• Äldre 30 Sep 16:48
    1360626 visningar
    10068 svar
    10068
    1360626

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Dags för mig att haka på igen också. Vi flyttade för ett halvår sedan, och jag röjde i ett år innan dess (började innan jag visste att vi skulle flytta). Då skulle man ju kunna tro att allt är rensat och organiserat redan, men nej, har några områden kvar. Prylarna som jag ska ta itu med är i alla fall samlade i plastlådor, så går att ta en liten bit i taget. I fredags gick jag igenom medicin, plåster, solkräm och annat jox. Lådan är nu tom och jag har hittat hem åt allt som inte slängdes! I går tog jag mig ann en låda med smink och diverse badrumsprylar. Ska nog planera in en låda eller hylla om dagen - Sygrejor, blomkrukor och attans mycket papper, böcker, pennor etc i arbetsrummet. Och så har jag ett hörn med kablar och diverse electroniktillbehör. Känner en tonåring som är duktig datakille, så ska hyra in honom ett par timmar för att hjälpa mig med detta. Lyckas hitta ett par klädesplagg varje vecka som ska ges bort, trots att jag röjt så mycket innan flytt att jag varit tvungen att handla lite nytt. Planen är att fixa dessa grejor före jul. Just det, har också en liten hörna med krafs som jag antingen ska placera på bra ställe, ge bort eller sälja. Lite svårt för det är lite nostalgi, lite presenter jag fått osv men känner att jag vill bli av med en del, för prydnadssaker odyl är inte min grej direkt. Dammsamlare!

  • Äldre 6 Oct 19:53
    maijo skrev 2018-10-06 09:05:59 följande:
    Hej igen! Har fått gjort de där sakerna i hallen som jag skrev om. Sedan haft en vecka med jättemycket på jobbet så hot spotten har ännu mer grejer än förut. skulle egentligen behöva börja med att rensa i garaget och förrådet, så att jag kan få plats med att ställa undan en del från lägenheten som jag vill spara. Kräver dock en del sammanhängande tid. Så veckans projekt får iså länge bli bli: - Börja kolla på det som står ytterst i förrådet - Försöka rensa lite i sovrummet. och börja på nytt md 2 minuter rensa hot spot dagligen + försöka få med barnen kort stund varje dag

    Bra jobbat! Ställa undan är vanskligt, tänk dig noga för, det är ofta ett sätt att uppskuta beslutet om spara/slänga. För mig går det i snigelfart, skyller på att jag varit lite sjuk, halvförkyld, och sovit mycket. Hade en kort lista för i dag, och den har jag faktiskt betat av. I morgon ska jag köpa några saker - lättsam lista - så hoppas det blir av. Borde göra ett par saker till i kväll ...
  • Äldre 16 Nov 23:18
    maijo skrev 2018-11-11 13:31:32 följande:
    Fortsatte idag. Först med 7 saker till (väldigt små saker). Försökte sedan analysera varför det har varit så svårt att komma igång och kom fram till: 1) Så mycket grejer att det inte märks om jag rensar undan ett antal 2) Så mycket grejer att om jag verkligen skulle sortera upp det skulle jag behöva dra fram en massa och skapa ännu större oreda först. 3) Går att snygga till högarna och lägga en du på bordet så att det inte ser alltför illa ut... (har en byrå och ett ganska stort bord i sovrummet. Övanpå nu fullt med papper och gamla tidningar. Här går det att ta ett papper i taget, men märks kanppt. Under bordet full med kassar och lådor med blandade leksaker, urvuxna kläder och diverse andra barngrejer + allt möjligt som inte riktigt har en plats någonstans. ) Blev inspirerad att ta tag i det hela på riktigt. Jättebra, men är nu mitt i den större oredan och har en vecka väldigt fullspäckad med jobb och andra aktiviteter framför mig. Har därför bestämt mig för en grovsortering först. Sedan kan jag förhandla med storebror om vad som får slängas / ges bort av leksaker han inte använder, kolla med gravid svägerska vad hon ev vill ha, fundera över vad som kan lagas o s v os v -  en låda / kasse i taget. Hoppas detta kan funka så att jag inte bara slänger tillbaka allt i en enda oreda igen...

    Håller helt med om kommentarerna från Voxen1, dessutom: 1) Köksskåp, garderober etc - jag har gått flera varv och rensat. Rensa, vänta några veckor, rensa igen osv. Efter typ 4 rundor i köksskåpen, ser det nu väldigt bra ut. Lättöverskådligt, saker jag verkligen använder etc, lätt att ta ut saker och sätta in. Inte två vitlökspressar, bara en! Det tar lite tid. Sakerna jag rensat ut har jag skänkt till behövande, vilket får det att kännas ännu bättre. Det sägs att man ska ta foton på före och efter. Låter klokt,men har jag aldrig gjort. 2) Ibland måste man stöka till det för att göra något. Gud, när jag sorterade upp sonens gamla skolgrejor för jag-vet-inte-hurmånga-år ... hela vardagsrummet var kaos i ett par veckor. Men det var absolut värt det. Fast försöker att ta en låda/hylla etc i taget, så det blir lite mer hanterbart. 3) Du har blivit hemmablind och för van vid detta. Nej, det ser förjävligt ut, men du är nu van, och ser inte detta (jag vet hur det kan vara).
  • Äldre 31 Jan 23:14

    Tack för påminnelsen om Förvaringsdrottningen, har läst det ibland. Jag med mina detaljerade listor om allt ... nu har jag prövat något nytt, ett ämne per månad. Januari = papper. Jag har röjt, sorterat och slängt papper till förbannelse, både hemma och på jobbet. Letat upp alla pappershögar överallt. Ibland medför det också att jag gör något annat, ringer, kollar internet osv, för att kunna bli av med något papper. Ska väl sortera upp pärmar, fixa lite ny etiketter osv också, så kanske töjer jag ut januari några dagar, men är ganska nöjd med resultatet. Februari = electronik. Februari månad blir nog lång 🙄. Ska börja med en hög kablar till internet, TV, gamla och nya mobiler etc, blir nog inte kul. Då får man fråga sig, behöver jag fem SCART kablar, fast jag aldrig använder någon? Osv, har många saker att fixa, lagring av foton, rensa e-post, gammal kamera, diverse CDs etc. Behöver även få hem en datakille för diverse, och han får hjälp till med de sista sladdarna etc jag inte riktigt förstår. Mars=gardiner och dukar. Jag behöver fixa persienner, få gardiner omsydda etc etc. Lite mindre, kanske utvidgar till typ sängkläder, handdukar också. Naturligtvis blir det annat småfixande också, men just nu är papper (adressbok, tidningar, böcker, räkningar osv) det viktigaste. Innan min januari slutar, ska jag även fixa elektroniska kontoutdrag etc. Börjar tro att detta är en bättre metod än alla mina listor. Vilken metod kör ni på röja, organisera och städ (om ni har något system)?

  • Äldre 3 Feb 00:17
    Chianti skrev 2019-02-01 21:19:20 följande:
    Smart!  Min mor gick bort innan jul och nu tömmer vi hennes lägenhet. Så svårt att motstå att spara ditten och datten; det kan ju vara bra att ha, den är ju så söt, jag har visserligen en men nu får jag ju två...
    Här knäcker vi städkoden: www.familjeliv.se/forum/thread/62755913-nu-ja...

    Beklagar sorgen! Om en pryl är söt, kanske ok, men jag har en, nu får jag två - nej! Jag har länge trott att man måste ha två vitlökspressare, fem knivar och tre i reserv, sex kastruller i olika storlekar för att det behövs nog, åtta äggkoppar för att en gång vart 10e år kanske vi är åtta som äter kokt ägg samtidigt osv. Stämmer inte, man behöver mindre än man tror och det känns så skönt att ha rensat ut duplikat, då ser man vad man verkligen har. Överblick! Jag bävar verkligen för när jag måste städa ut efter mina föräldrar, har de senaste tio åren försökt att rensa lite varje gång jag besöker, men det sitter hårt åt för dom att göra sig av med något. En del har jag väl åstadkommit på dessa tio år, men det kommer ändå att bli tungt. Tror dock inte att jag vill ha så mycket efter dom och eftersom jag bor utomlandsblir det ju också transport att tänka på. Men någonstans måste ju alla dessa saker ta vägen. Inte lätt.
  • Äldre 3 Feb 00:28
    Voxen1 skrev 2019-02-02 06:06:45 följande:
    Glömde att säga att jag tror att det är bra att ta en kategori som du är inne på FuckGoogleAskMe. För då ser man hur mycket som man har och hur mycket som kan rensas ut.

    . Ja för mig funkade det inte så bra att ta ett rum i taget, som jag försökte. Skönt att höra att du också tog lång tid för papper, för mig är det ett stort steg att gå från lista per dag, till lista per månad. Januari = papper har funkat bra. Behöver fortfarande gå igenom lite pärmar, men är ganska nöjd. Tror att det funkat med nya strategin, ett tema per månad. Bring on februari, elektronik och norra Europas största sladdsamling! Tror jag har sladdar till saker jag aldrig ens ägt.
  • Sat 18 May 2019 20:59
    Voxen1 skrev 2019-03-31 20:03:21 följande:
    Vi har det problemet också. Min man vill gärna sprida ut viktig post i olika högar istället för att ha ett fack eller folder som man tittar igenom. Det gör att köksbänkar och köksbord svämmar över. Vi har försökt flera olika system, men inget funkar. Önskar också tips! Funderar på en anslagstavla, men vi har dåligt med plats.

    Väldigt sent svar på detta, men ändå. Jag har ett hemmaarkiv i dragspelsmodell i hallen. Vet inte vad det heter, men alltså en mapp med en massa fickor. Där har jag satt in lite etiketter som tex bil - el - sonen - hälsa - dator - prenumeration - att betala - och så öppnar jag all post i hallen och försorterar allt i mappen. Funkar bra! Sen någon gång ibland, alltför sällan, tar jag mappen till mina pärmar och sätter in. Har också en speciell plastficka för sådant som ska läsas igenom och göras något åt snarast. Inga papper lämnar alltså hallen (utom när dom är på väg till pärmarna).
  • Sat 18 May 2019 21:15

    Jag har ju nu kört med en stor sak per månad (i stället för mina listor per dag etc), tex elektronik i februari. Det tog ju mycket längre tid, men är ändå nöjd med idéen. Har slängt typ 40 kg sladdar och pryttlar, två tunga sopsäckar. Har varit nervös för att slänga sådant jag kanske behövde, så hade en ung kille som hjälpte mig att identifiera alla jäkla sladdar. Skönt! I januari körde jag med papper, slängde och sorterade massor, men blir väl samma igen snart. Mars och april var väl fortfarande elektonik plus allmänt fix, men nu i maj kör jag med tema gardiner, dukar och handdukar. Samt köpa nytt kylskåp. Juni blir månaden för att rensa trädgårdsskjulet. Min och sonens garderober är nu i så bra skick att vi bara behöver köpa lite nytt ibland, inget överflödigt finns kvar. Känns skönt, mycket tomrum i lådor och garderober.

  • Sat 22 Jun 2019 18:59

    Min plan för juni var trädgårdsskjulet/förrådet, och jag upptäckte till min fasa häromdagen att inte nog med att juni hade börjat, juni håller på att ta slut! Men nu känner jag mig som typ stålmannen, har i dag flyttat ut alla konstiga lådor på gården, tagit beslut om alla prylar, och sorterat upp det mesta i påsar till återvinningen och ett par lådor att ge bort. Får köra runt med prylar nästa vecka. Massor av blomkrukor bland prylarna, och jag som tar livet av de flesta växter ändå, vet inte vad jag tänkte som inte gjorde mig av med detta tidigare. Ok, så med juniplanen slutförd, får jag väl göra färdigt februariplanen, elektronik och sladdar. Har redan slängt typ 40 kg sladdar och laddare, och nu har en del gamla foton överförts till dator så kan slänga de sista elektronikprylarna. Har haft hjälp av en ung kille, ska träffa honom snart och senor det väl klart. Sen är det väl dags att gå en runda till bland sonens prylar. Han är nu definitivt tonåring, så alla spår av min lille kille måste trollas bort, annars blir det väl pinsamt.

  • Sat 22 Jun 2019 19:05

    Borde nog gå en runda till i min garderob. Har läst att om man inte använt ett plagg på ett år, ska man göra sig av med det. Det låter ju vettigt, men har kläder som jag ej använt sista året men som jag har svårt att göra mig av med (typ snygg kavaj). Om någon har lite inspiration om detta,skulle jag uppskatta lite tankar. Vilka undantag är giltliga osv ...

  • Sun 23 Jun 2019 13:55
    Voxen1 skrev 2019-06-23 07:24:42 följande:
    Jag har rensat bort alla plagg som jag inte trivs i för de kommer jag ju aldrig att vilja använda. Det jag använder nästan jämt är vardagskläder som behöver kunna tvättas ofta. Jag har inte något jobb där jag behöver klä upp mig. Ändå hade jag mer finkläder än vardagskläder I min garderob. Jag har rensat ut en hel del av dessa men tycker ändå att jag har för mycket. Jag ska ta ett varv till bland toppar, kjolar och klänningar. Jag funderar också på vad som är lagom antal finkläder. Skulle gissa att 3 klänningar, 2 kjolar och 4 toppar skulle räcka gott och väl. Det senaste året har jag nog använt 2 klänningar, 1kjol och 3 toppar. Finbyxor har jag ett par och en kavaj. Det är inte jätte ofta jag klär upp mig. Oftast är det ett mellanting mellan vardagskläder och finkläder. Skulle vilja kunna klä upp och klä ner plagg för att kunna ha färre som används oftare. Även om jag inte använder vissa saker så ofta vill jag ändå inte kasta ut allt. Jag vill inte behöva gå ut och shoppa nytt. Jag vill ha en garderob som klarar de flesta tillfällen, men med minsta antal kläder för att fixa det.

    Ja, håller helt med om sista meningen, plus att man har lite grand att välja på (fast inte för mycket!) för alla tillfällen. Dessutom måste man ju fixa att tex klä sig fint när det är 30 grader varmt, 30 grader kallt och allt däremellan, vilket ökar garderoben. Nej nu ska jag först laga lite sommarkläder (som alla behöver en snabb vända i symaskinen), plocka undan lite prylar här och var i huset (låtsas att någon heminredningstidskrift kommer och plåtar i morgon, haha) och sen mäta och kolla vad för lådor etc jag behöver uppgradera med i förrådet där jag härjade i går. Älskar lådor haha! Och en liten sväng i garderoben i kväll ... tack för inspiration!
  • Mon 22 Jul 2019 08:35

    Ibland tar jag till mitt hemliga vapen när jag är tveksam vid klädrensning. Jag provar plagg och sen tvingar jag min lille tonåringar att slänga en blick på det. Säger han ok, har jag kvar det, men oftast får jag höra - skämtar du? Ser ut som pappas/mormors kläder - eller liknande, och då inser jag att det är dags att rensa ut. Han har faktiskt bra smak, så jag kör på det.

  • Mon 22 Jul 2019 10:20
    Ms H skrev 2019-07-22 08:39:22 följande:
    Har beslutat mig om ca 10 plagg till nu på morgonen. Några tillbaka i garderoben, några slängda (i högen med kläder jag ska ge bort på nästa resa).

    Imponerande, speciellt på morgonen! La bort två plagg i helgen så där i förbifarten, får ta seriös rensning senare.
  • Sat 31 Aug 2019 15:22
    hon mot strömmen skrev 2019-08-31 13:07:19 följande:
    Storresning pågår inför en flytt med stort avstånd, skönt att rensa bort allt skräp som har legat i flera år. Nackdelen är att man inte gör klart på ett ställe samtidigt, men nu har jag börjat prioritera ute och garaget först efter som det är snart kallt och mörkt.

    Hur lång tid har du på dig? Hade storrensning och flytt för 1.5 år sen, hade ju gott om tid ursprungligen, men den krympte förstås av jobb, skola, semesterresor, sjukdom och allt annat ... så räkna med en hel del svinn Några lådor med prylar hann jag inte gå igenom innan flytt och det var ju måttligt roligt att komma till nya bostaden med dessa. Fast nästan allt hann jag med. Lycka till!
  • Sat 31 Aug 2019 22:01
    hon mot strömmen skrev 2019-08-31 18:16:51 följande:
    Jag vet inte hur länge jag har på mig att hinna allt, det är det roliga med hela kråksången. Vi ligger i förhandlingar med motparten.Sedan har maken och sonen redan flyttat pg a gymnasiestudier som cirkusen är total. Har faktiskt gjort mycket redan i fjol och nu i sommar eftersom vi har vetat om detta ett bra tag.

    Så bra att du börjat tidigare! Låtsas att ni ska flytta 1 nov och kör fullt ös
  • Sun 19 Jan 2020 20:16

    Är det ingen som vill knäcka städkoden längre? Ingen som vaknat upp ur juldvalan, insett att det redan är 2020, och så mycket att fixa? Jag har haft bra ursäkter de senaste månaderna, varit mycket sjuk, haft mycket jobb, det har varit jul etc, men nu är två av tre ursäkter borta (har bara fortfarande mycket jobb). Snälla, berätta om era projekt, för lite inspiration! För Januari 2020, återupprepar jag uppdraget för Januari 2019 - papper. Denna gång inkluderar jag även böcker. Januari är snart slut, så kanske blir det papper även för februari, har inte gjort så mycket än. Jag slänger värdelösa böcker (några ges bort) och gamla papper, sätter in användbara papper i pärmar, och kollar av vilken info jag kan få och lagra, elektroniskt. Borde inkludera räkningar i detta projekt, vill ha mesta möjliga elektroniskt. Lyckades ändå fixa något i december, som jag kan rekommendera. Hade lite gamla filmer på barn, som jag varit för sen med att omsätta till dator, men detta fixade jag nu, känns bra. Vad gör ni andra?

  • Sun 26 Jan 2020 20:36
    hon mot strömmen skrev 2020-01-21 20:21:08 följande:
    LÅNGT SVAR Jag har kommit så långt att jag har rensat ut hela mitt hem rejält överallt. Det har blivit ca 30-40 vändor till soptippen i fjol, i år har jag varit bara varit med 5 sopsäckar. Tvättstugan som är/var min stora akilleshäl tog jag hjälp av mamma med som var här i några dagar och tvättade upp allt och städade rent ordentligt. Så jag känner mig klar så att säga med rensningsdelen i mitt liv och hem. I och med att jag har kastat bort en hel del och lite till hänsynslöst så här ordning och reda kommit på köpet. Disken tar jag dagligen , det tar 10min så är köket klart. Bättre ordning överlag hemma är det med så att städa tar inte länge, behöveri regel bara ta ut mattorna, dammsuga, torka lite damm och torka golvet så är jag klar. Kör i regel 1-2 maskiner i veckan efter som att ett till barn valde att flytta med sin bror och far nu till skolstart i Januari. Mitt tvättberg finns inte mer och ger mig dåligt samvete. Den enda rensningen jag ska göra nu är när jag ska börja packa ner mitt hem inför flytten här i Vår. Ja, det tog lång tid att komma hit där jag är idag, så jag känner inte större behov av denna tråden längre. Dock kan jag gå in och läsa ibland för att påminna mig själv var jag har varit och inte vill tillbaka till igen. Det händer att jag trillar tillbaka något steg ibland och låter disk, tvätt o dyl någon dag men inte som det har varit förr om åren. Då tar jag någon timme och tar reda på allt som har blivit liggandes ogjort. Tänk om jag hade gjort detta för flera år sedan......

    Låter kanon! Känner många som borde köra 40 vändor till soptippen, men inte kommer sig för. Nu bor jag 5 min ifrån soptippen så är stamkund, är bästis med alla sopgubbarna. Men 5 sopsäckar dit i januari är också bra gjort, blir ju 60 säckar i år om du fortsätter så. Skönt att bli av med tvättberget också, hade själv ett sådant, plus strykberg, efter jul och sjukdom. Men nu är jag ikapp.Mitt projekt med att fixa papper har sabbats av min fixare som nu isolerar tak där jag skulle hållit till. Bra ursäkt för mig att inte göra det, men svårt att börja något annat projekt ... kanske borde jag ta itu med bilder på datorn. Är ju lämpligt väder för det nu. Har någon annan ett bra projekt på gång?
  • Tue 28 Jan 2020 18:01

    Vilket jättearbete, bra gjort! Och två gånger dessutom ... skulle varit frestad att ordna bokbål när hyllan brakat. Tur att inte du eller någon gjorde illa sig när böckerna exploderade i alla fall. Har inga ambitioner nu om bokstavsordning, det får bli en annan vända. Sorterar böcker i kategorier i stället - romaner, novellsamlingar, deckare, reseböcker, språkböcker osv - blir glad om det blir klar någon gång. Och så kategorierna slänga och ge bort. Ja, ju mindre utrymme man har, desto svårare att ha det organiserat, såvida man inte är sådan att vid större utrymme blir röran större, känner några som funkar så. Jag har nog också nått nivån av rimlig ordning, men det får mig bara att märka de områden som inte nått dit än ... Lycka till med hyllan! Dags för tvätt och lite papperssortering här.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!