• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Voxen1

Bra kämpat! Själv har jag tagit mig vatten över huvudet. Som vanligt var jag en hopplös tidsoptimist. Två ommöbleringsprojekt plus att det är december med allt vad det för med sig var nog inte så smart. Men nu ser det iallafall ok ut på nedervåningen samt pyntat. Resten av veckan får läggas på övervåningen.

Hann med att tvätta ett par maskiner idag också, så imorgon måste jag vika tvätt. Nästa helg måste jag klämma in att baka lussekatter och pepparkakor med. Hjälp!!!!

• Voxen1

Hur går det för er? Här går det framåt. Sitter och dricker en kopp kaffe och samlar energi. Har ett barnrum att rensa och möblera om i. Har kommit halvvägs genom rensningen, så lite är gjort. Förmodligen blir jag inte helt klar idag, utan får nog göra det sista imorgon. Jag har iallafall fått upp julpyntet!

Jag har bestämt mig för att köra stenhårt resten av veckan, helgen och nästa vecka. Sedan ska jag ta julledigt och bara underhålla hemmet. Inga fler projekt eller större städinsatser. För en gångs skull ska jag hinna njuta av julen!

• Ms H
    Voxen1 skrev 2017-12-11 21:30:11 följande:

Hallå! Har alla tagit julledigt? Behöver lite pepp här!!

Nä, jag maler på i det tysta; ordnar, sorterar och rensar ut. Själva städandet ligger typ på is känns det som. Skulle behöva en peppgrupp känner jag :/
  • vallakra

Här går det också sakta men säkert framåt. Det står alltid en påse i vindstrappan där vi lägger i de onödiga saker vi hittar efterhand, när den är full lämnas den till Erikshjälpen. Förutsatt att det är hela grejer förstås.

Förra veckan blev det till och med två påsar på en gångSkrattande.

Annars är det en del julförberedelser förstås. I helgen putsade jag av en del fönster på insidan, utsidan tog jag i omgångar i höstas. Igår satte jag och maken upp röda gardiner i hela huset, snacka om julkänslor på stubinenTomte.

• Voxen1

Skönt att höra från er MS H och Vallakra! Behöver också en pepp grupp! Jag hade ganska bra flyt, men nu i december körde det ihop sig ordentligt känner jag. Hade läget under kontroll, så jag startade några lite förstora projekt och tillsammans med allt annat som ska fixas med julfirande och extra aktiviteter så sitter jag här nu i värsta kaoset. Ska fokusera på nedervåningen och tvätten idag, sedan måste jag nog sätta mig och göra ett realistiskt schema för övervåningen. Just nu ser det ut som en orkan passerat. Det som var så fint där, vad har jag gjort,

gah!!!

• hon mot strömmen

Nu har jag lagt nytt golv i ena sonens rum. Bara plocka och fixa resten men det blir i morgonen, nu är jag tokslut i kropp och knopp.

• Chianti

Hej, long time no see! Kul att tråden fortfarande lever! Jag har flyttat sen sist och fått en stor lägenhet. Tack vare mer utrymme är det mycket mindre stökigt här men visst kör det ihop sig ibland. 
    När jag flyttade så tänkte jag sortera in allt i skåp och lådor på ett organiserat sätt redan från början men eftersom allt var nerpackat lite oorganiserat så tog det lång tid att det slutade med att jag bara tryckte in saker och ting för att få det out of sight. Så nu måste jag börja sortera alla lådor. Det blir mitt julhelgsprojekt.

• vallakra

Fick ni några roliga julklappar? Jag fick en hel hög med ergonomiska virknålar så nu kan jag ägna mig åt min älskade virkning utan att få ont i tummen, Hurra!

Annars är det efter-jul-rörigt här. Har bestämt mig för att städa undan julen ett par saker om dagen. Vill ju inte att allt ska försvinna på en gång men inte heller ha det kvar långt in i januari som det blev förra året.

• Chianti
    vallakra skrev 2017-12-29 12:55:56 följande:
    Fick ni några roliga julklappar? Jag fick en hel hög med ergonomiska virknålar så nu kan jag ägna mig åt min älskade virkning utan att få ont i tummen, Hurra!

Annars är det efter-jul-rörigt här. Har bestämt mig för att städa undan julen ett par saker om dagen. Vill ju inte att allt ska försvinna på en gång men inte heller ha det kvar långt in i januari som det blev förra året.
    Bra tanke, att fundera på hur man vill ha det efter jul och planera utifrån det istället för att stå där med en röra om två veckor.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!