• tuvali1

Dygnsrytm 4 månaders?

Hej!

Jag har en liten son på 4 månader. Tycker inte att jag har någon som helst struktur på sov och vakentider under dygnet. Jag har nog svårt att se trötthetssignaler och min lille kille är INTE av sorten som somnar rätt upp och ner på en filt. Utan behöver hjälp att kommatill ro. Därav vet jag ju inte om han tar sig den sömnen han behöver.
    Han soverdessutom uruselt på natten, vaknar i princip varje timme och det enda som hjälper honom att somna om är amning.
    Kan ni hjälpa mig med ett förslag på ungefärliga sov - /vakentider för en 4-månaders. Ett schema så att jag åtminstone har lite att gå efter. Jag behöver det känner jag. Tack!!!

• Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?
  • Acelise

Tycker inte att mitt inlägg på något sätt skiljer sig från ditt. Du beskriver hur du tycker det ska vara, jag beskriver min syn på saken och någon annan en tredje.

Jag dömer ingen, inte heller dig.
    Detta är ett forum för diskussion... Så varför så hård i tonen?

• SannaM
    Acelise skrev 2012-01-03 11:13:04 följande:
    Tycker inte att mitt inlägg på något sätt skiljer sig från ditt. Du beskriver hur du tycker det ska vara, jag beskriver min syn på saken och någon annan en tredje.

Jag dömer ingen, inte heller dig.
    Detta är ett forum för diskussion... Så varför så hård i tonen?
    Meningen var att säger vad jag tycker med lagom glimt i ögat, inte att vara hård. Sorry om det uppfattades så. Men tycker det är många som skriver väldigt dömande och gör saker till diskussion när någon ber om hjälp eller tycker någonting är jobbigt. Det låg och gnagde hos mig när jag skrev nyss, men var inte meningen att vända mig mot dig direkt.

Det är ju lätt för någon som inte längre är i spädbarnsperiod (nu menar jag alltså inte dig, utan generellt) att tycka en massa, för då har ju minnet bleknat plus att bebisar är olika och föräldrar olika. Men jag står för att jag inte tycker att det är fel att vilja ha rutiner, men att jag däremot tycker det är fel att någon som vill ha det får till svar att hon INTE ska ha det. Till exempel. Dessa åsikter/tankar kan man spara till ett annat forum, där det diskuteras rutinernas vara eller icke vara, eller vad vet jag.

Well well... strunt samma, TS får ta till sig det som känns vettigt 
  • Acelise
    SannaMac skrev 2012-01-03 11:56:48 följande:
    Meningen var att säger vad jag tycker med lagom glimt i ögat, inte att vara hård. Sorry om det uppfattades så. Men tycker det är många som skriver väldigt dömande och gör saker till diskussion när någon ber om hjälp eller tycker någonting är jobbigt. Det låg och gnagde hos mig när jag skrev nyss, men var inte meningen att vända mig mot dig direkt.

Det är ju lätt för någon som inte längre är i spädbarnsperiod (nu menar jag alltså inte dig, utan generellt) att tycka en massa, för då har ju minnet bleknat plus att bebisar är olika och föräldrar olika. Men jag står för att jag inte tycker att det är fel att vilja ha rutiner, men att jag däremot tycker det är fel att någon som vill ha det får till svar att hon INTE ska ha det. Till exempel. Dessa åsikter/tankar kan man spara till ett annat forum, där det diskuteras rutinernas vara eller icke vara, eller vad vet jag.

Well well... strunt samma, TS får ta till sig det som känns vettigt 
    Okej, då är jag med!

Ja, självklart ska alla välja själva och jag tror TS kan plocka "godbitar" ur varje enskilt svar. Lite svårt ibland att skilja på varandet/icke-varandet och råd bara inom en viss ram som TS vill bestämma. För mig är det en av grejerna med FL, att diskussionerna ofta växer och liksom ger upphov till nya frågeställningar.

Well well :)
  • Daeminimon
    tuvali1 skrev 2012-01-02 19:47:39 följande:
    Vi har bara börjat med lite lite banangröt på morgonen så att han får vänja sig. Han äter ju inted direkt...;) Bara några teskedar!

Några teskedar är absolut för mycket mat för en så pyttig. Rekommendationerna säger (precis som Vittra skriver) smakSENSATIONER, alltså inte mer än ett kryddmått. Inte förrän vid 6 månader bör man börja med smakPORTIONER, som ökas successivt.

För den som efterfrågade källor: I boken man får från BB här i England står det klart och tydligt att bebisars matsmältningssystem inte är redo för mat vid 4 månader. Eftersom det är de officiella råd som ges till alla nya föräldrar gissar jag på att det inte är taget ur luften...
  • tuvali1
    Daeminimon skrev 2012-01-03 12:37:05 följande:
    Några teskedar är absolut för mycket mat för en så pyttig. Rekommendationerna säger (precis som Vittra skriver) smakSENSATIONER, alltså inte mer än ett kryddmått. Inte förrän vid 6 månader bör man börja med smakPORTIONER, som ökas successivt.

För den som efterfrågade källor: I boken man får från BB här i England står det klart och tydligt att bebisars matsmältningssystem inte är redo för mat vid 4 månader. Eftersom det är de officiella råd som ges till alla nya föräldrar gissar jag på att det inte är taget ur luften...
    Jaha, ok! Men det står ju från 4 månader på förpackningen och då även hur man tillagar portionerna? Om han är intresserad borde det väl inte vara nån fara? Eller är det magen som tar stryk?
  • Daeminimon
    tuvali1 skrev 2012-01-03 13:26:44 följande:
    Jaha, ok! Men det står ju från 4 månader på förpackningen och då även hur man tillagar portionerna? Om han är intresserad borde det väl inte vara nån fara? Eller är det magen som tar stryk?

Igen, som Vittra säger, företagen vill sälja barnmat. Om de behåller 4-månadersetiketten på förpackningarna kan de ju sälja mer. Förhoppningsvis kommer detta att ändras snart, jag tycker det är fruktansvärt att de får marknadsföra sin mat från 4 mån när rekommendationera klart och tydligt säger 6.

Naturligtvis är många bebisar intresserade innan 6 månader, därför gjorde SLV rekommendationerna tydligare runt smaksensationer, att det alltså är ok att ge pyttesmå mängder (1 kryddmått eller mindre) från 4 månader, om barnet vill. Om deras magar är redo kan man ju dock inte se på utsidan. En liten bebis vet ju inte alltid vad som är bäst för henom. Min ville ofta tugga på vovven. Det fick han inte heller.
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-01-03 13:26:44 följande:

Har du bara koll på magen ser jag inga problem. vill du veta mera om hur jag gjort får du gärna PMa mig.

• tuvali1

Tycker ni att jag ska ge mat på natten för att han ska kunna somna om? Tror ju dock inte alltid han är hungrig utan vill bara komma till ro på det sättet. Bara man inte kommer in i en ond spiral med att han äter på natten...Det är ju det man vill komma ifrån.

• Daeminimon
    tuvali1 skrev 2012-01-08 18:16:18 följande:

Tycker ni att jag ska ge mat på natten för att han ska kunna somna om? Tror ju dock inte alltid han är hungrig utan vill bara komma till ro på det sättet. Bara man inte kommer in i en ond spiral med att han äter på natten...Det är ju det man vill komma ifrån.

Är han hungrig ska du NATURLIGTVIS ge honom mat.
  • Acelise
    tuvali1 skrev 2012-01-08 18:16:18 följande:

Så små barn blir hungriga på natten och det är de länge till, så jag tycker självklart att du ska ge honom mat. Det är ju också det lättaste för er, att gå honom tillmötes och att alla somnar om lättare. Amning är ju inte bara mat... 
Svar på tråden Dygnsrytm 4 månaders?