Findusmamman skrev 2012-01-01 18:04:56 följande:
Konstigt egentligen att det här med strukturens vara eller inte vara alltid ska diskuteras och att vissa så bestämt hävdar att bebisar inte ska ha någon fast struktur. Vad talar för det? Min bestämda övertygelse är att bebisar behöver ha trygghet. Känner sig mamman trygg... are med struktur kan det nog vara smart att införa en sådan (men en som naturligtvis bygger på bebisens egen). Är det så att mamman känner sig trygg ...are utan struktur kommer bebisen förr eller senare att skaffa en sådan på egen hand. För mig känns det som att bebisar kämpar tillräckligt med att förstå sig på den här världen och utveckla sina inre förmågor att de inte även ska behöva kämpa med att vardagen ser olika ut från dag till dag.
Och ärligt talat, ni som menar att ni inte styr bebisen, hur gör ni när ni måste gå och handla för att de andra barnen ska få mat? Lägger ni inte ner lillan i vagnen då oavsett om hon/han verkar trött eller inte? Somnar hon/han då inte snabbare än om ni skulle lekt med honom/henne inomhus? Att skapa en struktur innebär bara att man ser till att gå till affären vid ett bestämt klockslag varje gång. Underligare än så är det inte att styra bebisen...
Märkte att jag kom lite off-topic - Sorry!