• tuvali1

Dygnsrytm 4 månaders?

Hej!

Jag har en liten son på 4 månader. Tycker inte att jag har någon som helst struktur på sov och vakentider under dygnet. Jag har nog svårt att se trötthetssignaler och min lille kille är INTE av sorten som somnar rätt upp och ner på en filt. Utan behöver hjälp att kommatill ro. Därav vet jag ju inte om han tar sig den sömnen han behöver.
    Han soverdessutom uruselt på natten, vaknar i princip varje timme och det enda som hjälper honom att somna om är amning.
    Kan ni hjälpa mig med ett förslag på ungefärliga sov - /vakentider för en 4-månaders. Ett schema så att jag åtminstone har lite att gå efter. Jag behöver det känner jag. Tack!!!

• Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?
  • tuvali1

kan man ge mosad banan på kvällen? Du skriver att man sover gott på det?

• vittra
    ModestyBlaze skrev 2012-01-01 18:11:20 följande:
    Jo, jag är av en helt annan uppfattning. Att en 4 mån är PERFEKT att införa struktur på. De är anpassningsbara och bara glada. Passar jättebra i tid.

Vårt 4 mån schema såg ut så här och är ganska klassiskt för många.

natt 19-07 Mat (04) om man så vill
    8.45 fm lur 45 min
    11.30 middagslur 2 tim
    15.30 em lur 45 min

Totalt 15,5 tim som är en CA rekommendation för sömn för en 4 mån. Det minskar med 30 min till 5 mån då kortar man med fördel ner 2 tim luren till 1,5 tim när man märker att det behövs.

Man har ju också kommit ut med nya rekommendationer så du kan börja ge smakisar redan nu vid 4 mån. Lite mosad banan sover man gott på.          
    Att man kan börja ge smakisar redan vid 4 månader enligt nya rekommendationen stämmer ju inte. Smaksensationer kallas det, och innebär bara en avdramatisering av råden sedan tidigare. Det är fortfarande 6 månader som gäller för smakisar, däremot får man ge bebisen en nypa potatismos eller lite sås på fingret etc om bebisen visar intresse medan man själv sitter och äter, bara för att få känna smaken på tungan. Att däremot ge regelbundna smakisar avråds i den åldern utan bör vänta tills 6 månader.

Jag är i allmänhet trött på den här diskussionen om schema och rutiner hos spädbarn, det är verkligen inte nödvändigt för barnets skull. Det är helt upp till varje förälder att välja ett sätt som fungerar för den enskilda familjen och är föräldrarna sådana som gillar rutiner och scheman så tar ju naturligtvis inte barnet skada av det om man ändå är lyhörd, precis lika lite som att ett barn skulle ta skada av att inte ha fasta scheman. Man kan gott och väl följa bebisens rytm och det går alldeles utmärkt. Om TS mår bättre av ett tydligare schema så ska hon såklart försöka skapa ett sådant, utifrån bebisens egna behov.

Dessutom varierar bebisars sömnbehov något ofantligt mellan olika individer och att dra upp något slags uträknat medel som en utgångspunkt tycker jag kan vara ganska dumt. Vissa bebisar behöver betydligt mindre sömn än 15,5 timmar per dygn. Man måste ju se till helhetsbilden av det individuella barnet, man märker ju om barnet faktiskt får för lite sömn. Det är väl ändå det man måste utgå ifrån, inte ett medeltal? Den "rekommenderade" sömnen för barn i olika åldrar varierar dessutom stort mellan olika informationskällor. Man får väl läsa på lite och använda sitt sunda förnuft om man nu är orolig för för lite sömn.
  • vittra
    tuvali1 skrev 2012-01-01 18:33:09 följande:
    Nej det tycker jag inte man ska göra när de är så här små. Rekommendationen är att vänta med fast föda tills 6 månader, och det beror ju på att deras mage och tarmsystem inte är tillräckligt utvecklat för att klara av fast föda förrän runt den åldern.
  • vittra
    lövet2 skrev 2012-01-01 15:02:23 följande:
    Nej, det är väldigt få 4-månaders som somnar så där bara av sig själva på en filt. Det normala är att de äter rätt ofta och då somnar mitt i maten när de behöver sova. I regel är det inte heller babyn som behöver regelbundna tider, utan snarare föräldrarna som tycker det är besvärligt med planeringen annars.
  • ModestyBlaze

Ja, Banan innehåller något som heter Tryptofan och är ett förstadie till Melatonin, som är det hormon som styr sömnen. Så vi har gett det. Andra ger 4 mån gröt och lite annat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis-kan-smaka-pa-mat-tidigare

Förr gav man mat från 3 mån och i Finland har man fortfarande kvar rekommendationer att man kan ge smakisar och mat från 4 mån. Jag tror inte att evolutionen har slagit till igen och gjort magarna omognare än de var för några år sen och i andra länder. :-O

Så nu finns ju faktiskt gröt från 4 mån så då kan man ge det om det skulle behövas tycker jag.

Anledningen till att mina tider var just 45+2+45 var att min son inte sov längre än 45 min i stöten så då ville jag bara ha EN lur att jobba med. Så jag lade honom i vagnen och när "skarven" kom runt 45 min vagnade jag vagnen så han somnade om. På så sätt blev han sin egen lilla skalman och fick tiderna i kroppen. Andra vill sova i kolsvart rum i sin säng. Det gäller att hitta vad som passar dem. ;)       

• vittra
    ModestyBlaze skrev 2012-01-01 18:44:43 följande:
    Ja, Banan innehåller något som heter Tryptofan och är ett förstadie till Melatonin, som är det hormon som styr sömnen. Så vi har gett det. Andra ger 4 mån gröt och lite annat.

www.dn.se/nyheter/sverige/bebis-kan-smaka-pa-...

Förr gav man mat från 3 mån och i Finland har man fortfarande kvar rekommendationer att man kan ge smakisar och mat från 4 mån. Jag tror inte att evolutionen har slagit till igen och gjort magarna omognare än de var för några år sen och i andra länder. :-O

Så nu finns ju faktiskt gröt från 4 mån så då kan man ge det om det skulle behövas tycker jag.

Anledningen till att mina tider var just 45+2+45 var att min son inte sov längre än 45 min i stöten så då ville jag bara ha EN lur att jobba med. Så jag lade honom i vagnen och när "skarven" kom runt 45 min vagnade jag vagnen så han somnade om. På så sätt blev han sin egen lilla skalman och fick tiderna i kroppen. Andra vill sova i kolsvart rum i sin säng. Det gäller att hitta vad som passar dem. ;)       
    Att barnmatsföretagen fortfarande har kvar 4-månadersmarkering trots att vi haft 6 månader som rekommendation i åratal beror ju såklart på den ekonomiska vinst detta innebär för dem. Själv förstår jag iofs inte ens hur de kan få ha kvar markeringarna. Men numera är det ju pengarna som styr, inte hälsan. Barnmatsföretagen vill naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt, det är väl fullkomligt självklart att de försöker uppmuntra föräldrar att köpa deras mat så tidigt som möjligt? Jag tycker du gör ett misstag som råder föräldrar att göra tvärtemot vad rådande rekommendationer från livsmedelsverket och socialstyrelsen säger utan att ta dem på allvar över huvudtaget. Då är man ute på hal is.

Som ett exempel kan vi ju ta upp den enormt vanliga problematiken med förstoppning hos spädbarn, vilket inträffar när man börjar med fast föda och det sker därför att man gör det för tidigt. Om fler skulle lyssna på de rekommendationer som faktiskt finns av en anledning, så skulle problemen minska avsevärt. Nej istället ger man katrinplommon eller laxermedel, och fortsätter ge den omogna magen fast föda.
  • ModestyBlaze
    vittra skrev 2012-01-01 19:05:06 följande:
    Som ett exempel kan vi ju ta upp den enormt vanliga problematiken med förstoppning hos spädbarn, vilket inträffar när man börjar med fast föda och det sker därför att man gör det för tidigt. Om fler skulle lyssna på de rekommendationer som faktiskt finns av en anledning, så skulle problemen minska avsevärt. Nej istället ger man katrinplommon eller laxermedel, och fortsätter ge den omogna magen fast föda.
    Vad har du för studier och forskningsrapporter på att detta stämmer? Jag har aldrig sett någon. Dock har jag personligen observerat att barn med ersättning har mer förstoppning än barn som helammas, då BM är laxerande i sig. 

• Natulcien
    Findusmamman skrev 2012-01-01 18:04:56 följande:
    Konstigt egentligen att det här med strukturens vara eller inte vara alltid ska diskuteras och att vissa så bestämt hävdar att bebisar inte ska ha någon fast struktur. Vad talar för det? Min bestämda övertygelse är att bebisar behöver ha trygghet.
    Självklart behöver bebisar trygghet. Men trygghet har inget med scheman att göra...
    Findusmamman skrev 2012-01-01 18:04:56 följande:
    Och ärligt talat, ni som menar att ni inte styr bebisen, hur gör ni när ni måste gå och handla för att de andra barnen ska få mat? Lägger ni inte ner lillan i vagnen då oavsett om hon/han verkar trött eller inte? Somnar hon/han då inte snabbare än om ni skulle lekt med honom/henne inomhus? Att skapa en struktur innebär bara att man ser till att gå till affären vid ett bestämt klockslag varje gång. Underligare än så är det inte att styra bebisen... 
    Det skulle inte falla mig in att gå till affären på samma klockslag varje dag. Verkar extremt oflexibelt. Behöver jag handla så gör jag det när bebisen behöver sova. Det är liksom enklare än att tvinga bebisen att sova bara för att jag måste handla kl.14...
  • Natulcien
    Man sover bra av banan. Men det är inget jag, för den skull, skulle laborera med till en 4-månaders bara för sömnens skull.
  • vittra
    ModestyBlaze skrev 2012-01-01 19:15:21 följande:
    Vad har du för studier och forskningsrapporter på att detta stämmer? Jag har aldrig sett någon. Dock har jag personligen observerat att barn med ersättning har mer förstoppning än barn som helammas, då BM är laxerande i sig. 

Det är min personliga uppfattning, även om det går att läsa lite här och där så har jag inte läst någon studie eller rapport om det, men det hänger ju ihop med ersättningen som du nämner. Som ju faktiskt är komjölk, och bör räknas till den fasta födan, även om den är behandlad. Skulle däremot specialersättningen som finns till barn med "känsliga magar" (som ju alla spädbarn faktiskt har) och komjölksproteinallergi vara normen och inte den massproducerade ersättningen som just nu är vanligast så är jag fullkomligt övertygad om att även de problemen skulle vara betydligt mer sällsynta. Men även där handlar det om pengar. Specialersättningarna är dyra, det är mycket dyrare att dela sönder proteinerna i så pyttesmått som faktiskt skulle vara mest hälsosamt. Därför säljer man det mindre bra men billigare alternativet, och bebisar som inte får alltför grava problem med magen får nöja sig med laktulos och liknande istället för en vettigare ersättning.

Men tror du att det är naturligt med förstoppade bebisar? Något som bara "är" så? Det är ju faran med att för tidig introduktion har pågått under så lång tid, det har blivit normalt att små bebisar är förstoppade. Men det är absolut inte normalt. Det är enligt mig det tydligaste tecknet som finns på att magen säger ifrån. Och jag kan ärligt talat inte för mitt liv förstå hur så många kan blunda för det faktumet. Något vet jag, och det är att detta är ett högst västerländskt fenomen och existerar inte i tex ursprungskulturer (källa till det är någon av mina gamla kursböcker, kan försöka leta reda på vilken om det känns viktigt).
Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?