• tuvali1

Dygnsrytm 4 månaders?

Hej!

Jag har en liten son på 4 månader. Tycker inte att jag har någon som helst struktur på sov och vakentider under dygnet. Jag har nog svårt att se trötthetssignaler och min lille kille är INTE av sorten som somnar rätt upp och ner på en filt. Utan behöver hjälp att kommatill ro. Därav vet jag ju inte om han tar sig den sömnen han behöver.
    Han soverdessutom uruselt på natten, vaknar i princip varje timme och det enda som hjälper honom att somna om är amning.
    Kan ni hjälpa mig med ett förslag på ungefärliga sov - /vakentider för en 4-månaders. Ett schema så att jag åtminstone har lite att gå efter. Jag behöver det känner jag. Tack!!!

• Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?
  • tuvali1
    ModestyBlaze skrev 2012-01-01 18:11:20 följande:
    Jo, jag är av en helt annan uppfattning. Att en 4 mån är PERFEKT att införa struktur på. De är anpassningsbara och bara glada. Passar jättebra i tid.

Vårt 4 mån schema såg ut så här och är ganska klassiskt för många.

natt 19-07 Mat (04) om man så vill
    8.45 fm lur 45 min
    11.30 middagslur 2 tim
    15.30 em lur 45 min

Totalt 15,5 tim som är en CA rekommendation för sömn för en 4 mån. Det minskar med 30 min till 5 mån då kortar man med fördel ner 2 tim luren till 1,5 tim när man märker att det behövs.

Man har ju också kommit ut med nya rekommendationer så du kan börja ge smakisar redan nu vid 4 mån. Lite mosad banan sover man gott på.          
    Ok, tack för att du delade med dig! Sover ditt barn hela natten? Tycker det låter länge att vara vaken från 15,30-19,00?? Tyväär får jag nog inte min lille att sova 2 timmar i sträck...:(
  • tuvali1

kan man ge mosad banan på kvällen? Du skriver att man sover gott på det?

• tuvali1
    vittra skrev 2012-01-01 18:35:27 följande:
    Det är helt upp till varje förälder att välja ett sätt som fungerar för den enskilda familjen och är föräldrarna sådana som gillar rutiner och scheman så tar ju naturligtvis inte barnet skada av det om man ändå är lyhörd, precis lika lite som att ett barn skulle ta skada av att inte ha fasta scheman. Man kan gott och väl följa bebisens rytm och det går alldeles utmärkt. Om TS mår bättre av ett tydligare schema så ska hon såklart försöka skapa ett sådant, utifrån bebisens egna behov.

Dessutom varierar bebisars sömnbehov något ofantligt mellan olika individer och att dra upp något slags uträknat medel som en utgångspunkt tycker jag kan vara ganska dumt. Vissa bebisar behöver betydligt mindre sömn än 15,5 timmar per dygn. Man måste ju se till helhetsbilden av det individuella barnet, man märker ju om barnet faktiskt får för lite sömn. Det är väl ändå det man måste utgå ifrån, inte ett medeltal? Den "rekommenderade" sömnen för barn i olika åldrar varierar dessutom stort mellan olika informationskällor. Man får väl läsa på lite och använda sitt sunda förnuft om man nu är orolig för för lite sömn.
    Jag har gärna rutiner, flexibla sådana! Är det tex att vi blir bortbjudna så behöver han ju inte gå och lägga sig en bviss tid... Tror också bebisars sömnbehov varierar. Min kille sover INTE 4 timmar dagtid, men är nöjd ändå.  Men jag är en person som mår bra av rutiner och därför skulle behöva lite vägledning av hur en dag skulle kunna se ut för en 4 månaders???
  • tuvali1
    vittra skrev 2012-01-01 18:36:52 följande:
    Nej det tycker jag inte man ska göra när de är så här små. Rekommendationen är att vänta med fast föda tills 6 månader, och det beror ju på att deras mage och tarmsystem inte är tillräckligt utvecklat för att klara av fast föda förrän runt den åldern.
    Vi har bara börjat med lite lite banangröt på morgonen så att han får vänja sig. Han äter ju inted direkt...;) Bara några teskedar!
  • tuvali1
    Natulcien skrev 2012-01-01 19:45:36 följande:
    Man sover bra av banan. Men det är inget jag, för den skull, skulle laborera med till en 4-månaders bara för sömnens skull.
    Laborera?? Man laborerar väl inte bara för att man provar att ge lite banan då och då?
  • tuvali1
    Your Mama Bear skrev 2012-01-01 23:09:12 följande:
    Schema för en bebis på fyra månader är inget jag skulle rekommendera. Varför vill du ha det? Försök följa barnet istället. När vårt barn var så litet bar vi honom alltid till sömns eftersom det var det enda som funkade.

Vad gäller nätterna är mitt tips att sova tillsammans, om ni inte redan gör det. Då slipper du gå upp ur sängen för att amma, vilket underlättar massor.
    Nja , behöver inget schema. Men jag mår bra av rutiner, slå då borde min kille också göra det. Funkar inte att bära vår son till sömns. Vagna vagnen funkar liksom att kanske amma till sömns. Sover tillsammans gör vi, dock vaknar han inte mer sällan... Han har dock lättare att somna om bredvid mig än i sin egen spjälsäng.
  • tuvali1
    Daeminimon skrev 2012-01-03 12:37:05 följande:
    Några teskedar är absolut för mycket mat för en så pyttig. Rekommendationerna säger (precis som Vittra skriver) smakSENSATIONER, alltså inte mer än ett kryddmått. Inte förrän vid 6 månader bör man börja med smakPORTIONER, som ökas successivt.

För den som efterfrågade källor: I boken man får från BB här i England står det klart och tydligt att bebisars matsmältningssystem inte är redo för mat vid 4 månader. Eftersom det är de officiella råd som ges till alla nya föräldrar gissar jag på att det inte är taget ur luften...
    Jaha, ok! Men det står ju från 4 månader på förpackningen och då även hur man tillagar portionerna? Om han är intresserad borde det väl inte vara nån fara? Eller är det magen som tar stryk?
  • tuvali1

Tycker ni att jag ska ge mat på natten för att han ska kunna somna om? Tror ju dock inte alltid han är hungrig utan vill bara komma till ro på det sättet. Bara man inte kommer in i en ond spiral med att han äter på natten...Det är ju det man vill komma ifrån.

• tuvali1
    Acelise skrev 2012-01-08 19:31:44 följande:
    Så små barn blir hungriga på natten och det är de länge till, så jag tycker självklart att du ska ge honom mat. Det är ju också det lättaste för er, att gå honom tillmötes och att alla somnar om lättare. Amning är ju inte bara mat... 
    OK!!! Så man skämmer inte bort och kommer in i en ind cirkel som är svår att bryta så han behöver mat på natten flea ggr när han är typ 10 mån??
  • tuvali1
    ModestyBlaze skrev 2012-01-08 21:18:57 följande:
    Jag håller med, man kan inte skämma bort sitt barn med för mycket närhet eller mat. Helt rätt. Men, man kan välja att vara en pigg, glad förälder som ger massor av detta på dagen, så man är fulltankad till natten. Jag tror ju inte att man "tankar närhet" när man sover, snarare när man vaknar. Och sover man på natten har man massa glada barn som gillar att tanka närhet dagtid. Har man trötta barn och föräldrar har man inget roligt någonstans. Det har jag personlig erfarenhet av.

och att sova om natten så man orkar äta om dagen har jag också erfarenhet av. Samt många barn som faktiskt inte får det lugn de behöver dagtid för att kunna tanka mat och närhet på dagen så de gör det om natten istället.

Sen gör små barn som vi lär dem, det går alltså att lära om. ;)

En 4 mån är alldeles förträfflig att lära om om man så känner. Men äter man 3-4 ggr/natt då får man i sig majoriteten av maten på natten, och då bör man överväga att ge mera mat på dagen tycker jag. Oavsett sovstil.
    Försöker amma ofta ofta på dagen, men hjälper tydligen inte. Han vaknar lika oft fördet. Och troligen inte för hunger, utan närhet eller nåt. Vad ska jag ge honom då?
  • tuvali1

Jag menar kanske inte skämma bort, men att VÄNJA honom vid att man äter på natten, att mamma alltid sover bredvid mm. Det vill jag ju inte göra, så att det blir svårare att bryta vanan senare.

• tuvali1
    vittra skrev 2012-01-11 22:07:01 följande:
    Nej det blir som sagt inte svårare att bryta vanan senare, vanan uppstår pga ett behov och när det behovet avtar kommer också vanan avta helt automatiskt. Enligt mig är det som sagt lättare att sluta senare, eftersom man väntar in barnets mognad, dvs då behovet har avtagit.
    OK. Hur vet du det? Är det så bebisar ÄR i allmänhet eller är det din personliga åsikt?
    Inatt lade vi sonen 19,30, vaknade redan halv tio och ammade sedan såg natten ut typ såhär
    23,30 ammar
    01,30 ammar
    04,00 ammar
    06,00 ammar
    Ammar alltså FEM ggr  och enl BVC behöver de inte ammas nån gång alls mellan 23 och 05??!
     Det som oroar mig lite är att han ibland har svårt att komma till ro och somna trots att han ammat. Har han inte ätit klart kanske?
    Sen då... när man inte ammar längre och barnet skriker på natten. Vad tröstar man med då? Om man inte ger bröstet? För bevisligen är ju bröstet tröst! Men hur tröstar man när man inte ammar längre?
    Jag tar ju över sonen i vår säng när han har svårt att komma till ro igen, är det fel? Visar jag honom att han är otrygg i sin egen säng då? JAG vill ju helst att han ska sova i sin säng och jag sover bäst själv egentligen, men när han vaknar sådärofta ORKAR man ju inte hoppa upp o ner, då är det lättare att ha honom intill sig och ge nappen, buffa lite rumpa och kanske somna om. Men det blir mer ytlig och dåsig sömn natten igenom när han ligger bredvid.
    Är detta ett onormalt beteende? BVC säger typ: "Nämen såhär kan du ju inte ha det! Du fåre vara stenhård och inte ge bröstet som tröst hela tiden" Lätt när han gallskriker...not. De är ju av uppfattningen att han INTE är hungrig, och det tror inte jag heller han är varje gång, men det går ju inte trösta honom på annat vis?!
    En i föräldragruppen sbebis sover från 20-10,00 och vaknar en gång på natten. Hur deprimerande är det inte att höra när man själv lämpar så? HUR kan det vara så olika med barn i samma ålder? Är det föräldrarnas "fel" om barnet sover dåligt eller är det bara barnet som är sådant? Kan man inte påverka sömnen hos bebisen som förälder?
  • tuvali1
    ModestyBlaze skrev 2012-01-13 12:11:48 följande:
    Detta beror på vem man frågar tror jag. Men de flesta i denna tråden är av åskiten att allt går över, hon kommer inte vilja sova med dig tills hon blir 15 osv...

Jag vill bara säga att risken för PSD är som högst vid 3-4 mån och sjunker sen stadigt efter 6 mån. Och samsovning tätt anses vara en risk faktor.

Om man samsover där spjälsängen är i anslutning till ens egen så man kan nå barnet den vägen anses det vara säkrare, eller om barnet har en egen sovplats i sängen med eget täcke och så.

Men jag personligen hade försökt avgöra när är hon hungrig och när behöver hon hjälp att somna om? Och då använda någon metod som typ buffning, eller tassmetoden typ.

Sen tror ju jag att många barn i denna ålder sover bättre på mage (jag säger ju då alltid med amningslarm) men även magläget anses ju vara en riskfaktor, men att ligga på sidan uppstöttad kan hjälpa (men så anser ju jag att man skall ha andningslarm oavsett sovläge) sömnen.        
    Det svåra kan väl vara att veta när han är hungrig och närhan bara vill ha bröstet som tröst? Han äter ju oavsett... Varför har han svårt att komma till ro iblnd i sin säng, går bättre brevid mig. Ska jag sitta och buffa tills han somnar... eller skriker?
  • tuvali1

Jag blir sååå otroligt irriterad på BVC. Då är det alltså ingen idé att lyssna på dreas råd? Vem ska man då lyssna på som nybliven osäker förälder?
    " Ditt barn behöver verkligen ingen mat på natten, han växer så det knakar och klarar sig gott med det han får på dagen"
    Så brukar det låta när jag tar upp det. Även pratar de om uppövat nattmål.
    De pratar om att man har vant barnet vid att äta på natten och att de förväntar sig att få göra det varje gång det vaknar.
    Detta får ju en att få sååå dåligt samvete för att man gör fel. Det enda man vill är ju att man ska göra "rätt" för att både jag och min son ska få sova så mycket som möjligt. Jag vill typ ha en garanti. Gör detta så blir allt bra!

• tuvali1
    April barn skrev 2012-01-13 12:35:40 följande:
    Så en fråga har du provat napp?
    Ja, min son använder napp när han ska sova. Eller vad menar du? Nappen som tröst? Oftast funkar det inte att bara ge nappen....
Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?