar jag på Lidingö i slutet av sep, då ska jag iaf orka jogga lite längre än några hundra meter :)

Men mitt mål är oxå att bara komma igång med träningen igen, jag ska försöka att både cykla, simma o promenera. Om jag varierar alla 3 så kanske jag inte tröttnar....

• sholof
    Divahd skrev 2014-05-05 18:00:14 följande:
    Please hör av dig här när du kommit i mål/överlevt. :)

haha, tack det ska jag göra.

Idag tog jag en runda i köket oxå, som är veckans zon hoppas jag :)
    Jag torkade av alla hyllor och alla köksluckor..... så har bänkar, kakel o golv kvar sen är allt synligt taget. :) tänkte börja med en fin städad utsida tills jag hittar orken för att rensa i skåpen ännu mer
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!