ModestyBlaze skrev 2012-01-01 18:11:20 följande:
Jo, jag är av en helt annan uppfattning. Att en 4 mån är PERFEKT att införa struktur på. De är anpassningsbara och bara glada. Passar jättebra i tid.
Vårt 4 mån schema såg ut så här och är ganska klassiskt för många.
natt 19-07 Mat (04) om man så vill
8.45 fm lur 45 min
11.30 middagslur 2 tim
15.30 em lur 45 min
Totalt 15,5 tim som är en CA rekommendation för sömn för en 4 mån. Det minskar med 30 min till 5 mån då kortar man med fördel ner 2 tim luren till 1,5 tim när man märker att det behövs.
Man har ju också kommit ut med nya rekommendationer så du kan börja ge smakisar redan nu vid 4 mån. Lite mosad banan sover man gott på.
Att man kan börja ge smakisar redan vid 4 månader enligt nya rekommendationen stämmer ju inte. Smaksensationer kallas det, och innebär bara en avdramatisering av råden sedan tidigare. Det är fortfarande 6 månader som gäller för smakisar, däremot
får man ge bebisen en nypa potatismos eller lite sås på fingret etc om bebisen visar intresse medan man själv sitter och äter, bara för att få känna smaken på tungan. Att däremot ge regelbundna smakisar avråds i den åldern utan bör vänta tills 6 månader.
Jag är i allmänhet trött på den här diskussionen om schema och rutiner hos spädbarn, det är verkligen inte nödvändigt för
barnets skull. Det är helt upp till varje förälder att välja ett sätt som fungerar för den enskilda familjen och är
föräldrarna sådana som gillar rutiner och scheman så tar ju naturligtvis inte barnet skada av det om man ändå är lyhörd, precis lika lite som att ett barn skulle ta skada av att
inte ha fasta scheman. Man kan gott och väl följa bebisens rytm och det går alldeles utmärkt. Om TS mår bättre av ett tydligare schema så ska hon såklart försöka skapa ett sådant, utifrån bebisens egna behov.
Dessutom varierar bebisars sömnbehov något ofantligt mellan olika individer och att dra upp något slags uträknat medel som en utgångspunkt tycker jag kan vara ganska dumt. Vissa bebisar behöver betydligt mindre sömn än 15,5 timmar per dygn. Man måste ju se till helhetsbilden av det individuella barnet, man märker ju om barnet faktiskt får för lite sömn. Det är väl ändå
det man måste utgå ifrån, inte ett medeltal? Den "rekommenderade" sömnen för barn i olika åldrar varierar dessutom stort mellan olika informationskällor. Man får väl läsa på lite och använda sitt sunda förnuft om man nu är orolig för
för lite sömn.