• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Voxen1
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-01-09 23:15:49 följande:

JA, jag nådde centralen på måndagen efter diverse trafikproblem och elände, borde kvalificera för nobelpris el. dyl. nu. Trädgårdsskjulet är utplockat, källaren är sanerad och vinden är utrensad. Har beställt häntning av de sista resterna från skjulet, hoppas det funkar. Jag borde flytta oftare!

Bra jobbat!! Själv låtsas jag att jag ska flytta, haha. Då rensar jag ut många fler prylar. Målet är att bara kunna packa ner allt i lådor och inte behöva rensa ut samt att det inte ska släpas med massa skräp eller onödigt som inte används.
  • Voxen1
    vallakra skrev 2018-01-10 16:26:40 följande:

Igår lämnades ytterligare TRE ica-kassar till Erikshjälpen. För att vara helt ärlig så köpte jag ett par saker också men ändå. Tre fulla påsar ut och en film och en halsduk in kan vara acceptabelt tycker jag.

Wow, bra gjort! Nä huvudsaken är ju att man inte kommer hem med mer än man lämnat, haha.

Skulle jag lätt kunnat göra förut! Men det är det slut med nu. 2 saker känns ju helt rimligt.
  • Voxen1

Fredag igen! Denna veckan har gått så fort! Håller fortfarande på och röjer i garaget. Måste göra mig av med mer saker så allt får en bestämd plats.

När det är klart måste jag ta itu med sovrummet, för där är alla saker som blivit över från andra rum. Ska dela upp i donera, sälja och slänga och sedan se till att få det gjort.

Ha en bra helg alla i tråden!

• FuckGoggleAskMe
    Voxen1 skrev 2018-01-10 23:57:04 följande:
    Bra jobbat!! Själv låtsas jag att jag ska flytta, haha. Då rensar jag ut många fler prylar. Målet är att bara kunna packa ner allt i lådor och inte behöva rensa ut samt att det inte ska släpas med massa skräp eller onödigt som inte används.

Att låtsas att man ska flytta är en bra strategi, som tur var började jag låtsas det redan i våras och började rensa, men flytten blev bara plötsligt aktuell i slutet av september, och i november var den ett faktum. Känner mig väldigt nöjd, sonen (11 år) och jag rensade det sista från trädgårdsskjulet i dag, vilket innebär att allt återvinningsmaterial är borta i morgon. Sonen fick t.o.m. sitt livs första lön för det arbetet! Naturligtvis väldigt korkat att vi inte gjort detta för ett par år sedan, men då skönt att det är gjort nu. Blev orimligt skitglad när en flyttfirmsgubbe konstaterade att det var ganska tomt i garderober och skåp. Jag är en minimalist trapped in the body of an icke-minimalist. Lycka till med garaget! Sovrummet låter som ett stort projekt, det känns som om jag åkt runt med prylar att ge bort eller slänga oavbrutet sedan i somras.
  • nötterochchoklad

Jag rensade garderoben under julhelgen och två kassar åkte i veckan till Myrorna. Så skönt att bli av med! Kommande vecka väntar mig storstädning av lägenheten och det bävar jag lite för, det är ju så trist att dammsuga och moppa golven! Skrikandes 

• vallakra

Ge mig en spark i baken någon! Här finns en hel del att göra men motivationen står på minus. Går mest och känner mig vresig för att det är för tidigt att förså sommarblommorna än.

Jag vill inte tvätta, dammsuga och laga mat. Jag vill ligga på knä vid mina pallkragar omgiven av ankor och höra småfåglarna kvittra. Jag vill sitta i min korgstol utanför mitt skruttiga växthus och dricka te. Jag vill känna lukten av fuktig jord och mossa och se de första påskliljeknopparna titta upp.

Istället är jag (som alla andra häromkring) fast i ett grått slask med en rå kyla som kryper in i märgen hur mycket kläder man än tar på sig.

Usch, vad det är synd om migGråter.

• FuckGoggleAskMe
    vallakra skrev 2018-01-13 11:25:03 följande:
    Ge mig en spark i baken någon! Här finns en hel del att göra men motivationen står på minus. Går mest och känner mig vresig för att det är för tidigt att förså sommarblommorna än. Jag vill inte tvätta, dammsuga och laga mat. Jag vill ligga på knä vid mina pallkragar omgiven av ankor och höra småfåglarna kvittra. Jag vill sitta i min korgstol utanför mitt skruttiga växthus och dricka te. Jag vill känna lukten av fuktig jord och mossa och se de första påskliljeknopparna titta upp. Istället är jag (som alla andra häromkring) fast i ett grått slask med en rå kyla som kryper in i märgen hur mycket kläder man än tar på sig. Usch, vad det är synd om mig.

SPARK! Upp med dig, lata människa, sätt fart och se till att inte hemmet gror igen och familjen svälter ihjäl, iklädda mögliga kläder! Annars anmäler jag dig till ... vet inte riktigt, men kommer nog på något! Själv har jag försökt sedan klockan nio i morse att pallra mig iväg till ett par affärer, och nu måste jag nog till slut faktiskt iväg ... usch!
  • vallakra
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-01-13 13:00:09 följande:

SPARK! Upp med dig, lata människa, sätt fart och se till att inte hemmet gror igen och familjen svälter ihjäl, iklädda mögliga kläder! Annars anmäler jag dig till ... vet inte riktigt, men kommer nog på något! Själv har jag försökt sedan klockan nio i morse att pallra mig iväg till ett par affärer, och nu måste jag nog till slut faktiskt iväg ... usch!
    Tack! Jag valde ut något som inte är fullt så urtrist som andra måsten, att baka bröd. Tänkte faktiskt prova ett nytt recept. Sen får jag väl lov att dammsuga i alla fall halva huset (och då har vi ett litet hus). Att plocka ur diskmaskinen är ju också tvunget om bakgrejorna ska få plats.

Tvätten får bli i morgon när jag ändå måste byta sängkläder.
  • FuckGoggleAskMe
    vallakra skrev 2018-01-13 13:41:08 följande:
    Tack! Jag valde ut något som inte är fullt så urtrist som andra måsten, att baka bröd. Tänkte faktiskt prova ett nytt recept. Sen får jag väl lov att dammsuga i alla fall halva huset (och då har vi ett litet hus). Att plocka ur diskmaskinen är ju också tvunget om bakgrejorna ska få plats. Tvätten får bli i morgon när jag ändå måste byta sängkläder.

Bravo! Baka bröd lät ju trevligare än att tvätta, jag gör alltid prioritetslistor och sen fuskar jag helt vilt med ordningen, fast huvudsaken är väl att man gör något.
  • Voxen1

Ibland går det trögt, motivationen sviktar här också lite då och då. Eller rättare sagt, tar helt slut! Tycker att du löste det bra Vallakra, starta med det som är roligast och köra på därifrån. Det gäller att komma igång med någonting, så brukar det lossna lite.

I helgen blev jag klar med att dela upp sakerna i slänga, sälja och donera. Jag körde också iväg donations högen. Det som ska säljas får vara kvar tills det ska lämnas in i slutet av februari.

Garaget är det värre med. Bestämde mig för att inte fuska, så jag går igenom en hylla per dag. Tar bort alla saker och går igenom allt. Jag har en hylla kvar som jag planerar att göra idag. Behöver organisera om lite, så att de saker som hör ihop står ihop och det som används ofta är lätt att nå.

Nä nu får det vara slut på kaffe- och surfpausen. Dax att gå ut i garaget igen!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!