Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag brukar spraya cillit bang i vår duschkabin. Sen låter jag det stå o dra ett tag, typ medans jag städar badrummet. Sen brukar det vara enkelt att torka av kabinen.

På tal om det så ska jag be mannen att rensa avloppen i badrummet denna veckan. Jag kan lägga det på honom så att det blir gjort typ varannan månad eller så.

Eftersom jag för en månad sen rensade ur vårt badrumsskåp o la allt i 2 korgar. Sen har vi bara ställt in sånt som vi använt i skåpet igen. Dock var tanken att vi skulle sortera lite fortare o slänga det andra. Men korgarna står kvar....så de borde jag väl nästan kunna slänga allt innehåll i nu, har ju inte behövt dt på en månad :)

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Divahd skrev 2014-05-13 19:41:42 följande:
    hahahaha här förökar sig korgarna i badrummet (3st nu) och innehållet med... men jag kan ge mig fanken på att om jag tömmer innehållet i korgarna i sopen så kommer jag på sen att det var något som jag behövde som åkte i sopen... fast jag har god lust ibland... slänga rubbet och börja om på nytt...

Idag slog jag samman dom så nu har vi bara en korg med saker att gå igenom/alt släng. Den andra adopterade katten rakt av o använder nu som sin sovplats.
     Men innan denna veckan är slut så ska korgen vara  tom, så jag kan börja rensa det andra skåper i badrummet :D'
  • sholof
    Aniiee skrev 2014-05-13 23:10:52 följande:
    Jag städade hela vårat badrum idag (litet badrum) medans jag dushade. Jag var helt slut efteråt. Tänk att ha så lite ork att man inte ens kan städa ett vadrum på 5 kvadrat...... Skäms

Jag är i alla fall klar nu =P Inget mer städ förän nästa vecka!

Jag vet hur det känns...o jag städade inte alls idag fast jag hade tänkt det. Men när jag tog mig en kvällslur samtidigt som jag nattade barnen så såg det ut som att mannen hade städat lite i badrummet :) Kanske bara för att jag var lite sur på honom....

Svettigt ja, jag brukar städa badrummet o sen duschkabinen samtidigt som jag städar mig själv. :)

Korgar funkar bra, för det mesta. Jag brukar ha det när jag rensar barnens rum oxå, så har de en chans att rädda lite grejor innan det åker. Om de inte bryr sig om den där lådan på någon vecka så kan jag slänga allt :)
  • sholof

Jo man kan göra så....om man har den kommunikationen och är vana att hjälpas åt.
    Men jag förstår att det kan vara väldigt svårt att komma dit om man börjar från ett annat utgångsläge. Men det verkar som att du har gjort några små små babystep med din man? Han borde kanske själv snart inse att han måste utöka sitt område så att det inte bara innefattar köket :)

Kan nog vara så att han oxå är lite bortskämd eftersom du har varit hemma så länge och tagit hand om det mesta.

• sholof
    Hilmas skrev 2014-05-14 23:26:42 följande:
    Sholof: jag skulle inte våga använda korgar för leksaker på väg ut. Det skulle bli favoritleksaker. Barnen har svårt att göra sig av med saker så jag gömmer undan grejor för att se om de saknar dem. Detta är ju lite fult och inte lär de sig göra sig av med grejor.

Idag har jag skrubbat badrumsgolvet, det är allt! Har fallit ur min tvättrutin ett par dagar och soffan svämmar över med tvätt som ska vikas in. Jösses så snabbt det blir oordning när rutinen sviker. Orkar inte ta itu med det nu. Det är en dag imorgon också.

Det är iofs sant, jag använder inte korgarna när det är leksaker jag vill rensa ut. Vi har två samlare, så på deras rum hamnar teckningar, kort, prylar och pryttlar.... Det är till sånt som inte ska vara på rummet och som jag anser inte ska sparas som åker ner i korgen. :)
  • sholof
    Hilmas skrev 2014-05-15 22:17:52 följande:

Tja, undrar nog om det finns någon kod. Kanske vi är lurade!!! FL damens hem "decluttrades" på 8-9 månader. Antar att hon gick ut ganska hårt med röjandet och blev av med onödiga saker. Det är svårt att städa ett hem smärtfritt när det är full med saker, speciellt när sakerna inte har ett "hem" eller inte vistas "hemma". Läste idag en artikel att man behöver 2-3 ggr mer tid när man städar/röjer själv mot om en professionell gör det hemma hos dig.

Barnen sover. Vad ska jag göra i 15 min nu då?

Ja, men då måste man ju jobba rätt hårt de 8-9 månaderna. Men visst, har man inte massa saker, o alla saker man har uppfyller sitt användningsområde m.m. Då har man förmodligen ett lättstädat hem, om man inte har en massa barn och djur :) Och inte jobbar heltid...
  • sholof

Ja det hade varit ganska intressant aty bokföra sin städ/plock/tvätt tid... :)
    Jag kanske ska försöka göra det nästa vecka....och då går jag typ på lägstanivå just nu. Jag lägger inte extra tid på att rensa förråd, garderober m.m. Utan städat lite i zonen och allt det andra som är ett måste för ett hem som vi ska trivas i.

• sholof
    Divahd skrev 2014-05-15 23:58:11 följande:
    förråd och garderober va ska man med dem till?! släng ut siiiten!
    Förvaring, förvaring... det är ju A och O i en lättstädat hem. Allt som man inte vet var man ska göra av slänger man in i en garderob :)
  • sholof

Haha, ja alla har nog gömt undan saker i garderober som sen har blivit kvar där allt förlänge....
    Blir väl värre sen ju äldre barnen blir, nu har jag bra koll på vad som finns i deras rum men det kommer jag väl inte kunna ha sen.

Mannen överraskade mig igårkväll och städade hallen, plockade undan sånt som bara har blivit liggandes och satte fram lite ljus istället. Så det var fint när jag kom hem inatt. :)
    Nu ska jag städa toaletterna o ta hand om lite tvätt....sen håller vi helg.

• sholof

Visst är plockandet en stor del av städandet. Hade vi inte haft en massa saker som hade legat lite varstans så hade själva städningen gått mycket fortare :)

81missan skrev 2014-05-18 20:33:25 följande:
    Hur gör ni en ledig kväll, går och plockar eller slappar? Jag har tyvärr igen hamnat framför tv:n alltför ofta fast det egentligen inte ger mig något. Ska man istället göra nytta? Jag tycker nästan det är roligare eftersom det ger resultat men känner mig lite konstig, ung som att man ska ta det lugnt på kvällen... tankar?
    Jag har svårt att slappna av framför tvn om jag vet att jag har saker som jag borde göra. Ex. tvätt, disk o allmän upplockning av hemmet.
    Dock så har jag inga problem att sitta framför tvn efter det, och jag sätter inte igång med någon utrensning o dyl istället.

Vårt sovrum tar inte så lång tid att städa heller då vi inte heller har något onödigt där. Men våra garderoner borde vi verkligen ta, ska försöka göra det i denna veckan.
    Låter bli barnens lådor då jag förmodligen inte kommer orka ta tag i så mycket. Jag försöker renas ur lite efter hand..
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!