• tuvali1

Dygnsrytm 4 månaders?

Hej!

Jag har en liten son på 4 månader. Tycker inte att jag har någon som helst struktur på sov och vakentider under dygnet. Jag har nog svårt att se trötthetssignaler och min lille kille är INTE av sorten som somnar rätt upp och ner på en filt. Utan behöver hjälp att kommatill ro. Därav vet jag ju inte om han tar sig den sömnen han behöver.
    Han soverdessutom uruselt på natten, vaknar i princip varje timme och det enda som hjälper honom att somna om är amning.
    Kan ni hjälpa mig med ett förslag på ungefärliga sov - /vakentider för en 4-månaders. Ett schema så att jag åtminstone har lite att gå efter. Jag behöver det känner jag. Tack!!!

• Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?
  • Acelise

En 4-månaders SKA inte ha ett schema, de går enbart på behov och ska så göra ett tag. Det är jobbigt ibland, men att flyta med och försöka ta det som det är - det är det bästa!

Att han somnar vid bröstet är naturligt, bra och fantastiskt. Han känner sig trygg, lugn, mätt, älskad och förstådd. Snälla, lyssna inte på någon som säger att man ska vänja små bebisar av med detta...

Tips är att läsa på om barnens utveckling och psykologi för att känna sig lugn och trygg när det svänger såhär!
    Jesper Juul, Lars h Gustavsson, Louise Hallin, Malin alfvén (lyssna på grymma Knattetimmen i P4!) mfl är bäst!

Lycka till!

• lövet2

Nej, det är väldigt få 4-månaders som somnar så där bara av sig själva på en filt. Det normala är att de äter rätt ofta och då somnar mitt i maten när de behöver sova. I regel är det inte heller babyn som behöver regelbundna tider, utan snarare föräldrarna som tycker det är besvärligt med planeringen annars.

• En Anna

Vår son va vaken cirka 1,5h åt gången och då la jag honom oavsett om han såg trött ut eller inte och han somnade efter en liten stund och sov sen i 40-45 min och så samma visa igen. Det är ju dock väldigt olika på barn. Men ofta är det väl så att när de visar att de är trötta så har det redan gått för långt. Hoppas det blir bättre snart!

• Findusmamman

Eftersom du är orolig att han inte får den sömn han behöver är det antagligen så att han ibland hinner bli lite för trött innan han får sova...
    Ett tips är att under en eller kanske två veckor anteckna hans rytm - när han vaknar, är pigg, blir trött, sover, äter ja - ganska detaljerat. När du gjort det kommer du att kunna se och förstå bebisens mönster. Utifrån detta kan du sedan skapa ett schema. =)

• Natulcien

Man behöver ingen direkt struktur (om du med det menar fasta tider?) för en så liten.
    Följ hans rytm och försök anpassa dig istället för att försöka anpassa honom.

När sonen var 4 månader så var han vaken allt mellan 1,5 till 2,5 timmar i stöten, och mellan dessa vakenstunder sov han allt ifrån 10-15 min till 45-60 min, men oftast 30 min. Inga fasta tider alls.
    Ena sovpasset somnade han kanske under amning, nästa sovpass kanske blev i vagnen och ett tredje sovpass kunde bli i bärselen och sen somnade han kanske under amning igen. Vi behövde också, aktivt, söva eller hjälpa honom att somna genom att dra i vagnen, vagga i babysittern, bära i bärsele eller amma.

Avvakta du med att försöka ha fasta tider tills han är runt halvåret i alla fall.

• Findusmamman

Konstigt egentligen att det här med strukturens vara eller inte vara alltid ska diskuteras och att vissa så bestämt hävdar att bebisar inte ska ha någon fast struktur. Vad talar för det? Min bestämda övertygelse är att bebisar behöver ha trygghet. Känner sig mamman trygg... are med struktur kan det nog vara smart att införa en sådan (men en som naturligtvis bygger på bebisens egen). Är det så att mamman känner sig trygg ...are utan struktur kommer bebisen förr eller senare att skaffa en sådan på egen hand. För mig känns det som att bebisar kämpar tillräckligt med att förstå sig på den här världen och utveckla sina inre förmågor att de inte även ska behöva kämpa med att vardagen ser olika ut från dag till dag. 
    Och ärligt talat, ni som menar att ni inte styr bebisen, hur gör ni när ni måste gå och handla för att de andra barnen ska få mat? Lägger ni inte ner lillan i vagnen då oavsett om hon/han verkar trött eller inte? Somnar hon/han då inte snabbare än om ni skulle lekt med honom/henne inomhus? Att skapa en struktur innebär bara att man ser till att gå till affären vid ett bestämt klockslag varje gång. Underligare än så är det inte att styra bebisen... 

• Findusmamman
    Findusmamman skrev 2012-01-01 18:04:56 följande:
    Konstigt egentligen att det här med strukturens vara eller inte vara alltid ska diskuteras och att vissa så bestämt hävdar att bebisar inte ska ha någon fast struktur. Vad talar för det? Min bestämda övertygelse är att bebisar behöver ha trygghet. Känner sig mamman trygg... are med struktur kan det nog vara smart att införa en sådan (men en som naturligtvis bygger på bebisens egen). Är det så att mamman känner sig trygg ...are utan struktur kommer bebisen förr eller senare att skaffa en sådan på egen hand. För mig känns det som att bebisar kämpar tillräckligt med att förstå sig på den här världen och utveckla sina inre förmågor att de inte även ska behöva kämpa med att vardagen ser olika ut från dag till dag. 
    Och ärligt talat, ni som menar att ni inte styr bebisen, hur gör ni när ni måste gå och handla för att de andra barnen ska få mat? Lägger ni inte ner lillan i vagnen då oavsett om hon/han verkar trött eller inte? Somnar hon/han då inte snabbare än om ni skulle lekt med honom/henne inomhus? Att skapa en struktur innebär bara att man ser till att gå till affären vid ett bestämt klockslag varje gång. Underligare än så är det inte att styra bebisen... 
    Märkte att jag kom lite off-topic - Sorry!
  • ModestyBlaze

Jo, jag är av en helt annan uppfattning. Att en 4 mån är PERFEKT att införa struktur på. De är anpassningsbara och bara glada. Passar jättebra i tid.

Vårt 4 mån schema såg ut så här och är ganska klassiskt för många.

natt 19-07 Mat (04) om man så vill
    8.45 fm lur 45 min
    11.30 middagslur 2 tim
    15.30 em lur 45 min

Totalt 15,5 tim som är en CA rekommendation för sömn för en 4 mån. Det minskar med 30 min till 5 mån då kortar man med fördel ner 2 tim luren till 1,5 tim när man märker att det behövs.

Man har ju också kommit ut med nya rekommendationer så du kan börja ge smakisar redan nu vid 4 mån. Lite mosad banan sover man gott på.          

• lövet2
    Findusmamman skrev 2012-01-01 18:04:56 följande:
    Och ärligt talat, ni som menar att ni inte styr bebisen, hur gör ni när ni måste gå och handla för att de andra barnen ska få mat? Lägger ni inte ner lillan i vagnen då oavsett om hon/han verkar trött eller inte?
    Jag planerar förstås in handlingen så att jag kan stoppa babyn i vagnen nyäten, nybytt och lagom trött. Att lägga en pigg baby i vagnen är ingen hit direkt! Men jag går alltså inte och handlar vid ett bestämt klockslag utan när det passar in för babyn.
  • tuvali1
    ModestyBlaze skrev 2012-01-01 18:11:20 följande:
    Jo, jag är av en helt annan uppfattning. Att en 4 mån är PERFEKT att införa struktur på. De är anpassningsbara och bara glada. Passar jättebra i tid.

Vårt 4 mån schema såg ut så här och är ganska klassiskt för många.

natt 19-07 Mat (04) om man så vill
    8.45 fm lur 45 min
    11.30 middagslur 2 tim
    15.30 em lur 45 min

Totalt 15,5 tim som är en CA rekommendation för sömn för en 4 mån. Det minskar med 30 min till 5 mån då kortar man med fördel ner 2 tim luren till 1,5 tim när man märker att det behövs.

Man har ju också kommit ut med nya rekommendationer så du kan börja ge smakisar redan nu vid 4 mån. Lite mosad banan sover man gott på.          
    Ok, tack för att du delade med dig! Sover ditt barn hela natten? Tycker det låter länge att vara vaken från 15,30-19,00?? Tyväär får jag nog inte min lille att sova 2 timmar i sträck...:(
Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?