• Snällspiken

Är det onödigt med en sparkcykel?

Hej! Min dotter fyller fyra och önskar sig en sparkcykel, eftersom "alla" kompisarna har en. Jag antar att hon menar en sån med två hjul. 
    Hon har redan en springcykel och klarar av den jättebra, m a o är det inget problem med balansen. Dock frågar jag mig om det inte är lite tårta på tårta, alltså onödigt att köpa ännu en pryl som funkar ungefär likadant?

Vill gärna ha tips och synpunkter! 

• Svar på tråden Är det onödigt med en sparkcykel?
  • Venna

Vår dotter har en sparkcykel och hon älskar den!

Hon har en vanlig cykel också, men väljer nästan lika ofta att ta sparkcykeln när vi ska ut på promenad/ut och cykla. Fördelen med sparkcykeln är att den är lättare för henne att gå med när det blir backar, och den går bra att lägga ovanpå vagnen när jag går med lillebror bredvid.

Köp en sparkcykel ni!

• la dolce vita

Sparkcykel är guld!! Min dotter, fem, har haft sin i knappt ett år och oj vad hon kört på den! Men glöm inte hjälm och armbågs- samt knäskydd. Det har behövts!

• Veliga Mamman

Jag tycker inte det är onödigt för det tränar balansen på ett annat sätt och sparkcykel är ju för  "de lite större". Mina barn har/ har haft sparkcyklar och de kan de ha i flera år

Jag hade köpt en. 

• Snällspiken

Tack för era svar! Men jag blir lite bekymrad över skydden, innebär det att barnen lättare ramlar och skadar sig med en sparkcykel än med en vanlig cykel eller springcykel? För då har man ju inte armbågsskydd... 

• MHM

Sparkcykeln är bäst! Mina två äldsta har en varsin och dom har inte roligare med någonting annat! Dottern har åkt det sen hon var 2½ och har inte ramlat speciellt mycket. Hon åkte väldigt försiktigt i början och sen har hon fattat hur man balanserar. Hjälm har hon givetvis, men arm/ben-skydd har vi skippat. 

• Snällspiken

Låter som om era barn har jättekul med sina sparkcyklar. 

Men vill ändå fråga: Behöver man BÅDE springcykel och sparkcykel? För vi har ju redan en springcykel.  

• Venna
    Snällspiken skrev 2012-01-01 22:20:12 följande:
    Låter som om era barn har jättekul med sina sparkcyklar. 

Men vill ändå fråga: Behöver man BÅDE springcykel och sparkcykel? För vi har ju redan en springcykel.  
    Nu har inte vår tjej någon springcykel, men jag inbillar mig att det är jobbigare att cykla på en springcykel än en sparkcykel?!

Jag tänker att man har en springcykel som ett hjälpmedel för att lära sig att cykla, medan en sparkcykel är smidigare och egentligen en annan typ av cykel?
  • Snällspiken

Det verkar inte jobbigt, hon sitter ju hela tiden och så "pendlar" hon med fötterna, ofta håller hon dem uppdragna i nedförslut. 

Vore kanon om någon hade bägge varianter och kunde säga om det finns "behov" av bägge... 

• Veliga Mamman

Vi har bägge och sparkcykeln (tycker jag) ger en annan sorts balans. Du står de upp och måste hålla styret samtidigt som de bara ska putta fart med en fot. På balanscykeln "sitter" de ju så det blir en helt annan sak tycker jag. 

• cosinus

Vi har 3 sparkcyklar (de större barnen har var sin) och alla älskar den. Vi var helt enkelt tvugna att köpa dem en var även om vi i början trodde de skulle kunna klarar sig på iaf 2. Nåja biltema har billiga och bra.

Vi har inga armbågsskydd eller knäskydd till våra men de har hjälm när de åker. Däremot såg jag till att 3-åringen hade byxor som nådde över knäna när han åkte i somras för han gjorde en och annan riktigt rejäl vurpa. De större tror jag nästan aldrig har ramlat, då har de varit i marken oftare med cykeln iaf.

3-åringen tränade mest på att hålla balansen och bromsa i år samt åka lite slalom, 5-åringen tränade på att hoppa med sparkcykeln och 7 åringen hade dem mest som transport vid sidan om cykeln.

Vi har med oss sparkcyklarna på sommarsemestern också, ihopfällde tar de nästan ingen plats i bilen och det var toppen att kunna ha med dem.

• Eva 081

Jag brukar tänka att allt som får ett barn att röra på sig är värt att köpa :) sedan kommer antagligen er dotter växa ur springcykeln snart

• la dolce vita

Min dotter har ramlat då hon kört på någon sten eller kommit ut i rullgrus. Eftersom sparkcykeln har väldigt små hjul tar det tvärstopp om man kör på något. Därför är vi väldigt noga med skydd.

• Snöankan

Vår dotter har både sparkcykel och springcykel. Fick båda när hon var två och har jättekul med båda. Och använder inte några skydd på någon av dom. Än så länge är hon bara 3 så då åker hon alrig själv och när det går för fort så ropar jag stopp så stannar hon. När hon börjar åka med den själv till kompisar så vill jag att hon ska ha hjälm.

Det som jag tycker är bra med många "fordon" är också att det räcker åt många när man har besök. Gick t.ex. på promenad när kusinerna var på besök och då hade minsta kusinen trehjulingen med skjuthandtag, nästa den vanliga trehjulingen, min dotter springcykeln och den äldsta kusinen sparkcykeln.

Svar på tråden Är det onödigt med en sparkcykel?