vittra skrev 2012-01-11 22:07:01 följande:
Nej det blir som sagt inte svårare att bryta vanan senare, vanan uppstår pga ett behov och när det behovet avtar kommer också vanan avta helt automatiskt. Enligt mig är det som sagt lättare att sluta senare, eftersom man väntar in barnets mognad, dvs då behovet har avtagit.
OK. Hur vet du det? Är det så bebisar ÄR i allmänhet eller är det din personliga åsikt?
Inatt lade vi sonen 19,30, vaknade redan halv tio och ammade sedan såg natten ut typ såhär
23,30 ammar
01,30 ammar
04,00 ammar
06,00 ammar
Ammar alltså FEM ggr och enl BVC behöver de inte ammas nån gång alls mellan 23 och 05??!
Det som oroar mig lite är att han ibland har svårt att komma till ro och somna trots att han ammat. Har han inte ätit klart kanske?
Sen då... när man inte ammar längre och barnet skriker på natten. Vad tröstar man med då? Om man inte ger bröstet? För bevisligen är ju bröstet tröst! Men hur tröstar man när man inte ammar längre?
Jag tar ju över sonen i vår säng när han har svårt att komma till ro igen, är det fel? Visar jag honom att han är
otrygg i sin egen säng då? JAG vill ju helst att han ska sova i sin säng och jag sover bäst själv egentligen, men när han vaknar sådärofta ORKAR man ju inte hoppa upp o ner, då är det lättare att ha honom intill sig och ge nappen, buffa lite rumpa och kanske somna om. Men det blir mer ytlig och dåsig sömn natten igenom när han ligger bredvid.
Är detta ett onormalt beteende? BVC säger typ:
"Nämen såhär kan du ju inte ha det! Du fåre vara stenhård och inte ge bröstet som tröst hela tiden" Lätt när han gallskriker...not. De är ju av uppfattningen att han INTE är hungrig, och det tror inte jag heller han är varje gång, men det går ju inte trösta honom på annat vis?!
En i föräldragruppen sbebis sover från 20-10,00 och vaknar en gång på natten. Hur deprimerande är det inte att höra när man själv lämpar så? HUR kan det vara så olika med barn i samma ålder? Är det föräldrarnas "fel" om barnet sover dåligt eller är det bara barnet som är sådant? Kan man inte påverka sömnen hos bebisen som förälder?